четвер, 16 січня 2014 р.

Диктаторські закони 2014


«Закони про диктатуру» або «ручні закони» — пакет законів, прийнятих Верховною Радою України у четвер, 16 січня 2014 року, та, попри гостру критику, підписаних Президентом наступного дня 17 січня.

Закони приймалися підняттям рук, без використання системи «Рада» та без обговорення, а їхні тексти стали доступні тільки після того, як депутати за них проголосували. Ці законодавчі акти, на думку більшості експертів, обмежували права громадян, надавали органам державної влади більшу свободу дій у сфері покарання учасників акцій протесту і мали на меті криміналізувати опозицію та громадянське суспільство.

Прийняття законів стало реакцією влади на масові протести громадян. Закони певною мірою запозичували норми російського законодавства, деякі норми були жорсткіші за російські аналоги. Прикладом прямого запозичення є введені у законодавство поняття екстремістська діяльність та іноземний агент.

Натомість у Партії регіонів наголошували на легітимності ухвалених рішень і їхньому сприятливому впливі на ситуацію в Україні. Попри такі сподівання владної партії, прийняття цих законів призвело до найгострішого силового протистояння, а протести вийшли за межі Києва та охопили всю територію України.

На тлі глибокої кризи державного управління і довіри до влади президент Янукович вступив у прямі перемовини з опозицією, результатом яких стало скасування антипротестних законів, відставка уряду Азарова та оголошена амністія для затриманих міліцією.

Більшість законів, прийнятих 16 січня, набрали чинності наступного дня після опублікування, тобто 22 січня — у День соборності та свободи України.

Перелік законів,
прийнятих на засіданні 16 січня 2014 року

«Диктаторські закони»

№721-VII «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та процесуальних законів щодо додаткових заходів захисту безпеки громадян». Автори проекту Колесніченко В.В., Олійник В.М. Проект №3879. Статус: втратив чинність з 02.02.2014
№722-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень під час проведення футбольних матчів». Авторство проекту: Кабінет Міністрів України. Проект №3837. Статус: скасований з 02.02.2014, не набравши чинності
№723-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі». Авторство проекту: Пилипенко В.П., Писаренко В.В. Проект №3855. Статус: скасований з 02.02.2014, не набравши чинності
№724-VII «Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України». Авторство проекту: Олійник В.М. Проект №3883. Статус: втратив чинність з 02.02.2014. 
№725-VII «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо заочного кримінального провадження». Авторство проекту: Миримський Л.Ю. Проект №3587. Статус: втратив чинність з 02.02.2014

«Бюджетні» закони


№719-VII «Про Державний бюджет України на 2014 рік». Авторство проекту: Кабінет Міністрів України. Проект №3000. Статус: чинний, набрав чинності з 01.01.2014
№727-VII «Про внесення зміни до статті 197 Податкового кодексу України щодо звільнення від обкладення податком на додану вартість операцій із ввезення на митну територію України природного газу». Авторство проекту: Кабінет Міністрів України. Проект №3853-1. Статус: втратив чинність з 02.02.2014, замінений законом 736-VII такого самого змісту

Інші закони і постанови,

прийняті 16 січня 2014 року

№726-VII. Закон України «Про внесення зміни до Закону України «Про безоплатну правову допомогу» щодо відтермінування набрання чинності положеннями пункту 6 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення». Авторство проекту: Шпенов Д.Ю. Проект №3792. Статус: втратив чинність з 02.02.2014, замінений законом 733-VII такого самого змісту
№728-VII. Закон України «Про внесення змін до статті 297 Кримінального кодексу України щодо відповідальності за осквернення або руйнування пам'ятників, споруджених в пам'ять тих, хто боровся проти нацизму в роки Другої світової війни — радянських воїнів-визволителів, учасників партизанського руху, підпільників, жертв нацистських переслідувань, а також воїнів-інтернаціоналістів та миротворців». Авторство проекту: Симоненко П.М., Алексєєв І.В. Проект №2178а. Статус: втратив чинність з 02.02.2014, замінений законом 734-VII такого самого змісту
№729-VII. Закон України «Про внесення зміни до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за заперечення чи виправдання злочинів фашизму». Авторство проекту: Симоненко П.М., Алексєєв І.В. Проект №2179а. Статус: втратив чинність з 02.02.2014, замінений законом 735-VII такого самого змісту. 
№730-VII. Постанова Верховної Ради України «Про утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування протиправних діянь правоохоронних органів та окремих посадових осіб, посягань на права і свободи, життя і здоров'я громадян під час подій, пов'язаних з масовими акціями суспільно-політичного протесту, що відбуваються в Україні з 21 листопада 2013 року». Авторство проекту: Яценюк А.П. Проект №3832. Статус: чинна
№731-VII. Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про усунення негативних наслідків та недопущення переслідування та покарання осіб з приводу подій, які мали місце під час проведення мирних зібрань». Авторство проекту: Ківалов С. В. Проект №3893. Статус: втратив чинність з 28.02.2014

ЗМІСТ І ЗНАЧЕННЯ

Закони мали низку нових обмежень, а також посилювали відповідальності за деякі вже передбачені законодавством порушення, багато з яких стосувалися участі в акціях протесту.

Більше п'яти не їхати

За рух у колонах більше п'яти автомобілів без узгодження з міліцією, якщо це спричинило створення перешкод для дорожнього руху, запроваджений штраф до 850 гривень або позбавлення права керувати автомобілем на термін від одного до двох років з можливим оплатним вилученням автомобіля. Закон поширюється де-факто і на похоронні процесії, весільні кортежі (думка ЮК Safir Consulting Group).

Автоматична відео- та фотофіксація
порушень правил дорожнього руху

Передбачаються штрафи за порушення правил дорожнього руху, що зафіксовані в автоматичному режимі. При цьому штраф несе особа, за якою зареєстровано транспортний засіб (окрім транспортних засобів, зареєстрованих на підприємство чи організацію), а не водій.
За правопорушення, зафіксовані в автоматичному режимі, може бути лише грошовий штраф, у розмірі, мінімальному із передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення за вчинення відповідного порушення.

Обмеження ЗМІ

Передбачене покарання за здійснення діяльності інформаційного агентства без державної реєстрації, «після припинення його діяльності або з ухиленням від перереєстрації». За таку інформаційну діяльність передбачається штраф у розмірі до тисячі неоподаткованих мінімумів (17 тисяч гривен) з конфіскацією «виготовленої продукції та знарядь виробництва».

Арешт за порушення організації мітингу

Порушення встановленого законом порядку організації проведення зборів, мітингів, вуличних походів та демонстрацій, в тому числі біля органів влади, установ, підприємств, житла та іншого володіння осіб карається штрафом до 3400 гривень або арештом на строк до десяти діб. Раніше за це був передбачений лише штраф, а його максимальний розмір був до 425 грн.

До в'язниці за захисний шолом

Документ встановлює відповідальність за участь у мітингах чи зборах в шоломах і масці, або з використанням інших засобів чи способів маскування з метою уникнення ідентифікації особи. А також за участь у протестах в одязі, схожому на форму правоохоронних органів. За такі дії передбачається штраф у розмірі понад чотири тисячі гривень або арешт на строк до 15 діб.

15 діб за встановлений намет

Встановлення без дозволу міліції для проведення мітингу наметів чи інших малих архітектурних форм або конструкцій, що використовуються як сцена, відтепер каратиметься штрафом у п'ять тисяч гривень або арештом на строк до 15 діб. Дозвіл на встановлення наметів й інших архітектурних форм видає міліція.

Арешт за допомогу протестам

Згідно з документом, будь-яка особа, яка надала для проведення недозволених протестів приміщення, транспорт, технічні засоби чи будь-яку іншу допомогу, буде покарана штрафом до 10200 гривень або арештом на десять діб. Раніше за це був передбачений лише штраф до 1700 гривень.

Ув'язнення за неповагу до суду

Вияв неповаги до суду після набуття чинності даним законом буде тягнути за собою штраф до 5100 гривень або арешт на строк до 15 діб. Раніше за це був передбачений лише штраф до 1700 гривень.

Відключення Інтернету

Закон передбачає процедуру обмеження доступу до Інтернет-ресурсів, що порушують законодавство, на основі експертного висновку. Нова норма про невиконання провайдером вимог державного органу щодо відключення Інтернету тягне за собою штраф до 6800 гривень. Надання послуг Інтернет потребуватиме отримання ліцензії. Оператори телекомунікацій зобов'язані тепер придбавати за власні кошти технічні засоби, необхідні для здійснення уповноваженими органами оперативно-розшукових заходів. Раніше були зобов'язані лише встановлювати.

Непослух СБУ

Нова норма про невиконання вказівок працівників Служби безпеки України й створення перешкод для виконання ними своїх обов'язків передбачає штраф у розмірі до 1700 гривень, у разі повторної дії — до 2500 грн.

Протоколи не тільки під розписку

Запроваджується нова норма про протокол про адміністративне правопорушення. Раніше закон містив лише норму про те, що протокол має під розписку вручатися людині, яку притягують до відповідальності, тепер з'являється нова норма про те, як діяти, якщо людина відмовляється розписуватися за протокол: засвідчити його вручення «поясненнями свідків такої відмови та вручення протоколу або відеозаписом цих фактів».

Екстремістська діяльність та наклеп

Документ запроваджує нові статті про екстремістську діяльність та наклеп, які поширюються зокрема і через Інтернет, та запроваджує покарання за це. Виготовлення та розповсюдження екстремістських матеріалів у ЗМІ чи Інтернеті відтепер каратиметься штрафом у розмірі до майже 14 тисяч гривень штрафу або обмеженням волі чи ув'язненням на строк до трьох років. Окрім іншого, екстремістськими, згідно із законом, вважаються матеріали із закликами до насильницької зміни конституційного ладу і перешкоди діяльності органів влади і посадовців.

Відповідно до поправок у законі про свободу совісті та віросповідання, церкві заборонили займатися екстремістською діяльністю.

За поширення недостовірних відомостей, що ганьблять честь і гідність особи, передбачений штраф у розмірі до 850 гривень. За наклеп, який прозвучав у засобах масової інформації або в мережі Інтернет, передбачений штраф у розмірі до 5100 гривень, або громадські роботи до 240 годин, або виправні роботи до 1 року. За наклеп зі звинуваченням у вчиненні тяжкого злочину можна отримати виправні роботи або обмеження волі на строк до 2 років.

За блокування — шість років

В законодавстві запроваджується нова норма про покарання за блокування доступу до житла чи іншого володіння особи. За це, за умови, якщо блокування здійснюється групою осіб, передбачено до шести років ув'язнення.

Два роки за груповий протест

За участь у груповому порушенні громадського порядку посилюється покарання. За це тепер можуть засудити не лише до штрафу чи арешту на строк до півроку, але й до позбавлення волі на строк до двох років.

Заборона відвідувати футбольні матчі

Заборона відвідувати футбольні матчі застосовується судом за адміністративні правопорушення на території стадіонів. Квитки на футбол міститимуть повне ім'я вболівальника.

За перешкоджання роботі — п'ять років

Запроваджується новий вид покарання — за блокування споруд, що забезпечують діяльність органів місцевого самоврядування та об'єднань громадян з метою перешкоджання нормальній роботі. За ці дії передбачене покаранні у вигляді обмеження волі або ув'язнення на строк до п'яти років.

Інформація про міліцію та суддів

Посилюються обмеження на збирання та поширення інформації про працівників правоохоронних органів та їхніх родичів. Посилюється також покарання за це: наприклад, максимальний арешт тепер становитиме не три місяці, а шість. Так само посилюється відповідальність за розповсюдження інформації про суддів та членів їхніх родин, що носять образливий характер.

Податок з іноземних агентів

До Податкового кодексу вводиться поняття громадських об'єднань, які виконують функції іноземних агентів. Йдеться про ті, які отримують кошти з-за кордону та беруть участь у політичній діяльності. Відтепер вони мають платити податок на прибуток.

Зйомки з повітря ускладнені

Законом передбачається ліцензування ввезення в Україну, торгівлі та використання безпілотних повітряних суден, які підлягають реєстрації в Державному реєстрі цивільних повітряних суден. Під це визначення можуть потрапити дрони, за допомогою яких активісти останнім часом знімали з повітря будинки чиновників.

SIM-карта за паспортом

Запроваджується поняття ідентифікаційної телекомунікаційної картки (SIM-картка, USIM-картка тощо). Надання телекомунікаційних послуг з використанням такої картки здійснюється на підставі договору, укладеного між оператором телекомунікацій та споживачем.

Позбавлення депутатської недоторканості

Поправки до закону про регламент передбачають спрощення процедури позбавлення народного депутата недоторканності. Згідно з цим законом, подання прокуратури про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності чи арешт народного депутата включається до порядку денного сесії Верховної Ради позачергово без голосування та без висновку профільного комітету, як це було раніше.

Ідеологічні закони

Підняттям рук народні депутати від фракції Партії регіонів, Комуністичної партії та низки позафракційних депутатів проголосували за два ідеологічні закони: щодо відповідальності за паплюження пам'ятників радянським воїнам, в також щодо заперечення чи виправдання злочинів фашизму.

Закон 729-VII щодо відповідальності за заперечення чи виправдання злочинів фашизму, скасований, а потім прийнятий повторно, ставить поза законом дивізію «Галичина».

Оглядачі, історики та політики зазначають, що цей закон є маніпулятивним та репресивним; юридично, історично і політично безграмотним; допускає довільне тлумачення мало не всіх його основних положень, і завдяки його формулюванням під визначення «прибічники фашизму» можна віднести також ОУН та УПА.

СКАСУВАННЯ

Після публікації законів їхнє прийняття спробували оскаржити у Вищому адміністративному суду України, однак суд відмовив. Також у Верховній Раді була зареєстрована низка законопроектів щодо скасування деяких або всіх законів, прийнятих 16 січня.

28 січня 2014 року на позачерговій сесії Верховна Рада конституційною більшістю в 361 голос прийняла закон № 732-VII «Про визнання такими, що втратили чинність, деяких законів України», яким скасувала дев'ять законів, прийнятих 16 січня (окрім закону про Держбюджет та закону про амністію).

Після голосування про скасування зазначених законів було знову проголосовано й прийнято чотири закони:

№733-VII «Про внесення зміни до Закону України «Про безоплатну правову допомогу» щодо відтермінування набрання чинності положеннями пункту 6 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» 
№734-VII «Про внесення зміни до статті 297 Кримінального кодексу України щодо відповідальності за осквернення або руйнування пам'ятників, споруджених в пам'ять тих, хто боровся проти нацизму в роки Другої світової війни — радянських воїнів-визволителів, учасників партизанського руху, підпільників, жертв нацистських переслідувань, а також воїнів-інтернаціоналістів та миротворців» 
№735-VII «Про внесення зміни до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за заперечення чи виправдання злочинів фашизму» 
№736-VII «Про внесення зміни до статті 197 Податкового кодексу України щодо звільнення від обкладення податком на додану вартість операцій із ввезення на митну територію України природного газу».

31 січня 2014 року Президент України підписав вищезазначені закони. 1 лютого 2014 року ці закони були опубліковані в газеті «Голос України».

5 лютого 2014 року з'явилася інформація, що закони 16 січня продовжують діяти, оскільки була скасована лише чинність закону, а не норми законів. Також на офіційному сайті ВРУ змінені закони лишаються в редакції 22 січня. Проте існують інші точки зору, наприклад портал «Ліга-Закон» вважає, що зміни до законодавства втратили чинність. Про це ж заявив і голова фракції Партії регіонів.

Офіційна позиція Мін'юсту: з 2 лютого 2014 року закони, прийняті Верховною Радою України 16 січня 2014 року, втратили свою чинність та відповідно з цієї дати відновлено попередню редакцію положень кодексів та законів, до яких раніше були внесені зміни.

Для усунення неоднозначності щодо чинності законів 23 лютого 2014 року Верховна Рада прийняла законопроект Продана і Пинзеника про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо припинення норм законів, схвалених 16 січня 2014 року. Закон набув чинності з 2 березня 2014 року.

21 лютого 2014 року було прийнято Закон України № 743-VII «Про недопущення переслідування та покарання осіб з приводу подій, які мали місце під час проведення мирних зібрань, та визнання такими, що втратили чинність, деяких законів України». Пункт 1 розділу II цього Закону передбачає скасування закону № 731-VII, прийнятого 16 січня 2014 року. Закон був підписаний в.о. Президента Турчиновим О. В. і опублікований у «Голосі України» 27 лютого 2014 року, набуває чинності наступного дня після опублікування.

____________
http://uk.wikipedia.org/wiki/Закони_про_диктатуру
Віктор Янукович. Фото AFP


Немає коментарів: