четвер, 23 жовтня 2003 р.

Постанова Верховної Ради України Про усунення загрози територіальній цілісності України, що виникла внаслідок будівництва Російською Федерацією дамби в Керченській протоці 2003


Верховна Рада України;
Постанова від 23.10.2003 № 1234-IV
Документ 1234-15, поточна редакція -
Прийняття від 23.10.2003



ПОСТАНОВА
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

Про усунення загрози територіальній цілісності
України, що виникла внаслідок будівництва
Російською Федерацією дамби в Керченській протоці

(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2003, N 47-48, ст. 374)

Незважаючи на ноти Міністерства закордонних справ України та Заяву Верховної Ради України з приводу подій у Керченській протоці від 14 жовтня 2003 року (1228-15), російська сторона без належних консультацій з Україною продовжує будівництво дамби в Керченській протоці від Таманського півострова (Російська Федерація) в напрямку українського острова Тузла. Роботи в Керченській протоці розпочалися всупереч існуючій міжнародно-правовій практиці та наявній договірній базі між двома державами без попереднього інформування української сторони.

У ноті Міністерства закордонних справ Російської Федерації від 16 жовтня 2003 року робиться спроба поставити під сумнів визначені в 1973 році адміністративні кордони, лунають непоодинокі заяви окремих російських посадових осіб про начебто неврегульовану територіальну належність острова Тузла. Мали місце намагання схилити громадян України, що проживають на Тузлі, до переходу в російське громадянство.

Обсяги й темпи будівельних робіт перебувають у явному протиріччі з заявленою метою будівництва місцевого берегозахисного об'єкта. Будівництво дамби без належних геологічної та екологічної експертиз створило загрозу довкіллю регіону, спричинило ризик розмивання острова й замулення затоки, завдало шкоди місцям нересту цінних порід риб, які забезпечують основу місцевого рибальства.

Зведення гідротехнічної споруди у Керченській протоці та відсутність належного реагування на звернення української сторони можна кваліфікувати як чергову загрозу територіальній цілісності України. На жаль, в історії російсько-українських відносин подібні територіальні претензії до України з боку Російської Федерації вже виходили за межі двосторонніх відносин, привертаючи увагу міжнародної спільноти. Так, претензії щодо державної належності міста Севастополя у 1993 році спричинили розгляд цього питання в Раді Безпеки ООН та оприлюднення відповідної Заяви Голови Ради Безпеки на підтримку територіальної цілісності України.

Україна виходить із того, що всі спірні питання стосовно делімітації морських кордонів в Азовському морі мають вирішуватися виключно на основі загальновизнаних принципів міжнародного права та в рамках Конвенції Організації Об'єднаних Націй з морського права 1982 року (995_057).

З огляду на викладене Верховна Рада України постановляє:

1. Визнати дії Росії з будівництва дамби в Керченській протоці як недружній акт, що змушує Україну до перегляду дотеперішньої практики відносин із Російською Федерацією.

2. Зажадати від Президента України як гаранта державного суверенітету і територіальної цілісності України:

застосувати всі наявні засоби для захисту територіальної цілісності й суверенітету держави, недоторканності українських кордонів;

вжити невідкладних заходів, спрямованих на посилення здатності держави попереджати та запобігати порушенням суверенітету й територіальної цілісності України.

3. Кабінету Міністрів України:

негайно звернутися до російської сторони з пропозицією провести невідкладні консультації відповідно до положень статті 7 Договору між Україною і Російською Федерацією про дружбу, співробітництво і партнерство від 31 травня 1997 року (643_006). У разі неможливості вирішення питання у рамках двосторонніх консультацій задіяти механізми, передбачені Будапештським Меморандумом про гарантії безпеки у зв'язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 5 грудня 1994 року (998_158);

невідкладно вирішити питання щодо виділення необхідних коштів для цільового фінансування комплексу робіт з укріплення берегів острова Тузла та вирішення нагальних соціально-економічних проблем Керчі, врахувавши пропозиції керівництва Автономної Республіки Крим та Керченської міської ради, і передбачити необхідні кошти в проекті Державного бюджету України на 2004 рік.

4. Делегації України на поточній 58-й сесії Генеральної Асамблеї ООН порушити питання щодо ситуації навколо будівництва дамби в Керченській протоці.

5. Доручити Голові Верховної Ради України звернутися до керівництва Парламентської асамблеї Організації з безпеки та співробітництва в Європі з проханням направити спостерігачів від ПА ОБСЄ в район Керченської протоки з наступним обговоренням цього питання на сесії ПА ОБСЄ. У разі подальшої ескалації напруженості доручити Голові Верховної Ради України звернутися до керівництва парламентів країн світу.

Голова Верховної Ради України В.ЛИТВИН

м. Київ, 23 жовтня 2003 року
N 1234-IV

____________
//zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1234-15

О прекращении действия соглашений, касающихся пребывания Черноморского флота Российской Федерации на территории Украины 2014 
 

Навчання українських прикордонників на острові Тузла
//gazeta.sebastopol.ua/2003/43/index.shtml
Протитанкові їжаки на острові Тузла
//www.newizv.ru/world/2005-09-02/30732-ostrova-sokrovish.html

Немає коментарів: