Маємо в усьому залишатися державою
понеділок, 23 травня 2011 р.
Леонід Кравчук: Україна залишилася єдиною в Європі, де комуністи досі у владі
Його в Україні знає
кожен. Зі шкільних підручників, дитячих і дорослих енциклопедій, безмежної в своїх
обсягах інтернетівської Вікіпедії. І зважте, розумні сяючі очі Леоніда Макаровича
Кравчука, його неголосна мудра мова, статечність, що викликає захоплення і повагу,
чіткість думки та ясність пам’яті залишаються незмінними навіть з плином часу. А
це, погодьтеся, вдається далеко не кожному, свідчить про цілісність натури, міцні
фізичні та моральні підмурівки, глибинне національне коріння. Бо, що б там хто казав,
хоч як не оцінював роль особистості в історії, Леонід Кравчук був, є і залишиться
обличчям першого двадцятиріччя незалежної Української держави.
Не зігнемося під гнітом… свободи!
— У ті дні 20-річної
давності я був прихильником суто парламентської країни,?— каже співбесідник. — Гадав,
що Президент має обиратися депутатами, зокрема так, як у Німеччині, багатьох інших
європейських країнах. З огляду на це ми внесли до тогочасної Конституції УРСР доповнення:
Голова Верховної Ради — найвища посадова особа. Тому й мене зустрічали в світі не
лише як спікера, а як найвищу особу України.
Гадалося, що в новій
державі парламент формуватиме уряд, інші владні гілки, а президент обиратиметься
в парламентській залі для виконання представницьких повноважень чи тих, котрі виникають,
приміром, за умов політичної чи якоїсь іншої кризи. Та в Росії саме тієї весни обрали
президентом Бориса Єльцина (і ми вирішили змавпувати — Авт.). Тож і в нашому загалі
виникла така думка. Таким чином був започаткований
інститут президентства, який згодом увійшов до чинної тоді Конституції.
— Коли потім недовгий
період ми були парламентсько-президентською державою,— продовжує він, — то Голова
Верховної Ради навіть підписував документи про призначення уряду. Та після того,
як Конституційний Суд повернув президентсько-парламентську
форму державного управління, нині всіх призначає Президент,
а парламент лише ухвалює закони. Їх знову-таки підписує глава держави.
Тож нині функції Голови
Верховної Ради — виключно спікерські, як і в інших країнах. У нас же, після того
як Олександр Ткаченко заявив на весь світ, мовляв я не перший, але й не другий,
до цього часу всі наступні голови, не маючи на те повноважень, пнуться до булави.
Нині будь-який міністр має більше повноважень, ніж очільник парламенту, бо його
рішення поширюються на всю країну.
— А тепер, з висоти
20 років, ваша позиція щодо суто парламентської держави залишається непохитною?
— ставлю питання руба.
— Ні,— каже Леонід
Макарович, — за час, що минув, я багато разів упевнювався, що коли б у нас не було
інституту президентства, людини, котра б на цій посаді могла без довгих парламентських
дискусій безвідкладно ухвалювати документи щодо найпекучіших проблем, країні було
б значно сутужніше. Адже коли немає розвиненої партійної системи, бракує відповідальності
партій чи урядової коаліції, саме в Президента мають бути такі повноваження, котрі
дають змогу приймати оперативні рішення, що зачіпають національну безпеку, світові
проблеми.
Учорашні рішення — сьогоднішні проблеми
Суспільна дискусія
довкола так званого Великого
Герба нашої держави то затухає, то знову спалахує. Пригадую одне з урядових
засідань наприкінці 90-х років минулого століття, де це питання гучно дискутувалося.
Ліві нардепи до хрипоти доводили: потрібен він нам, і край!
— От-от, — продовжує
перший Президент, — тут якраз собака заритий. Це надумане питання. У 1996 році комуністи
не хотіли ухвалювати нинішній Державний герб, мовляв, треба обов’язково домалювати
туди серп і молот, на що, певна річ, не погоджувалися демократи. Та перші настояли,
щоб наш український герб був «малим», а отже, потрібен ще якийсь.
Так було і з нагородами,
коли ті, хто зневажає все українське, хотіли залишити державним… орден імені Ульянова-Леніна.
Гадаю, коли будуть вноситися зміни до чинної Конституції, треба раз і назавжди поставити
крапку в цій безплідній дискусії з «совєтіко-большевітіко».
Чи згадаймо недавні
не гідні державної позиції дії цих «учорашніх» довкола нашого прапора, — розхвилювався
співбесідник. — Дивлюся по телебаченню трансляцію параду з нагоди Дня Перемоги в
Москві. Який прапор несуть попереду? Величезний російський триколір. І лише після
нього прапор Перемоги, котрий Російська Федерація успадкувала від СРСР і зробила
його державною цінністю. А в нас ці нікчемні порухи, якісь заяви аж до сумнівного
закону, який відмінив Конституційний Суд.
Не вистачає розуму
зробити прапор визволення України, щоб нести його Хрещатиком 9 Травня? Маємо в усьому
залишатися державою, а не сліпо копіювати когось, причім у гіршому, плебейському
варіанті.
Не з доброго дива
злітають з вуст Леоніда Макаровича й такі гіркі слова про нинішніх «позавчорашніх»,
і з цими його оцінками, безумовно, солідарні багато українських патріотів:
— Кличете нас назад,
в Українську радянську чи то державу, чи колонію, і водночас купаєтеся в незалежності,
повсюдно паплюжачи її, граєтеся з владою: «За це голосуємо, а за те — ні». Повірте,
Україна залишилася єдиною в Європі, де комуністи досі у владі, до того не лише хизуються
«золотою акцією», а й керівні кадри розставляють. Митниця від кого? Та, в якій корупція
аж зашкалює? В Одесі, приміром, вам будь-хто з підприємців розкаже, скільки і в
яку кімнату треба занести 30 тисяч «зелених»!
І як тут не згадати
древнього грецького філософа Платона, котрий свого часу говорив: «Дедалі
відхиляється від розуму те, що діється всупереч закону і порядку». Хоча ближчий
до нас німецький письменник Генріх Манн перекладав відповідальність за чужі негідні
вчинки не лише на їхніх безпосередніх авторів, а й на ширший загал, що мовчки спостерігає
за тим, як паплюжать їхню державу, зауважуючи: «демократія — це, по суті,
визнання того, що всі ми як суспільство відповідальні одне за одного».
Часи змінюються. І ми разом з ними
Одне тішить: за 20
років незалежності народилося нове покоління, для якого «серпасто-молоткасті» атрибути
— порожній звук, а згадка про обов’язкове щоденне носіння однокольорових краваток,
значків, комсомольських чи партійних квитків, мимовільна втрата яких зазвичай ставила
крапку на майбутній кар’єрі й назавжди ламала долю молодій людині, викликає щонайменше
подив, а то й гомеричний сміх.
— Давайте хоча б умовно
порівняємо ровесників соборності і делегатів комсомольських з’їздів, — пропонує
наш герой. — Що вони говорили і як вони говорили? Чи був між ними хоча б один, хто
знав ще якусь мову, окрім мови «інтернаціональної єдності», щось бачив (хоча б тому,
що за «залізну завісу» не випускали. — Авт.) у світі, окрім свого колгоспу чи заводу?
І подивіться на сьогоднішню
молодь. Вона вільно спілкується з іноземцями, знає сучасні технології, досконало
розуміється на комп’ютерах, айподах та айфонах. Якось я з’ясовував у свого онука
потрібну інформацію, а він натискає клавішу і каже: «Зараз перевіримо в Британській
бібліотеці». Такий прогрес стався за кілька десятиліть!
Як не любити і не
пишатися нашими ровесниками незалежності? Справді, вони іноді досить гостро реагують
на сучасні суспільні чи політичні процеси. Та не тому, що виношують плани кудись
повернути колесо історії, а через своє нестримне бажання йти вперед.
Здорове суспільство стерпить
навіть нездорову
критику
Багатьох утішило недавнє
повідомлення, що чинний глава нашої держави попросив саме першого Президента очолити
Конституційну
асамблею — представницьку групу найдосвідченіших
українських державників, котрі мають підготувати нагальні зміни до Основного Закону
нашої держави. Бо, зрозуміло, треба якось виходити із ситуації, пов’язаної з відміною
Конституційним Судом попередніх змін та поверненням до Конституції 1996 року. Тоді
не дослухалися окремих «холодних голів», котрі, услід за Аристотелем, завважували:
«Легковажно змінювати чинні закони на інші, нові — значить послаблювати силу
закону».
— Я взявся за цю справу,
— зізнається Леонід Кравчук, — щоби через участь професіоналів, громадські організації,
консультації з міжнародними структурами всім політичним силам спільно з Президентом,
Верховною Радою внести зміни до Основного Закону, які б відповідали нинішнім потребам
і стратегічним цілям української нації, були адекватними світовим викликам, захищали
права і свободи наших громадян, піднесли верховенство права на належну висоту.
Напрацьовані матеріали
ми подамо Президентові , а він, у свою чергу, до Верховної Ради, І вона, відповідно
до чинної Конституції, внесе ці зміни. Тоді всі діятимуть легітимно.
…Свого часу колишній
британський прем’єр Маргарет Тетчер, з якою Леонід Макарович знайомий особисто,
зауважила, що вона залишиться доти, поки не стомиться, додавши: а доки Британія
відчуває в ній потребу, вона не втомиться. Українській незалежності і на її «кругле
повноліття», як ще називають 20-річчя, потрібен Кравчук. Й не лише тому, що ім’я
першого Президента вже вписане в нашу багатовікову історію золотими літерами.
РЯДОК З ІСТОРІЇ НЕЗАЛЕЖНОСТІ
Між Україною і Росією
укладено угоду про параметри поділу Чорноморського флоту. Кількома роками раніше
у Севастополі побував відомий письменник і публіцист, лауреат Шевченківської премії
Степан Колесник. У памфлеті «Куди пливе ескадра» він передбачив наслідки цієї події.
(1997 рік)
Степан Колесник,
письменник і публіцист, лауреат Шевченківської премії
— Майже 70% флоту
колишнього СРСР будувала Україна. Це наше вугілля, наш метал, наші електроенергія
і людська праця. І величезна трагедія народу полягає в тому, що тодішні вожді здійснили
зрадницьку політику і просто віддали Чорноморський флот Росії. За моїми даними,
Україні відійшли крихти — 7–8%. Я 13 разів зустрічався з російським адміралом Касатоновим,
який командував ЧФ РФ. Ми мало не билися під час дискусій. Він ніяк не міг усвідомити,
що Україна стала незалежною державою. І флот вони вважали «нашим». Всіх, хто присягнув
Україні, негайно звільняли, частинам і кораблям не давали життя на власній же території,
призовників з України примусово відправляли назад прямо з вокзалу. Це була неприкрита
спроба елементарної окупації у штучно створеній атмосфері імперської ворожнечі.
Найгірше те, що тривалий
час 96% постачання саме російського флоту здійснювала... Україна! Так само за рахунок
нашого бюджету зводилося житло для офіцерів, причому з подвійним перевиконанням
плану. У Міноборони мене переконували, що все це буде нашим. Дзуськи! Квартир там
не отримав жоден офіцер українського флоту. Нашим воно не стало і вже не стане з
урахуванням харківських
угод.
У книзі «Куди пливе
ескадра?» я ще 1993 року зробив невтішний для держави висновок: через недолугу й
зрадницьку політику її керівництва Україна практично втратила флот. І на тлі тих
подій харківські угоди виглядають дитячим лементом. Вони лише закріпили
«здобутки» 1992–93 років.
Ірина НАГРЕБЕЦЬКА, 23.05.2011
//ukurier.gov.ua/uk/articles/leonid-kravchuk-mayemo-v-usomu-zalishatisya-derzha/
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар