середа, 27 червня 2012 р.

Потрібно змінювати незалежно від політичних настроїв


Через 16 років після ухвалення Конституції Незалежної України знову заговорили про потребу конституційних змін. 20 червня розпочала роботу Конституційна асамблея, створена указом Президента України як спеціальний допоміжний орган при главі держави, пише "Голос України".

Квапитися із оновленням Основного Закону не збираються — 95 політиків та експертів, серед яких чинний та попередні президенти, народні депутати, судді Конституційного Суду у відставці та інші фахівці у галузі конституційного права, до 2014 року мають внести пропозиції до нового тексту Основного Закону, виробити Концепцію конституційних змін, передати її Президентові, а вже він внесе до парламенту проект закону.

На першому засіданні Асамблеї було створено сім комісій — з питань конституційного ладу та порядку прийняття і введення в дію змін до Конституції; прав, свобод та обов’язків людини і громадянина; здійснення народовладдя; організації державної влади; правосуддя; правоохоронної діяльності; адміністративно-територіального устрою і місцевого самоврядування. Вони напрацьовуватимуть пропозиції до відповідних розділів Основного Закону. Однак долучитися до оновлення Конституції може кожен бажаючий — обіцяють врахувати всі пропозиції, що надійдуть, у тому числі, й від рядових громадян.

На всі закиди опозиції, котра відмовилася від участі в роботі Асамблеї (квоти п’яти політичних сил досі не використано), її організатори, очільники та учасники запевняють, що Асамблея буде лише дорадчим органом і жодним чином не підмінятиме повноваження парламенту. Адже право вносити зміни до Основного Закону належить лише Верховній Раді, є чітка процедура конституційних змін, якої доведеться дотримуватися.

Про те, які саме зміни до Конституції, до яких статей напрацьовуватиме Асамблея, наразі прямо не говорять. Було заявлено лише про потребу вдосконалення, чи то пак модним словом «модернізації», конституційних статей, які стосуються місцевого самоврядування та здійснення правосуддя. «Дитина» у вигляді пропозицій до Основного Закону та концепції конституційних змін має народитися упродовж півтора року в процесі відкритої дискусії, до якої запрошують усіх. Однак, хоча дискусія ще фактично не розпочалася, Партія регіонів вустами свого депутата Вадима Колесніченка вже заявила про наміри пропонувати норму Конституції про двомовність і надання російській мові статусу другої державної, використати Асамблею як політичний інструмент. Утім, подібні заяви поки що лунають не як офіційна позиція партії, а як думка окремого депутата.

Опозиційні політичні сили вирішили не входити до складу Конституційної асамблеї, оскільки вважають, що не матимуть там ніякого впливу. Регламентом Асамблеї передбачено, що за вироблену Концепцію конституційних змін повинні проголосувати дві третини Асамблеї. П’ять голосів серед 95 великої ролі не гратимуть — розрахували в опозиції і вирішили наразі залишитися осторонь дискусії.

Утім, Президент особисто пообіцяв критикам нинішньої влади, що й вони можуть у будь-який момент долучитися до роботи Асамблеї, вносити свої пропозиції і висловив сподівання, що невдовзі так і станеться. Можливо, вже після парламентських виборів.

ДУМКИ З ПРИВОДУ

Юрій МІРОШНИЧЕНКО, 
постійний представник Президента України у Верховній Раді:

— Конституційна асамблея — це експертно-громадський орган, який буде працювати в режимі конституційно-дорадчого органу і розробить пропозиції, що розглядатиме Верховна Рада. Президент звертає увагу на недосконалості в законодавстві, які стали очевидними. Йдеться про ефективність роботи органів місцевого самоврядування, розширення їхніх прав, можливостей, забезпечення ресурсної бази, про правову систему, яка піддається критиці як з боку українського суспільства, так і експертів міжнародної спільноти. Йдеться також про цілий ряд моментів, пов’язаних із взаємодією органів влади.

Глава держави буде модератором цього процесу. Тобто напрацювання Конституційної асамблеї — як консолідованої думки суспільства він як суб’єкт законодавчої ініціативи презентуватиме Верховній Раді. А парламент уже буде ухвалювати відповідні рішення щодо змін до Конституції відповідно до 13 розділу Основного Закону. З процесу не будуть виключені ані сектор суспільства, ані Президент як гарант Конституції, ані парламент як єдиний законодавчий орган. Таким чином, ми маємо максимально консолідовану і консенсусну форму внесення змін до Конституції та ухвалення її нової редакції.

Владислав ЗАБАРСЬКИЙ, 
народний депутат України (Партія регіонів):

— Основне завдання Конституційної асамблеї — професійний, відкритий і консолідований підхід до модернізації Основного Закону, підготовка Концепції змін Конституції. Причому не лише з огляду на ті зобов’язання, які Україна брала перед європейським співтовариством, а й, проаналізувавши стан виконання чинних норм Конституції, підготувати цілісну концепцію. На її основі вже буде розроблятися законопроект.

До складу Асамблеї увійшли академіки, доктори й кандидати наук, представники провідних вузів. Політики, представники політичних сил і фракцій там займають дуже незначну частку. Будь-які пропозиції, що надходитимуть, будуть обговорюватися і вироблятиметься спільна позиція. Завдання Конституційної асамблеї — підготувати консолідований проект, який підтримають суспільство і сили, які прийдуть до парламенту. Це повинен бути вивірений, максимально прийнятий суспільством та в політикумі документ. Сподіваюся, що в опозиції переважить здоровий глузд. І повністю підтримаю сподівання Президента, що після виборів опозиція все-таки приєднається до роботи Асамблеї, переконавшись в необхідності цього органу.

Василь ТАЦІЙ, 
президент Національної академії правових наук України:

— Дуже важливо, щоб Конституційна асамблея стала майданчиком, який був би відкритим і доступним, щоб кожен громадянин нашої держави, всі бажаючі, хто хоче долучитися до процесу формування Конституції, мали можливість надати свої пропозиції. Це дасть можливість дійсно вивчити стан громадської думки і найголовніше — сприятиме єднанню, підвищенню політичної активності наших громадян. Тоді напрацювання справді будуть сприйматися суспільством.

Однак цілий ряд розділів Конституції не потребує певної ревізії. Це, зокрема, стосується першого, другого і фактично третього розділів. Якщо і треба буде вносити зміни до цих розділів, то їх можна буде вносити за рахунок інших розділів. Наприклад, проблеми, пов’язані з виборами, Верховною Радою, безумовно, принципово змінювати найближчим часом буде дуже важко з огляду на політичний склад парламенту і суспільства. Зараз знову говорять про зміну виборчого закону. За роки незалежності ми випробували всі виборчі системи, які є у Європі, й постійно їх змінюємо. І це свідчить про те, що, з одного боку, Україна шукає свій шлях, а з другого — про те, що нам, мабуть, треба зупинитися. А зупинитися можна буде тільки на одному рівні: якщо на рівні Конституції ми зафіксуємо ту чи іншу виборчу систему.

Іван ТИМЧЕНКО, 
суддя Конституційного Суду України у відставці, академік НАПНУ:

— Треба буде чітко попрацювати Конституційній асамблеї, зокрема, щоб утвердити принципи верховенства права, справедливості у відносинах державних органів та органів місцевого самоврядування, посадових осіб і людини. Сьогодні по суті започатковується якісно новий конституційний процес. Беззаперечно, пріоритет у визначенні кола питань, над якими має працювати Асамблея, — за Президентом України.

16-річна робота Конституційного Суду засвідчує деякі проблемні питання, передусім щодо конституційної скарги, хто може звернутися з такою скаргою до КС по захист своїх прав і свобод. Заслуговують на увагу і проблеми формування складу КС, підготовки і призначення суддів, складення присяги і їх звільнення з посади. Як на мене, то повноваження призначати суддів КС повинен мати лише Президент України, це він є гарантом Конституції, прав і свобод людини та громадянина. Також було доцільно поставити питання про створення Вищої ради конституційної юстиції, яка б самостійно обирала кандидатури на посади суддів, розглядала б питання звільнення суддів та їх дисциплінарної відповідальності.

Анна ШЕВЧЕНКО, 27.06.2012
//www.golos.com.ua/Article.aspx?id=260578



Немає коментарів: