четвер, 3 березня 2011 р.

Закон про відсутність вибору 2015


Партія регіонів уже розпочала підготовку до виборів-2015. Зміни до електорального законодавства мають утвердити вплив влади на результати голосування, а плани змін до Конституції – розбалансувати державні органи для наступників Януковича.

Під димовою завісою «адміністративної реформи», якою влада назвала тимчасове скорочення штатної чисельності своїх центральних органів, команда Януковича реалізує план системних політичних перетворень. Мета: страхування Партії регіонів на випадок програних президентських виборів 2015 року. Точніше, створення такої владної моделі, за якої ця подія втрачає «сакральне» значення.

Зачистка перед виборами

Очевидно, питання номер один для «партії влади» (і це підтверджено інформацією джерел) – формування депутатського корпусу Верховної Ради України з конституційною більшістю від Партії регіонів. З одного боку, остання позбувається головного болю у вигляді ненадійних «тушок»-перебіжчиків, із другого – власна конституційна більшість ПР – це реальна можливість вносити зміни до Основного Закону, зокрема і в частині перерозподілу повноважень гілок влади. А це чимало, якщо зважити, що президентові-2015 іще два роки доведеться працювати зі старим парламентом.

Першим кроком до отримання «правильних» результатів на парламентських перегонах 2012 року має стати розробка, знову ж таки, «правильного» закону про вибори народних депутатів України. Схоже, сюрпризів не буде. Новий документ про електоральну кампанію до Верховної Ради зверстають на тій самій основі, що й закон про місцеві вибори.

Саме такий висновок можна зробити з анонсування Мінюстом і депутатами від Партії регіонів розробки нового відповідного законопроекту.

Як зазначив на своїй прес-конференції міністр юстиції Олександр Лавринович, наступні вибори однозначно відбудуться на засадах змішаної пропорційно-мажоритарної системи. Мовляв, така позиція президента. Ми теж не сумніваємося, що система виборів буде змішаною, бо мажоритарний складник, тобто вибори за територіальними округами, – один із найкращих способів «розхитати» електоральні позиції партій протилежного табору в Центральній та Західній Україні.

Водночас міністр лукавить, кажучи, що формування виборчих комісій на парламентських виборах ітиме в тому самому порядку, що й сьогодні. За нашою інформацією, яка заслуговує довіри, в новому законопроекті буде дубльовано норми щодо формування виборчих комісій, аналогічно, як на місцевих перегонах. Тобто КПУ, Народна партія і Партія регіонів матимуть контрольний пакет акцій у всіх виборчих комісіях і зможуть ухвалювати будь-які рішення щодо суб’єктів виборчого процесу.

Цікавий натяк зробив Лавринович на одній із прес-конференцій, озвучивши інформацію про дискусії в середовищі розробників законопроекту щодо положень про фінансування виборчих кампаній та з приводу відповідних фондів: «Українські політики й українські правники мають близьку позицію, а представники міжнародних організацій мають протилежну позицію». Цю тезу треба розуміти таким чином, що партія влади намагатиметься протягнути до електорального закону положення про лімітування виборчого фонду. Це дасть змогу скасовувати реєстрацію «неугодних» суб’єктів виборчого процесу на підставі «порушень у фінансуванні виборчої кампанії».

Регіональний тил

У потоці політичних новин доволі непомітною пройшла заява першого заступника начальника управління Адміністрації президента України з регіональної політики Євгена Онопрієнка.

Озвучена аж ніяк не першою особою в апараті, насправді, вона була дуже знакова. Як констатував промовець, «до 2015 року ми від адміністрацій (районних і обласних державних. – Авт.) вийдемо на виконавчі комітети всіх рівнів. Виконавчі органи будуть тільки у рад. У Києві в тому числі». Виходячи зі слів чиновника АП, місцеві державні адміністрації не припинять свого існування, але функціонально будуть змінені – «голова державної адміністрації повинен від імені держави контролювати законність дій виконавчої влади, але ніяк її не здійснювати».

На перший погляд, нічого дивного в цьому проекті Банкової немає. Ліквідація місцевих державних адміністрацій – давня ідея Партії регіонів. Саме заміну їх на виконкоми рад (як у Радянському Союзі) було вперше після прийняття Конституції 1996 року запропоновано в конституційному проекті ПР 2003 року (щоправда, там-таки передбачили й прямі вибори голів областей та районів), пізніше цю ідею постійно педалювали в усіх програмних документах Партії регіонів, політичних заявах «регіоналів», зокрема і Януковича.

2010 року Партія регіонів та команда нового президента отримали всю повноту влади в державі. Як показало останнє голосування щодо внесення змін до Основного Закону в частині термінів виборів, на сьогодні ПР має ситуативну конституційну більшість і може вносити зміни такого рівня, які не суперечать інтересам опозиції.

Але чомусь ніхто сьогодні не поспішає ініціювати реконструкцію системи місцевої влади в державі, хоча технологічно це достатньо легко. Районні та обласні ради в нас сформовані, вони на сесійному засіданні ухвалюють рішення про створення виконкомів. Останні «отримують» у «спадок» повноваження рад, виконання яких сьогодні делеговано державним адміністраціям, інші функції (за винятком контрольних) державних адміністрацій автоматично передаються виконавчим комітетам рад. Фактично, для реалізації даної політичної обіцянки Партії регіонів і особисто Віктора Федоровича треба лишень внести зміни до кількох законів, основні з яких – «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про місцеві державні адміністрації», «Про столицю України місто-герой Київ».

Водночас на початку 2011 року чиновник АП анонсує системну реформу районного та обласного рівня влади на 2015 рік. Чітка прив’язка реформи регіонального самоврядування до 2015 року (дата чергових виборів президента України) багато що прояснює в можливих планах Банкової. Схоже на те, що команда Януковича на період президентської каденції свого патрона хоче зберегти строгу вертикаль влади на місцевому рівні (коли він призначає, притягує до дисциплінарної відповідальності, зокрема і звільняє за поданням КМУ, голів місцевих державних адміністрацій). Але перед самими виборами 2015 року, побоюючись програшу на виборах, команда Януковича позбавить імовірного п’ятого президента України реального впливу на регіональну владу. Фактично, йдеться про повторення ситуації з обмеженням повноважень президента Ющенка відповідно до Закону «Про внесення змін до Конституції України» від 8 грудня 2004 року. Передача виконавчо-розпорядчих повноважень голів місцевих держадміністрацій виконавчим комітетам місцевих рад у світлі місцевих виборів 2010-го означатиме фактичний контроль Партії регіонів над виконавчою регіональною владою і після виборів 2015 року.

Андрій Дуда, 03 березня 2011 р.
//tyzhden.ua/Politics/18098

Немає коментарів: