пʼятниця, 31 грудня 2010 р.
Суперпрезидентська республіка
Україна: новий режим зі старими обличчями
Одним із головних
політичних результатів 2010 року стало перетворення України на
суперпрезидентську республіку.
Це відбулося як
унаслідок сакраментального
рішення Конституційного Суду від 1 жовтня 2010 року про скасування
політреформи та наступних трансформацій законодавства, так і в результаті
закріплення принципів політичної практики нинішньої влади: роби все, що заманеться,
поки відсутній серйозний опір твоїм домаганням.
Суперпрезидентську
республіку не слід плутати з президентською, як це робить (хтось свідомо, хтось
від недостатніх знань) дехто з аналітиків. Мовляв, Віктор Янукович за
повноваженнями став поруч із Бараком Обамою чи Ніколя Саркозі.
Та ж хіба у тих
державах погано організована влада? Всі механізми демократії там нормально
працюють.
І дарма українцям
радять, мовляв, слід лише розвивати далі громадянське суспільство,
вдосконалювати судову владу, опікуватися свободою слова, проводити комплексні
реформи – й Україна перетвориться якщо не на другу Америку, то на другу
Францію.
Насправді має
йтися про зовсім інший ряд держав та їхніх очільників. І не тільки тому, що у
Франції – не президентська, а змішана система правління, коли глава держави й
парламент спільно формують і контролюють виконавчу владу.
А передусім тому,
що президентська система врядування передбачає відчутно інший поділ повноважень
між владними структурами та механізми взаємодії гілок влади – як де-юре, так і
де-факто.
З чинними ж
віднедавна повноваженнями президента та практикою керування державою, Україна
перебуває сьогодні не поряд із Францією та США, а десь поміж Білоруссю,
Казахстаном, Туркменістаном, Венесуелою та Єгиптом.
Погляньмо уважніше
на механізми влади найпершої у світі ефективної і стабільної президентської
республіки – Сполучених Штатів Америки.
Владні
повноваження там поділені так, що будь-яке серйозне рішення може бути втілене в
життя лише за поєднання законодавчої ухвали, виконавчого здійснення та судового
тлумачення.
Творці
Конституції США, ухваленої ще 1787 року й чинної (з 27 поправками)
донині, поклали цей принцип в основу всієї системи правління.
Як писав один із
авторів цієї Конституції Джеймс Медисон (якраз за 130 років до висунення
Володимиром Леніним гасла "Вся влада радам!"), "накопичення
всієї влади – законодавчої, виконавчої і судової – в одних руках, чи то однієї
особи, чи кількох, чи багатьох, незалежно від того, чи вона спадкова, чи
самозвана, чи виборна, – можна з певністю визначити як тиранію".
Історія
підтвердила цю тоді ще теоретичну формулу…
За чинної у США
системи уряд формується й особисто очолюється главою держави, але Сенат
затверджує президентські кандидатури до владних органів (не лише урядовців, а й
членів Верховного Суду, які набувають свої повноваження пожиттєво).
Палата
представників утворює суди нижчого рівня. Президент має право вето щодо
законодавчих актів Конгресу, яке може бути відхиленим більшістю у дві третини
голосів.
Глава держави не
має права розпустити парламент, тоді як останній може відправити його і
будь-кого з високих урядовців у відставку, застосувавши процедуру імпічменту.
Державні фінанси
спрямовує шляхом затвердження бюджету і контролює Конгрес, уряд лише є їхнім
розпорядником. Верховний Суд, у свою чергу, може оголошувати нечинними
законодавчі та президентські акти, визнавши їх неконституційними, передусім з
мотивів обмеження прав громадян США.
Існує, звичайно,
ще низка нюансів взаємовідносин між гілками влади, але досить і цього, щоб
відзначити головні риси президентської республіки.
Та, мабуть,
чільна з них не записана в Основному чи якихось інших законах. Йдеться про
високий рівень громадянської самоорганізації, який у Штатах став, власне,
головним чинником народження цієї держави.
Якщо немає цієї
умови, якщо хтось може із-за лаштунків контролювати основну масу виборців чи
судову владу – жодна найдосконаліша конституція не допоможе, і президентська
республіка виродиться у банальну псевдодемократичну диктатуру, як це не раз
траплялося у країнах Латинської Америки, котрі в деталях копіювали політичну
систему США, але не тамтешнє громадянське суспільство.
А тепер про так
звану "суперпрезидентську республіку", про те, як вона тлумачиться у
політичних словниках, складених ще до набуття Віктором Януковичем розширених
повноважень, тобто висновки авторів цих словників побудовані не на українському
ґрунті.
Тож
суперпрезидентська республіка (англійською – superpresidency чи
superpresidentialism) – форма державного правління, за якої принцип поділу влад
задекларований, але реалізований лише зовнішнім чином; насправді ж влада
зосереджена у президента та підконтрольних йому інституцій.
Така республіка
вважається однією з форм авторитаризму. При цьому президент нерідко очолює
владну партію, яка може бути єдиною в країні чи користуватися значними
позаконституційними перевагами перед іншими партіями.
Конституційні
повноваження президента передбачають видання указів з широкого кола питань, що
мають силу закону, можливість розпускати парламент своїм рішенням, усувати
міністрів та керівників адміністративно-територіальних утворень, тощо.
У деяких державах
із суперпрезидентським правлінням вдавалося проводити досить вдалу
модернізацію, але тільки у перші роки встановлення такого правління.
Чи вписується у цей
теоретичний абрис Віктор Янукович з тими повноваженнями, які він має де-юре
плюс де-факто?
Власне, і без
рішення КС усі гілки влади реально були підпорядковані йому: у Верховній Раді
діє провладна більшість, вищі судові інстанції, включно із Конституційним
Судом, в останні місяці укомплектовані надійними "донбаськими"
кадрами, що забезпечує їхні "правильні" рішення.
Один із останніх
за часом прикладів – призначення головою Нацбанку Сергія Арбузова.
Єдиним винятком
поки що є Верховний Суд, але всупереч Конституції, у нього законодавчими актами
забрано майже всі повноваження, а арешт екс-заступника міністра юстиції Євгена
Корнійчука ледь не всіма незалежними аналітиками розцінюється як важіль тиску на
голову ВС Василя Онопенка, зятем якого і є Корнійчук.
Місцеві
держадміністрації повністю в руках Партії регіонів; навіть у Кримській
автономії уряд очолює "надійний донбасівець".
Верховну Раду
Віктор Янукович може розпустити тоді, коли йому це потрібно (наявність
більшості у ній дає змогу ввімкнути механізм розпуску у будь-який момент).
Служба безпеки
законодавчо виведена за межі бодай формального парламентського контролю. Ба
більше – президент може одноосібно вільно розпоряджатися коштами Держбюджету і
звільнити коли хоче Генпрокурора без мотивації своїх дій.
Ну, а міністрів й
інших керівників центральних виконавчих органів Янукович призначає і знімає
(Обама нервово курить у коридорі) без узгоджень із будь-ким і без жодної
мотивації.
Варто зайти і на
офіційне Інтернет-представництво президента України і прочитати, як Віктор
Федорович указами регулює розвиток системи освіти чи зовнішню політику держави
(що взагалі-то має регулюватися законами).
Іншими словами, в
Україні сьогодні має місце "роздута і надпотужна виконавча влада, не
врівноважена ані законодавчою, ані судовою і не підзвітна їм".
І саме це
"зупинило розвиток недержавних політичних організацій; перешкодило
формуванню ефективної держави; завадило появі відповідального уряду".
Американський
політолог Стівен Фіш писав це, власне, про путінську Росію, але вийшло, що й
про Україну також. Не випадково ж нинішні вітчизняні очільники дуже багато в
чому беруть приклад з Кремля.
І, нарешті, ще
один важливий теоретичний момент. У політологічних словниках констатовано, що
встановлення в країні суперпрезидентської республіки може призводити до заміни
періодичного обрання нового глави держави режимом "пожиттєвого
президентства" (за допомогою референдуму чи голосування повністю
контрольованого президентом парламенту – он погляньмо лише, як казахстанські
депутати уклінно просять Назарбаєва покерувати ними ще 10 років без виборів).
Натяк на такий
сценарій розвитку подій якось уже пролунав з вуст міністра юстиції Олександра
Лавриновича: мовляв, тепер, після скасування політреформи, Янукович теоретично
має право, у разі бажання, обиратися й на третій строк у зв’язку із тим, що
обирався із відчутно іншими повноваженнями.
Ну, а третій
термін – це до 2025 року. Фактично пожиттєве президентство. І що там якийсь
механізм виборів, що там якийсь електорат, головне – бажання Віктора
Федоровича.
Додайте до цього
розстановку на багатьох ключових посадах друзів синів глави держави, що
вочевидь закріплює за "головними синами країни" статус
"спадкоємців престолу", – хіба ж це не суперпрезидентський
авторитаризм?
З тією
відмінністю від режимів Путіна, Назарбаєва і навіть Лукашенка, що там на чолі
держави стоять люди, які вміють не лише "дерибанити" свою крану...
Сергій Грабовський, 31 грудня 2010 р.
//www.pravda.com.ua/articles/2010/12/31/5734919/
//www.mk.ru/merinov/
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар