четвер, 25 листопада 2010 р.

Резолюція Європейського Парламенту щодо України 2010


ЄС; Резолюція,
Міжнародний документ від 25.11.2010
Документ 994_a37, остання версія -
Прийняття від 25.11.2010



Резолюція Європейського Парламенту щодо України
25 листопада 2010 року

Європейський Парламент:

- беручи до уваги попередні резолюції щодо України;

- беручи до уваги Спільну заяву, схвалену за результатами Саміту Україна - ЄС, який відбувся в Брюсселі 22 листопада 2010 року;

- беручи до уваги Заключну заяву та рекомендації за результатами 15-го засідання Комітету парламентського співробітництва Україна - ЄС, яке відбулося 4-5 листопада 2010 року в Києві та Одесі;

- беручи до уваги місію Європейського Парламенту з членів Комітету парламентського співробітництва Україна - ЄС зі спостереження за місцевими та регіональними виборами в Україні 31 жовтня 2010 року;

- беручи до уваги Угоду про партнерство та співробітництво (УПС) між Європейським Союзом та Україною (998_012), яка набула чинності 1 березня 1998 року, а також триваючі переговори щодо Угоди про асоціацію, яка має замінити УПС;

- беручи до уваги 14-е засідання Ради з питань співробітництва Україна - ЄС, яке відбулося в Люксембурзі 15 червня 2010 року;

- беручи до уваги Спільну заяву щодо "Східного партнерства" (998_437), започаткованого у Празі 7 травня 2009 року;

- беручи до уваги Висновки щодо "Східного партнерства", схвалені Радою міністрів у закордонних справах 25 жовтня 2010 року;

- беручи до уваги резолюцію 1755 Парламентської асамблеї Ради Європи (994_a19), схвалену 5 жовтня 2010 року щодо функціонування демократичних інституцій в Україні;

- беручи до уваги Висновки Європейської Ради щодо України 16 вересня 2010 року;

- беручи до уваги Порядок денний асоціації Україна - ЄС, який замінив План дій (994_693) та був схвалений Радою з питань співробітництва Україна - ЄС у червні 2009 року;

- беручи до уваги Угоду між Європейськими Співтовариствами та Україною щодо спрощення оформлення віз (994_850), підписану 18 червня 2007 року, яка набула чинності 1 січня 2008 року, та візовий діалог Україна - ЄС, започаткований у жовтні 2008 року;

- беручи до уваги Спільний звіт Робочої групи Спільного Комітету парламентського співробітництва Україна - ЄС щодо візової політики між ЄС та Україною від 4 листопада 2010 року;

- беручи до уваги прийняті незадовго до проведення місцевих виборів зміни до українського виборчого законодавства, схвалені Верховною Радою у червні 2010 року;

- беручи до уваги Національну індикативну програму для України на 2011-2013 роки;

- беручи до уваги положення 110 (4) його Правил процедури;

а. Враховуючи, що Україна є європейською країною стратегічної важливості для ЄС, враховуючи, що її розмір, ресурси, населення та географічне розташування забезпечують Україні важливе місце в Європі та роблять її ключовим регіональним гравцем;

б. Враховуючи, що новообраний Президент України Віктор Янукович та Верховна Рада підтвердили рішуче прагнення України вступити до Європейського Союзу;

в. Враховуючи озвучені протягом останніх місяців звинувачення про утиски демократичних свобод, таких як свобода зібрань, свобода висловлювання та свобода засобів масової інформації;

г. Враховуючи, що рішення Конституційного суду України (v020p710-10) від 1 жовтня 2010 року відновило президентську форму правління; враховуючи, що запровадження демократичної, дієвої та стабільної системи стримувань і противаг має залишатися пріоритетом, а процес досягнення цього має бути відкритим, всеохоплюючим та доступним для всіх політичних партій та акторів в Україні;

ґ. Враховуючи, що місцеві та регіональні вибори відбулися в Україні 31 жовтня 2010 року у спокійній атмосфері без жодного інциденту; враховуючи висловлену критику щодо окремих аспектів організації виборів, зокрема щодо закону про вибори, процедур його схвалення та окремих змістовних елементів закону;

д. Враховуючи, що після президентських виборів у січні 2010 року посилюються тенденції, які викликають стурбованість, щодо зниження поваги до демократії та плюралізму, про що свідчить зокрема, поводження з деякими неурядовими організаціями та індивідуальні скарги журналістів щодо тиску з боку їхніх редакторів чи власників видань стосовно висвітлення чи невисвітлення окремих подій, а також посиленої та політично вмотивованої діяльності Служби безпеки України та використання в політичних цілях ресурсів адміністративної та судової систем;

е. Враховуючи заяву Представника ОБСЄ з питань свободи ЗМІ від 13 жовтня 2010 року, що Україна досягла високого рівня свободи ЗМІ, але повинна вжити невідкладних заходів для його збереження, та заклик до уряду утриматися від спроб впливати чи піддавати цензурі медіа-контент та дотримуватися міжнародних стандартів свободи ЗМІ та зобов'язань у сфері свободи ЗМІ в рамках ОБСЄ;

є. Враховуючи, що "Східне партнерство" може запропонувати Україні додаткові засоби для інтеграції до Європейського Союзу, але може бути успішним лише, якщо буде засноване на практичних та прозорих проектах та забезпечено фінансовими ресурсами у достатній мірі;

1. Підкреслює, що, відповідно до статті 49 Договору про Європейський Союз (994_029), Україна може подати заявку на членство в ЄС, як і будь-яка європейська держава, яка дотримується принципів свободи, демократії, поваги прав людини та основних свобод і верховенства права;

2. Наголошує, що Україна має європейську перспективу, як держава з міцними історичними, культурними та економічними зв'язками з ЄС, а також тому, що Україна є одним з ключових партнерів Союзу у його східному сусідстві та здійснює важливий вплив на безпеку, стабільність і процвітання всього континенту;

3. Вітає консолідовану позицію українського уряду та політичної опозиції стосовно євро інтеграційних прагнень України, а також її довгострокову мету стати державою - членом Європейського Союзу; бере до уваги, що ця мета продовжує спиратися на консенсус усіх акторів на політичній сцені; закликає українську владу створити спільний форум для координації політичної позиції України щодо Європейського Союзу, який повинен складатися з представників як правлячої коаліції, так і опозиції,

4. Зазначає, що місцеві та регіональні вибори, які відбулися 31 жовтня 2010 року, хоча і були проведені належним чином з організаційно-технічної точки зору, не створили нового позитивного стандарту; висловлює жаль, що Україна змінила своє виборче законодавство за декілька місяців до проведення місцевих та регіональних виборів, що залишило обмаль часу для поліпшення закону і підготовки до належного та демократичного проведення виборів;

5. Висловлює жаль, що у зв'язку з тим, що реєстрація запитів опозиційних партій не приймалася виборчими комісіями до подання списків Партії Регіонів, внаслідок чого правляча партія отримала
перші місця у виборчих списках у приблизно 85% округів; бере до уваги, що через недоліки у виборчому законодавстві, яке не змогло забезпечити достатні гарантії для захисту права політичних партій на конкуренцію, деяким партіям, як Батьківщина, не вдалося зареєструвати своїх кандидатів у декількох округах і взяти участь у виборах;

6. Висловлює жаль, що правила проведення виборів залишаються постійним предметом обговорення; підтримує необхідність вдосконалення виборчих рамок та позитивно відзначає роботу, проведену у співпраці з експертами ЄС-ОБСЄ щодо розробки проекту нового Виборчого кодексу; відзначає, що проект єдиного Виборчого кодексу наразі представлений на затвердження Верховної Ради; підкреслює, що прозорість виборчого процесу вимагає чіткої правової бази; закликає українську владу забезпечити своєчасне завершення роботи над законодавством задовго до парламентських виборів у 2012 році;

7. Стурбований з приводу останніх подій, які можуть підірвати свободу та плюралізм ЗМІ; закликає владу вжити всі необхідні заходи для захисту цих невід'ємних атрибутів демократичного суспільства, і утримуватися від будь-яких спроб контролювати, прямо або опосередковано, зміст повідомлень у національних засобах масової інформації; підкреслює нагальну необхідність законодавчих реформ у сфері ЗМІ, і тому вітає нещодавню пропозицію щодо запровадження суспільного мовлення в Україні; також вітає публічні запевнення української влади, що правова база потребує створення каналу суспільного мовлення, яке буде завершене до кінця року; засуджує той факт, що два незалежних телевізійних канали TVi та TB5 були позбавлені деяких частот мовлення; закликає владу гарантувати, що результатом судових розглядів не стане вибіркове позбавлення частот, а також переглянути будь-які рішення чи призначення, які можуть призвести до конфлікту інтересів;

8. Закликає український уряд привести законодавство у сфері свободи ЗМІ у відповідність до стандартів ОБСЄ, рішучі дії у цьому напрямку будуть зміцнювати довіру до України як головуючої в ОБСЄ у 2013 році;

9. Закликає українську владу провести ретельне розслідування зникнення Василя Климентьєва, головного редактора газети, яка висвітлює тему корупції в Харківській області;

10. Підкреслює необхідність зміцнення довіри та стабільності, незалежності та ефективності інститутів, таким чином гарантуючи демократію і верховенство права, та сприяння узгодженому процесу конституційної реформи на основі чіткого розподілу повноважень та ефективної системи стримувань і противаг між державними інститутами; підкреслює, що співпраця з Європейською комісією за демократію через право (Венеціанська комісія) має вирішальне значення для забезпечення того, щоб законодавчі пакети реформ, які в даний час розробляються, повністю відповідали європейським стандартам та цінностям; закликає всі зацікавлені політичні сторони, включаючи уряд та опозицію, долучитися до цього процесу; закликає українську владу звернутися до Венеціанської комісії з метою отримання висновків щодо остаточних редакцій законопроектів;

11. Закликає усі партії, представлені у Верховній Раді, підтримати та просувати дієву систему стримувань і противаг з метою легітимної роботи влади;

12. Закликає владу до вичерпного розслідування усіх повідомлень щодо порушень прав і свобод та усунути виявлені порушення; а також розслідувати роль СБУ у контексті втручання в демократичний процес;

13. Наголошує на вирішальній ролі України в енергетичній безпеці Європейського Союзу; підкреслює важливість посилення співробітництва між Україною та ЄС у сфері енергетики; закликає Україну виконати зобов'язання, що випливають зі Спільної заяви за підсумками Міжнародної інвестиційної конференції Україна - ЄС з питань модернізації газотранзитної системи України; закликає до подальшого укладення договорів між Україною та ЄС з метою гарантування енергопостачань для обох сторін, включаючи надійну та диверсифіковану систему транзиту нафти та газу; підкреслює, що якщо Україна хоче мати сучасну газотранзитну систему, вона повинна надавати прозорі, ефективні та якісні транзитні послуги через модернізовану газотранзитну мережу; закликає Комісію забезпечити надання необхідної технічної допомоги з метою істотного підвищення енергетичної ефективності електромережі України та посилити співробітництво у реформуванні газового сектору з метою його приведення у відповідність до стандартів ЄС;

13а. Підтримує заклик глав держав ЄС та України з нагоди 25-ї річниці Чорнобильської катастрофи щодо мобілізації усієї підтримки, необхідної для завершення спорудження об'єкту укриття для 4-го енергоблоку ЧАЕС та подальшого виведення з експлуатації трьох інших енергоблоків; наголошує, що прозорість є вирішальним фактором для проекту спорудження укриття, зокрема, стосовно подальших кроків та сучасного етапу робіт;

14. Позитивно відзначає прогрес у переговорному процесі щодо Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, зокрема частини щодо поглибленої та всеохоплюючої зони вільної торгівлі (ПВ ЗВТ); зазначає, що завершення переговорів щодо Угоди залежить від здатності та волі української сторони забезпечити регуляторне зближення з Європейським Союзом; закликає Європейську Комісію провести переговори щодо створення поглибленої та всеохоплюючої зони вільної торгівлі з Україною у такий спосіб, щоб відповідні положення не лише відкрили ринки ЄС та України для взаємовигідної торгівлі, але й підтримали модернізацію української економіки; наголошує, що ПВ ЗВТ має забезпечити поступову інтеграцію України до внутрішнього ринку ЄС, включаючи поширення на країну чотирьох свобод; закликає Комісію та Україну забезпечити швидкий прогрес у цій сфері на основі досягнень України як члена СОТ; закликає обидві сторони зробити усе необхідне для досягнення остаточних домовленостей у першій половині наступного року;

15. Закликає українську владу посилити зусилля у боротьбі з корупцією та у цьому зв'язку очікує, що позитивні політичні заяви будуть підтверджені рішучими діями у боротьбі з корупцією на всіх рівнях в умовах політичної неупередженості та із застосуванням однакових правил до вітчизняних та іноземних інвесторів; висловлює жаль з приводу надмірного втручання великого бізнесу в політичне життя;

15а. Не схвалює факту ухвалення Верховною Радою України поправок до нового Закону про державні закупівлі, згідно з якими товари, спорудження та послуги, призначені на потреби проведення Чемпіонату Європи з футболу 2012 р. в Україні, не підпадають під дію цього закону;

16. Закликає український Парламент прийняти проект закону "Про доступ до публічної інформації", що відповідав би європейським та міжнародним стандартам;

17. Вітає План дій щодо візової лібералізації для України, схвалений на 14-му Саміті Україна - ЄС 22 листопада 2010 р.; вважає План дій практичним інструментом для просування необхідних реформ у відповідних сферах; зокрема відзначає необхідність консолідації верховенства права та поваги до основоположних свобод; закликає Європейську Комісію допомогти українським органам влади у їхніх зусиллях з наближення до візової лібералізації;

18. Закликає усі держави - члени ЄС скасувати плату за оформлення національних та шенгенських віз для громадян України в якості проміжної мети;

19. Закликає Комісію до співпраці з державами-членами та Україною з метою підготовки спеціальних заходів, що впроваджуватимуться у зв'язку з Чемпіонатом Європи з футболу 2012 р., з метою спрощення подорожей для власників квитків та використання цієї події як тестового періоду для подальшого безвізового режиму;

20. Вітає активну підтримку Україною "Східного партнерства" та Парламентської асамблеї ЄВРОНЕСТ; закликає Раду та Комісію надалі посилити співробітництво з Україною у контексті подій в регіоні сусідства та, зокрема, щодо розвитку політик у Чорноморському регіоні;

21. Наголошує на важливості посилення співробітництва щодо молодіжних та студентських обмінів і розвитку програм для науковців, які дозволять українцям познайомитися з Європейським Союзом та його державами-членами; вважає, що програма обмінів у сфері вищої освіти "Еразмус" має бути поширена на студентів з шести країн-учасниць "Східного партнерства".

22. Доручає своєму Президенту направити цю резолюцію Раді, Комісії, урядам держав-членів, Президентові, Уряду та Парламенту України, а також парламентським асамблеям Ради Європи та ОБСЄ.

____________
//zakon2.rada.gov.ua/laws/show/994_a37

1 коментар:

imho сказав...

25.11.2010 р.
Розгромна критика української влади
Віталій Червоненко
http://glavcom.ua/articles/2243.html