В Україні триває традиційна всеукраїнська акція «Тиждень
права» (з 6 по 11 грудня). Ця акція була започаткована 2008 року з нагоди відзначення
60-ї річниці проголошення Загальної декларації
прав людини.
Указом Президента України встановлено започаткувати проведення
Всеукраїнського тижня права щороку в тиждень, що включає 10 грудня — День прав людини,
який відзначається в пам’ять проголошення Генеральною Асамблеєю ООН 1948 року Загальної
декларації прав людини. Тиждень права узагальнює собою цілу низку заходів, у рамках
яких правники України беруть участь у наданні безкоштовних юридичних консультацій
для громадян, проведуть майстер-класи... тощо. Сьогодні ми пропонуємо
вам статтю відомого юриста Віталія Крюкова «Верховенство влади чи права? Спроба
№ 2».
ЯКІ СИМВОЛІЧНІ БУВАЮТЬ
ОКРЕМІ ПОДІЇ!
Отже, Майдан-2 розігнали. І саме
3 грудня — рівно шість років по тому, як було проголошено рішення Верховного суду
України про скасування постанови Центральної виборчої комісії від 24 листопада 2004
року № 1264 «Про результати виборів Президента України 21 листопада 2004 року та
обрання Президента України».
І знову, вже 2010
року, Україна опинилася перед історичним, цивілізаційним вибором, суть якого полягає
в заміні реального діючого верховенства влади конституційно задекларованим, але
й досі формальним верховенством права. Адже справа в тих подіях, по суті, була не
в персоналії президента України, а у праві українського народу на свій незалежний
вибір, у верховенстві його волі, у його суверенітеті. У тому, що надалі буде світоглядною
засадою самоорганізації нашого суспільства, імперативом, засадничим принципом організації
та діяльності усіх його публічних владних інституцій — верховенство влади чи верховенство
права.
І Верховний суд України,
прийнявши те без перебільшення історичне рішення саме на засадах верховенства права,
відстояв і підтвердив конституційний статус українського народу як суверена та єдиного
джерела влади в Україні (частина 2 статті 5 Конституції
України). Ствердив дію верховенства права в Україні!
3 ж грудня 2010 року,
з ліквідацією Майдана-2 також поставлена цілком політично знакова крапка, якою і
суспільству, і світовій спільноті відверто та однозначно продемонстровано: в Україні
перемогло верховенство влади. Друга спроба кардинально змінити засади суспільного
буття також виявилася невдалою.
Проте задля справедливості
зазначимо, що це дійсно тільки крапка (а скоріше — три крапки): початок цьому процесу
було закладено одразу після зазначеного рішення Верховного суду ще в перемовинах
у Конча-Заспі. А до подальшого нівелювання верховенства права доклали зусилля усі
наші наступні керманичі.
Отже, кардинального
перезавантаження державності українського суспільства, суть якого полягає у заміні
верховенства влади верховенством права, тобто — у здійсненні саме буржуазної революції!
— знову не відбулося. Не відбулося з багатьох причин, аналіз яких набагато перевищує
об’єм цієї статті. І тому звернімося тільки до, мабуть, головної — світоглядних
прогалин суспільства у царині одного з найголовніших конституційних принципів —
верховенства права.
Адже Майдан-2, за
великим рахунком, був викликаний цілком відвертою, цинічною, безапеляційною політикою
існуючого в Україні політичного режиму, спрямованою на встановлення не просто верховенства
влади (цим досить «успішно» займалися і режими Л. Кучми і В. Ющенка), а верховенства
влади у її крайніх формах. Утім, усвідомлення саме цієї — глибинної — причини в
суспільстві немає. Як і немає розуміння того, що таке є «народний суверенітет»,
що означає статус українського народу як «єдиного джерела влади» і які права та
обов’язки породжує він у кожного з нас, нарешті — що ж таке верховенство права,
в чому воно полягає, якому соціальному суб’єкту належить і яке відношення має до
публічної влади?
Спробуємо розібратися,
залишаючи за межами статті ѓрунтовні теоретичні викладки.
ЩО Ж ТАКЕ ВЕРХОВЕНСТВО
ПРАВА ТА ЗАСАДИ ВЕРХОВЕНСТВА ПРАВА В КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ
Право як реальна інтегральна
воля народу — ось яке право мусить мати верховенство в демократичному суспільстві.
Не Конституція і не закони надають народу право, а народ втілює своє право — саме
у відповідності із своєю суверенністю, а значить і верховенством свого права — в
Конституції та законах. Тобто, верховенство права — не в верховенстві Конституції
чи законів. Його верховенство — суть принципу законності, а не принципу верховенства
права. Верховенство права полягає в тому, що власне зміст Конституції легітимізовано
волею народу, тільки від неї і є похідним, а зміст законів випливає з духу та букви
Конституції.
Це в системі поглядів
позитивного права воно є «сукупністю норм, встановлених політичними верхами» (Джон
Остін). Його джерело — воля суверена, а суверен не зв’язан прийнятими законами,
оскільки в будь-який момент може їх змінити, якщо ж ні, то він не суверен (згадаємо
тут, як Верховна Рада впродовж одного місяця приймала і тут же скасовувала одні
і ті ж самі закони, керуючись виключно своїми політичними мотивами, а не суспільними
потребами).
Але ж за нашою Конституцією
сувереном є саме український народ! І, взагалі, суспільству або принаймні його еліті
треба нарешті усвідомити, що в нашій Конституції закладено саме природну теорію
права, хоча це прямо в ній і не зазначено, як у конституціях багатьох країн. Закладено
хоча би тим, що в ній є положення про «невідчуженість та непорушність» прав і свобод
людини (ч.2 статті
21), що «конституційні права та свободи гарантується і не можуть бути скасовані»
(ч.2 статті 22).
Отже, доктрина природного
права прийнята і відтворена в Конституції України як офіційна державно-правова доктрина
України!
І саме тому в Конституції
України, як і в конституціях країн з розвинутою демократією, є положення, які не
тільки встановлюють принцип верховенства права, але і прямо його відтворюють у конкретних
нормах. Зокрема щодо:
— права народу здійснювати
свою владу безпосередньо (ч.2 статті 5);
— виключного права
саме народу — вищого політичного суб’єкту України — визначати та змінювати конституційний
лад (ч.3 статті 5);
— прямої заборони
узурпації державної влади будь-ким (ч.4 статті 5);
— виключного права
власності українського народу на природні ресурси в межах території України та на
її континентальному шельфі та виключної економічної зони (ч. 1 статті13);
— землі — як основного
національного багатства (ч.1 статті 14);
— виборів, референдумів
та інших форм безпосередньої демократії (стаття 69);
— обов’язковості проведення
всеукраїнського референдуму за ініціативою громадян (ч.2 статті 72);
— виключності референдуму
при вирішенні питання щодо зміни території України (стаття 73);
— обрання Верховної
Ради громадянами України (ч.1 статті 76);
— обрання Президента
України громадянами України (ч.1 статті 103);
— прямого зазначення
в присязі Президента України джерела його легітимності — волі народу (ч.4 статті 104);
— обов’язкового проведення
всеукраїнського референдуму у разі внесення змін в розділи І, ІІІ та ХІІІ Конституції
України (ч.1. статті
156).
Слід також зазначити,
що у конституційному полі розподілу публічних власних повноважень саме Президент
України займає найбільш важливе та унікальне місце, яке формулюється вкрай чітко
— «гарант... додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина».
Отже — і гарант дії в Україні принципу верховенства права. Саме верховенства права,
а не верховенства влади — такого принципу в нашій Конституції не передбачено! Поки
що ж, на жаль, жоден з наших президентів не зміг ні зрозуміти, ні прийняти того,
що його статус глави держави жодним чином не означає і того, що він є чи може бути
і главою всіх гілок влади — і представницької, і виконавчої, і судової. Та й ще
з прокурорською інституцією на додачу. Навпаки, всі вони, за виключенням, мабуть,
тільки Л. Кравчука, просто переконані, що статус глави держави автоматично підпорядковує
їм і зазначені гілки публічної влади, які за Конституцією є незалежними.
Чомусь ми практично
не звертаємо уваги на те, що відповідно до чинної Конституції України, інститут
президента України до державної влади не належить (стаття 6), тобто президент
України — це не окрема чи спільна з якоюсь іншою гілка влади, а державна інституція
зі спеціальним статусом. Проте колишні (у свій час і в той чи іншій мірі успішно)
намагалися, а чинний майже повністю «підм’яв» під себе всі (за Конституцією України
— незалежні) гілки влади.
Всі бажали або в царі-королі,
або в генсекі. Ну яке вже тут може бути верховенство права?! Адже сам принцип розподілу
державної влади і може діяти тільки за умови верховенства права, коли всі вони мають
над собою тільки владу суверена та єдиного джерела влади — народу України. А функція
президента, за нашою Конституцією — саме у відслідковуванні того, що всі гілки влади
діють виключно відповідно до вимог і в межах права, а не його власних забаганок.
І вдаватися при цьому виключно до власних конституційних повноважень — жодним чином
не адміністративних! — для повернення їхній дій у правове поле. Оце і є функції
гаранта Конституції України.
Принцип верховенства
права безпосередньо торкається і діяльності Верховної Ради України.
В розвинутих демократіях
безпосереднім продуктом законодавчої діяльності парламенту є так зване позитивне
право, над яким стоїть загальна воля носія суверенітету та єдиного джерела влади
— народу. Або безпосередньо — у формі виборів, референдумів тощо, або опосередковано,
проте не тільки через своїх представників, про що в нас говорять багато, особливо
під час відповідних кампаній, а й через зміст Конституції — її ідеї, принципи та
норми. Або — «дух народу», «спільне переконання нації» (Ф. Савіньї),
що визначається ще як природне право. І тому дієвий, а не бутафорний парламентаризм
також неможливий без дії принципу верховенства права — права природного над правом
позитивним.
Це — положення нашої
Конституції, тобто — задеклароване. Яка ж реальність? Систематичне, цілеспрямоване
та прогресуюче порушення чинним режимом принципу верховенства права як в організації,
так і в діяльності практично всіх інституцій публічної влади. Причому як права абсолютного,
верховного — права народу, так і права конкретних законодавчих актів, починаючи
з Конституції. Наводити свідчення цьому немає жодної необхідності — тільки за цей
рік їх вистачить на трьохтомник вибраних «творів» під загальною назвою «Злочини
без покарання» чи «Сага про верховенство влади». Втім, як воно може бути інакше,
якщо це і є його «ідеологія», його керівний концепт?! Адже саме від нього — від
верховенства влади і випливає сакраментальна формула «партія влади» та політичні
режими, їй відповідні. Досить точна і відверта, до речі, формула, властива переважній
більшості політичних режимів пострадянського простору, серед них і українському.
За виключенням, безумовно, колишніх республік Прибалтики, що й зрозуміло — в них,
як і практично в усій Європі та інших розвинутих демократіях, немає «партій влади»,
в них — «партії при владі». В нас же концепт принципово інший, сутнісно — від КПРС,
про що цілком відверто і сказав нещодавно один з керівників Партії регіонів — Володимир
Рибак в інтерв’ю: «ПР стала партією влади» //glavcom.ua/articles/2294.html.
І що, воно їм потрібно — якесь-там верховенство права замість верховенства власної
влади?!
Хоча, за великим рахунком,
їм воно також необхідне. Адже це не наш власний винахід, а цивілізаційний. Отож
і з’ясуємо наступне.
ЧОМУ ІСТОРИЧНО БУЛО
ВИТРЕБУВАНО ВЕРХОВЕНСТВО ПРАВА?
Та саме тому, що воно
виявилося соціально, політично та економічно більш продуктивним, потенційно прогресивним,
ніж верховенство влади в попередніх формаціях. Просто виявилося, що саме наступництво
права надає більш високу гарантію наступництва економічних відносин, отже — економічної
захищеності, історичної пролонгації існуючого змісту права власності, ніж наступництво
влади. Адже в умовах демократії втримати владу дуже важко і нова влада — в умовах
свого верховенства — стрімко перелаштує їх всіх під себе. Що ми і мали у 2005 році,
що маємо й зараз.
Тобто, справа зовсім
не в тому, що наступництво права вигадали вчені, що воно здається демократичним,
десь престижним чи комусь подобається. А в тому, що наразі і для українського суспільства
історично воно вже є більш продуктивним, ніж наступництво влади. Конкретніше: верховенство
права принципово надійніше може захистити та забезпечити стабільність умов існування
вже сформованої приватної власності (перш за все — легальної, проте і нелегальній
тут комфортніше).
Адже період первісного
накопичення капіталу в Україні, для якого право було фактором стримуючим, таким
що заважав, а влада, навпаки, — засобом і опорою цього накопичення, від колгоспу
до держави, практично завершено. І тому настав час саме зміни верховенства влади
верховенством права. Проте наші олігархи та політикум цього і досі не розуміють,
в той час як малий та середній бізнес та певна частина пересічних громадян ідеологію
верховенства права потроху, хай і більш інтуїтивно, опановують. Ще пару таких кодексів,
як Податковий, і такої ж нахабної поведінки влади — дозріють і ідеологічно, й організаційно.
Політикум наш, в принципі,
це також може сприйняти — йому ж з теоретичної, методологічної точки зору цілком
байдуже, що там буде зверху — чи влада, чи право. А ось із практичної, безумовно,
ні. І йому все одно доведеться визначатися: а що прагматичніше, що простіше забезпечити
— наступництво влади чи наступництво права? Цивілізація свою відповідь на цю дилему
вже дала: історичний пріоритет тут саме за наступництвом права.
І він — наш політикум
— цілком згоден у принципі це прийняти. Пам’ятаєте як саме до права апелювали ті,
хто програв, після приходу до влади «помаранчевих»?! Але чого політикум дійсно і
принципово прийняти не може, так це того, що наступництво права можливо тільки при
його верховенстві! Тобто коли воно як абсолют не походить від влади! І тоді її персональна
зміна, наступництво не небезпечні. Але погодитися він із цим — ні психологічно,
ні практично, ні теоретично — не може. Йому ближче, природніше концепт і реалізація
«верховенства закону», отже влади, а може — як і в Росії, де на найвищому рівні
офіційно задекларовано «диктатуру закону», тобто саме влади. Зрозуміло, що це все
більше й більше не сприймається суспільством, а яким чином це антагоністичне протиріччя
буде вирішуватися — грузинським чи румунським — наразі визначити важко. Але зовсім
не важко побачити наступне.
УКРАЇНА НА ПОРОЗІ
НОВОЇ РЕВОЛЮЦІЇ
Маю зізнатися, що
коли почув від одного з керманичів подій 2004 року словосполучення «Велика Помаранчева
революція», цілком щиро й іронічно посміхнувся, маючи на увазі те, що вже сталося
за півроку того режиму, тим більше маючи змогу бачити його не тільки ззовні, але
і зсередини самої влади. Наразі переконаний, що від 22 листопада по 3 грудня 2004
року в Україні таки дійсно відбулася історично знакова подія, сутність якої, отже,
і її справжнє значення та місце в нашій новітній історії, належним чином і досі
не усвідомлено. На мою думку — і за своїм історичним завданням, метою, і за масштабністю
подій, залученістю в ці події різних прошарків суспільства, і за свої первинним
результатом — саме цього етапу — це, безумовно, була Революція.
Революція, яка витребувала
верховенства права, тобто сутністно — саме буржуазна! А за своїми рушійними силами
(практично всі верстви нашого суспільства, які відстоювали свої порушені владою
громадянські та політичні, права, свій суверенітет як єдиного джерела влади в Україні)
вона була народно-демократичною. Її апофеозом і стало раніше наведене рішення Верховного
суду України від 3 грудня 2004 року. Проте вона виявилася революцією, яка не досягла
своєї мети — зміни парадигми «верховенство влади» на «верховенство права». Одразу
після цієї події, а мабуть і паралельно з нею, почалася здача Майдану і контрреволюція,
яку й очолив В. Ющенко. Оскільки фактично в результаті тих подій відбулася тільки
зміна персоналій влади без зміни її сутності.
Чи було тоді масовим
суспільним очікуванням саме впровадження верховенства права? Так, але скоріше інтуїтивним,
ніж усвідомленим. Чому і вдалося так швидко його нівелювати. Свого відтворення в
новому суспільному впорядкуванні, принципово новій якості влади, нашого суспільно-політичного
буття в цілому — вони, на жаль, не набули. Отже, своїх завдань та революція не виконала,
визрілих суспільних протиріч не зняла і тому була «заряджена» на продовження. В
них, у революцій, така історична наснага: що не зроблено одразу, за певний час обов’язково
надолужувати. Про що і свідчать останні події, які намагаються саме зараз перейти
в принципово іншу площину — площину політичних вимог.
Історична же їхня
новина в тому, що на політичну арену вийшла саме національна (тут і надалі — в політичному
розумінні) буржуазія. І це зрозуміло: саме їй наразі найбільше потрібне верховенство
права. Для неї це, без перебільшення, питання життя та смерті, для початку — економічної...
І якщо їй дійсно вдасться ефективно самоорганізуватися і висунути політичні гасла,
які будуть співзвучні настроям широких верств населення — саме незаможним, некапіталізованим,
з’явиться реальний історичний шанс кардинальної зміни раніше зазначеної парадигми
нашого суспільного самоустрою — з верховенства влади на верховенства права.
Але треба нарешті
усвідомити, що тільки за умови остаточного вирішення цього принципового політичного
питання можливо належним, гарантованим чином забезпечити і власні інтереси економічні.
Вирішення ж можливе шляхом забезпечення більш повного відображення в Конституції
принципу верховенства права, особливо в повноваженнях інституції Президента України
та публічних гілок влади. А ще в запровадженні конкретних механізмів стримування
та противаг, встановивши дієві механізми суспільного контролю над владою та беззаперечного
і швидкого усунення від неї конкретних персоналій або інституцій у разі ущемлення
ними народного суверенітету чи замаху на узурпацію влади, невідворотної і радикальної
реакції суспільства на зраду національних інтересів українського народу.
Відмова суспільства,
наразі значною мірою інтуїтивна, від концепту верховенства влади і намагання перебудувати
державно-політичну самоорганізацію на засадах верховенства права, іншими словами
— реально підвести владу під своє — вище, абсолютне право — ось у чому полягає суть
і подій 2004 року, і теперішніх.
А тому політичним
гаслом поточного протестного руху має бути «Менше влади — більше права!».
Матимемо надію, що
наша національна буржуазія дозріє до такого розуміння свого публічного інтересу
і усвідомить беззаперечну необхідність його державно-політичного забезпечення. Надію
на те, що зароджена ще в радянські часи та набравши економічної сили після виникнення
державності України і масової «приватизації», вона усвідомить і свій політичний
інтерес і докладе зусиль для встановлення нового суспільного порядку — буржуазного!
— основою якого є верховенство права. А політичними проявами — обособлення інституції
Президента України відповідно до чинної Конституції, дійсний поділ публічних влад,
реальні умови та механізми економічного плюралізму — демократія економіки, нарешті
— дієвого публічного парламентаризму.
Якщо це відбудеться
— в суспільстві сформується політична установка (хай навіть певним чином інтуїтивна)
дійсно зробити державу гарантом, а не порушником стабільності сформованих прав власності
та відповідних громадянських і політичних прав і свобод. В цьому, до речі, немає
нічого історично нового — ще Дж. Локк у далекому XVII столітті зазначив, що «люди налаштовуються до державного життя, щоби
забезпечити недоторканність власності та інших природних прав людини».
Якщо не відбудеться
— будемо дозрівати до спроби №3.
Поки що ж — сталося
те, що і мало статися — масове неприйняття, відторгнення владної політики практично
в усіх стратах українського суспільства. Те, на що режиму Л. Кучми знадобилося більш
ніж десять років, а режиму В. Ющенка — п’ять, В.Янукович встиг за десять місяців!
СПРАВА В НАС САМИХ
Як вбачається, однією
з головних політичних проблем сучасного українського суспільства є, по-перше, те,
що жодна з політичних сил поки що саме таким чином суть політичного моменту не формулює,
а тим більше за відбудову саме верховенства права в ньому не змагається. Вони і
досі фактично лише борються за свою пріоритетність в контексті верховенства влади.
А по-друге (втім, швидше саме по-перше!), саме наше суспільство ще не дозріло до
усвідомлення необхідності верховенства права і не сформулювало однозначної та жорсткої
такої вимоги ані чинній владі, ані політикуму в цілому.
Ініціативно він аж
ніяк не зможе витягнути сам себе з багнюки верховенства влади і поставити над собою
наше право. Не може він бути слугою — призвичаївся до статусу повновласного хазяїна.
І допоки будемо чекати на таку його спроможність —і надалі набуватимемо гіркий досвід
історично дефектної соціально-політичної самоорганізації — з усіма її супутніми
і органічними історичними помилками, соціальними драмами і навіть трагедіями (не
дай Боже!).
Але поки що — справа
саме в нас самих, у суспільстві!
В тому, коли нарешті
український народ — цей, за нашою Конституцією, вищий політичний суб’єкт на нашій
власній землі — скаже сам собі і існуючому режиму — ДОСИТЬ, бо вже НАБРИДЛО!
Набридло — бути залежним
від аморальності, холуйства, примітиву та цинічної зверхності можновладців!
Набридла — пустопорожня
балаканина та відверта брехня їхніх «говорючих голів»!
Набридло — постійно
переконуватися в недолугості відомого саме нам своєю драматичною реалізацією вислову,
що «кожна кухарка може управляти державою»!
Набридло — соромитися,
перебуваючи в центрі Європи, своєї цивілізаційної недорозвинутості!
Набридла — прогресуюча
бідність переважної більшості народу і відверте, показне жирування «переважної»
меншості!
Набридло — чекати,
чекати, чекати і з кожним днем втрачати надію на краще!
Набридло — існувати
в умовах верховенства влади, а не верховенства права!
Скаже — і почне, нарешті,
діяти. Під гаслом: «Хай живе Велика Українська Буржуазна Революція!».
Віталій Крюков, юрист, «День» №225, 08 грудня 2010
р.
Малюнок Анатолія Казанського /З архіву «Дня», 1997 р.
Микола Козюбра.
Верховенство права i Україна
Наталья Шныр.
Словосочетание «верховенство права» у юристов вызывает лишь циничную ухмылку
Дмитро Поїзд.
Про верховенство права в Україні
Володимир Сущенко.
Верховенство права в контексті української ментальності
Джон Теффт.
Встановлення верховенства права в Україні: розбудова модерного суспільства
Ганс-Юрген
Гаймзьот. Переконаний, що
Україна рано чи пізно таки стане правовою державою
Немає коментарів:
Дописати коментар