неділя, 21 листопада 2010 р.
Що далі?
Проведення «тихої» конституційної реформи вкотре
явило світові всю красу яскраво вираженого фасадного характеру нинішньої
української демократії. Як змінити Конституцію на користь держави?
Понад 2/3
громадян України переконані, що конституційні зміни скасували через
необхідність повернути розширені повноваження чинному президентові. Тобто
фактично визнали політичну складову домінантою конституційних змін. Між тим
вибір шляху конституційного реформування є також цивілізаційним вибором, як за
формою, так і за змістом. І саме українцям вирішувати, хто вони: віддані
демократичним традиціям європейці чи безпринципні євразійці з хворобливим
потягом до самодержавства.
Конституційна реформа у виконанні Конституційного Суду України – це навіть не крок від
Європи, це чітка тенденція, яка демонструє опозиційну до західної філософію
праворозуміння.
У головах чинних
правлячих еліт міцно вкорінилася думка, що законодавство, зокрема Конституція,
– це прерогатива держави, продукт діяльності ситуативної політичної більшості,
але аж ніяк не широкий суспільний консенсус.
Однак подібні
постулати наразі не дуже популярні в тій частині світу, до якої прагне
наблизитися українське суспільство.
Нинішня ситуація
з верховенством права, дотриманням прав людини і повагою до закону в Україні
далеко не в останню чергу формувалася за рахунок ставлення політиків і
державних мужів до Конституції. Такий популярний український політичний трюїзм,
як «Конституція у нас діє», народжувався саме внаслідок зухвалих спроб
можновладців закріпити своє монопольне становище на владному Олімпі шляхом
постійного внесення змін до Конституції УРСР, потім – «стаханівських» темпів
ухвалення Конституції України 1996 року, й безумовно, сумнівних юридичних
маніпуляціій із Основним Законом у 2004 і 2010 роках.
Отже, на порядку
денному постає одне цілком просте запитання: чи прийнятною є ситуація, коли
зміст конституційних норм є предметом постійних дискусій державної верхівки і
продуктом хисткої ситуативної політичної згоди? Низка політичних реформ, на яку
президент і народні обранці прирікають український народ, є хибним шляхом
державотворення. В суспільстві може виробитися традиція, а у політиків спокуса
вирішувати всі поточні питання державного і регіонального масштабу за рахунок
внесення змін до Конституції, що призведе до постійної гри «з нульовою сумою»,
де переможець виборів отримує все, а переможений – закон.
Для повернення
легітимності Основному Закону необхідно зробити кілька кроків: ще до моменту
прийняття рішення про необхідність ухвалення змін до Конституції повинні бути
сформульовані вимоги до нового Основного Закону; процедура зміни Конституції
має бути ускладнена і закріплено імунітет від поточного втручання політиків у
текст Конституції.
Україні потрібен
новий суспільний договір, а не чергова нав’язана згори і підтримана Європою
вихолощена юридична індульгенція для влади. Суспільство має бути готовим до
конституційних змін, а інтелектуали та суспільні авторитети повинні
напрацювати необхідну політико-правову базу для ухвалення нової Конституції.
Конституційна
реформа в Україні може далі розвиватися лише без експромтів та імпровізацій.
Шлях опозиції в нинішніх умовах лише один – поставити на порядок денний питання
необхідності зміни Конституції України, заручившись підтримкою більшості
громадян. Україні не обійтися без нового Основного Закону. Але щоб він був
ефективним, передусім потрібен суспільний рух у цьому напрямку, засновницький
процес, а також відповідність нової Конституції часу.
Збалансованість
тексту цього документа може схилити до нього союзників із нинішнього
провладного табору. Адже з вузькополітичного боку, поновлення «кучмівських»
повноважень президентом Януковичем – це серйозний удар по парламентських групах
впливу в середовищі Партії регіонів. Якщо досі уряд був життєво необхідною
складовою ресурсу очільника держави, то після скасування політреформи-2004
Янукович може достатньо вільно поводитися не лише з власною фракцією, а й із
парламентською більшістю.
Із загостренням
соціально-економічної ситуації і пожвавленням боротьби за ресурси різні групи у
владі можуть прихильно поставитись до ідеї перегляду правил гри. Інша річ, що
спокусою для них стане підготовка змін «під себе».
Однак у тому і
полягає, зокрема, роль інтелектуалів. Адже необхідно поставити питання змін до
Конституції на порядок денний в країні, де ці питання вважає важливими заледве
8% виборців.
Показати зв’язок між тим, «як ми живемо» і правилами гри.
Запропонувати
адекватний проект змін, обговорити можливі компроміси.
Забезпечити
консенсус навколо знакових питань.
Все це – задачі,
які можливо реалізувати лише поступово. У кожному інтерв’ю, публічному виступі,
публікації доцільним є роз’яснення громадянам, як зміна Основного Закону зможе
змінити їхнє життя. До того ж необхідно показувати можновладцям, де є ефективний
стратегічний вихід із глухого кута, в який вони самі себе загнали.
Сергій Балан, 21 листопада 2010 р.
//tyzhden.ua/Publication/7488
//ks-region69.ru/social
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар