Сторінки

пʼятниця, 29 червня 2012 р.

Несуверенна Україна


Напередодні чергової річниці святкування Дня Конституції України Президент своїм указом створив Конституційну асамблею. На думку Глави Держави, Основний Закон повинен зазнати змін, які б об'єднали суспільство і посилили розпочаті в державі реформи. Опозиція ж оптимізму влади не поділяє і вважає, що конституційна реформа – лише привід для посилення і концентрації влади в одних руках, а однією із перших змін до Конституції може стати зрівняння у правах української і російської мов.

Питання внесення змін до Конституції постають в Україні із завидною регулярністю: одні президенти їх вносять задля виконання політичних зобов'язань перед партнерами за коаліцією, інші з такою ж легкістю домагаються скасування нововведень у Конституційному Суді. І вже цілком звично для держави гостра потреба у змінах постає саме напередодні чергових виборів: чи то парламентських, чи то президентських. Натомість, як свідчить соцопитування, проведене Центром Разумкова на початку червня, майже половина українців не вважають за потрібне щось міняти в Конституції (45,6%), понад 30% протилежної думки, а майже чверть опитаних досі не визначилися.

"Погляд" вирішив поцікавитися, чи потрібно міняти Конституцію, в тих, хто стояв біля витоків української незалежності, громадських і політичних діячів, Героїв України Левка Григоровича Лук'яненка та Ігоря Рафаїловича Юхновського.

Л.Лук'яненко:

Ми на проводі Української Республіканської партії розглядали питання про те, як нам поставитися до Конституційної асамблеї, яку доручили очолити Кравчуку. І вирішили, що вкрай негативно. Ми проти створення такої асамблеї, ми проти змін у Конституції. Мотиви: ця влада є цілком антиукраїнською, вона є промосковська, не демократична і якщо вона зможе змінити Конституцію, то тільки в гірший бік. Тобто в бік більшої концентрації влади в одних руках, у бік згортання демократії, у бік розширення, власне, підстав для продовження русифікації в Україні тощо. Антиукраїнська влада у принципі не може покращити Конституцію. Тому ми своє ставлення сформулювали і опублікували. І я дотримуюся тієї ж позиції, тому вважаю, що не слід міняти Конституцію, і не слід допускати цього. Звісно, Конституція сама по собі не є ідеальною. Можливо, дещо і слід було б змінити, але в основі вона є непоганою, проте найголовніше, що ця влада не може внести позитивні моменти. Вона може зрівняти у правах українську і російську мови тощо, що тільки погіршить ситуацію.

І.Юхновський:

Та Конституція, яка була написана 1996 року і до якої повернувся президент Янукович, є доброю. Вона давала дуже великі права Президенту і, безумовно, він не міг справитися з тою великою кількістю питань і мусів біля себе тримати цілу канцелярію, так звану Адміністрацію Президента. В Україні розвивається така собі тавтологічна система роздачі указів, коли є міністерства, є Кабінет Міністрів, є Адміністрація Президента і є Президент. Тобто чотири структури розв'язують одні і ті самі питання. Немає чіткого поділу повноважень між системами влади. А ще є парламент і депутати, комітети Верховної Ради.

Конституція 1996 року була демократичною у багатьох відношеннях, але все ж вона тоді не розмежовувала нормальним чином владних функцій поміж трьома основними гілками влади: парламентом, Президентом і Кабінетом Міністрів. Нині, насамперед, це слід упорядкувати. Згодом Мороз вніс свої абсолютно безглузді поправки, які фактично позбавляли Президента будь-яких прав. Зрештою це викликало зворотну дію, яку втілив у життя Янукович. Тому мені здається, що треба змінити Конституцію. Крім того, Президент і столиця Київ є фактично головними гегемонами усередині держави, а області не грають суттєвої ролі, відтак, відбувається дублювання влади між обласними радами і адміністраціями, районними радами і адміністраціями. Усе це вимагає поправки. Тому питання нової розумної Конституції є на часі. Україні потрібен двопалатний парламент і введенням адміністративної системи, адже нині в управлінні державою не вистачає ще однієї ланки. Усе це є наслідком того, що хтось вважає необхідним (чи то Верховна Рада, чи то Адміністрація Президента, чи то уряд) щось комбінувати і захопити собі якусь ділянку влади. Тому, мені здається, що Конституцію таки потрібно виправити і зробити в деяких місцях кращою. А крім того, безумовно, державу незалежну ми маємо, але вона не є суверенною. Народ не є сувереном у цій країні. Це означає, що судова влада не є незалежною владою в цій державі і залежить від Адміністрації Президента. Власне такі моменти й потрібно змінити у Конституції.

– Які найслабші місця має нинішня Конституція?

Л.Лук'яненко:

Про це не варто зараз говорити. Хоча я й брав активну участь у творенні Конституції і в мене було дуже багато різних поправок. Щось з цього врахували, щось не врахували, бо то, знаєте, над Конституцією працювали дві комісії і Верховна Рада. Звичайно, що могло щось бути по-іншому, але зараз про це не варто говорити. Конституція є нормальною і, власне, за такої Конституції можна довго працювати і вона не заважає роботі. Її просто треба втілювати в життя. Хотів би підкреслити дуже позитивний момент Конституції: в ній є стаття, яка проголошує українську мову державною, але ще важливішою є стаття одинадцята, яка зобов'язує державу проводити ідеологічну роботу, спрямовану на поширення національної свідомості, національної культури, традицій, усе це спрямоване на відродження українців як нації. Біда в тому, що влада геть нічого не робить в цьому напрямку, навпаки, вона старається робити все на зло українській мові, українській культурі, нашим традиціям.

І.Юхновський:

Найслабшим фактично є місце щодо адміністративного поділу України. Ми маємо 25 областей, в області – майже 25 районів, а в кожному районі є до 50-ти сіл, а села фактично не мають жодного права. Тобто на нижньому рівні держава не є організована. Друге – безумовно, області не мають нормального представництва в державі. Мені здається, щоби покращити представництво областей у державі, потрібно створити сенат, тобто двопалатний парламент. Ну, і дуже чітко треба визначити, раз і назавжди, функції і права Кабінету Міністрів, Президента, Верховної Ради. Фактично ось ці три речі є найважливішими. Коли буде сенат, то ми спокійно справимося із тим, щоби судова влада стала незалежною від Адміністрації Президента.

– Якщо нинішня влада таки доведе до логічного завершення конституційну реформу, то які статті насамперед з'являться в новій Конституції?

Л.Лук'яненко:

По-перше, вони внесуть зміни до десятої статті. Щоправда, це може звучати по-іншому, але, очевидно, російську мову вони проголосять другою державною. Далі вони підуть шляхом більшої концентрації влади в руках Президента. Якщо зараз у нас є президентсько-парламентська форма правління, то вони підуть шляхом збільшення повноважень Президента. Крім того, є проблема щодо роботи правоохоронних структур, прокуратури, судів тощо. Можливо, буде надано більше повноважень прокуратурі. Ну, а потім проблема із місцевими органами влади, виборчою системою. Найочевидніше, всі ці речі зміняться ще у гірший бік.

І.Юхновський:

Про парламент, тобто, як він має виглядати, про адміністративний поділ держави і про розподіл функцій між гілками влади. Що ж стосується нинішніх гасел про запровадження другої державної мови, то, я вважаю, це є звичайний агітаційний прийом і цього допускати в жодному випадку не можна. Країна повинна зберігати свої символи, ті, які є у Конституції 1996 року. Символи держави міняти не можна.

– Нинішня Конституція містить чимало чудових статей на кшталт права на безкоштовну освіту чи медичну допомогу, але на ділі українці цього не відчувають. Що потрібно, аби Основний закон нарешті запрацював?

Л.Лук'яненко:

Для того, щоби Конституція запрацювала, потрібно, аби в нас активізувався народ. Для цього слід реформувати політичну систему. В нас є понад 190 партій, а потрібно, щоби було штук п'ять ідеологічних. Необхідно роз'єднати бізнес і владу. У нашому суспільстві зрослися бізнес із владою, а влада із бізнесом. Це найгірший бур'ян для суспільства. Коли гроші і влада разом, то виникає беззаконність, бо тоді бізнес купує рішення судів. Виходить: хто заплатить більше, тому й карти в руки. Судова система в нас геть нікуди не годиться.

І.Юхновський:

Для того, щоби народ став законослухняним, насамперед його доходи повинні відповідати життєвим потребам. Тому проблема створення дієвого середнього класу в державі є дуже важливою. Якщо ми цей середній клас створимо, то закони і Конституція запрацюють.

Оксана ДУДАР, 
"Доки українці святкують, Президент думає, 
як змінити Основний Закон", 03.07.2012
//www.pohlyad.com/index.php?id=174&no_cache=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=5052&tx_ttnews%5BbackPid%5D=1&cHash=438d27a653

Немає коментарів:

Дописати коментар