Конституція - базис чи надбудова?
10 років
Основному Закону - подія неординарна. Ми всі чудово знаємо, що розроблялася і
приймалася вона «в муках».
З 1991 по 1996 рік країна жила за Конституційним
договором і фактично за Конституцією 1978
року. Треба відзначити, що на завершальній стадії підготовки тексту важливу
роль зіграла узгоджувальна
комісія з представників різних політичних сил, яка і підготувала остаточний
текст проекту Конституції, прийнятої на п'ятій сесії Верховної Ради України 28
червня 1996 року. Прийняття Конституції закріпило правові основи незалежної
України, її суверенітет і територіальну цілісність.
Напередодні
10-річчя Конституції України редакція журналу звернулася до трьох Президентів
України з проханням відповісти на нагальні питання сьогодення, пов'язані з
Основним Законом: чи стала наша Конституція повноцінним «суспільним договором»,
регулюючим правові стосунки між суспільством і владою; чому вона, на жаль, не
стала тим документом, за яким живе вся країна; чи потребує вона принципових
змін і доповнень.
Ми попросили
Леоніда Кравчука, Леоніда Кучму і Віктора Ющенка також висловити свої думки з
нагоди цього найважливішого державного свята країни.
Редакційна рада
журналу висловлює свою глибоку вдячність Президентам України Л.Кравчуку і
Л.Кучмі за співпрацю та надані фотографії з власних архівів і публікує їх
бесіди з головою редакційної ради журналу, президентом Consumer Media Group
Леонідом Школьником.
Редакцією журналу
було також відведено місце і для нині діючого Президента України Віктора
Ющенка. Але, на жаль, за словами чиновників інформаційної та аналітичної служб
Секретаріату Президента, у гаранта Конституції «дуже напруження» графік, і він
не зміг відповісти на питання журналістів напередодні ювілею.
Хотіли б нагадати
відповідальним «апаратникам» Президента, що не дарма в народі кажуть: «короля
робить свита» і робить, до речі, погано. Нагадуємо їм також, що відоме
словосполучення «взаємини з громадськістю» (PR) було вперше використано майже
двісті років тому, в 1807 році, третім президентом США Т. Джефферсона. Автор
проекту Декларації
незалежності США вважав, що без цілеспрямованого конструювання відносин з
громадськістю демократія немислима.
Ми впевнені, що
до тих пір, поки звернення громадян та журналістів до Гаранта їхніх
конституційних прав будуть постійно залишатися без відповіді і нагадувати
«голос волаючого в пустелі», говорити в Україні про перемогу демократії буде,
щонайменше, наївно і смішно.
У нас є демократія для посадовців і немає
демократії для народу
Л.Школьник:
Вельмишановний Леоніде Макаровичу, скажіть, будь ласка, на Ваш погляд, бути
гарантом Конституції — це тяжка відповідальність, яку потрібно нести все
життя, чи найвище право?
Л.Кравчук: Я би сказав, що це і право, і відповідальність. Але
це право дуже почесне, тому що воно надається за Конституцією тільки одній людині
в державі — Президенту. Водночас бути гарантом Конституції — це означає те, що сам
Президент повинен бути спроможним гарантувати дотримання законів в суспільстві.
А це вже велика відповідальність.
Тут треба підкреслити:
Президент не є гарантом дотримання законів і Конституції пересічними громадянами
України. Він має забезпечити, щоб усі без винятку представники влади дотримувались
Конституції, законів України. Для цього у нього є всі важелі, тут поле діяльності
надзвичайно широке.
На жаль, змушений
констатувати, що протягом майже 15 років незалежності України і 10 років з дня прийняття
Конституції, наш Основний Закон не виконується. Прикро, що й загалом чинне законодавство
порушується, причому всіма гілками влади без винятку. Навіть самим Президентом і
Верховною Радою. Це є реальний факт, і це вже виходить за межі не тільки правового
поля, а й політичного і морального сенсу. Так бути не повинно.
Отже, я би додав,
що бути гарантом Конституції — це ще й важкий тягар, тому що це означає бути водночас
гарантом демократії для усіх громадян держави.
Л.Школьник:
Чому, на Ваш погляд, за 10 років існування Конституції вона поки що не стала
тим вищим законом, за яким живе суспільство? В чому причина її постійного
попрання?
Л.Кравчук: Дійсно, сьогодні ми можемо констатувати, що прості
люди все частіше наголошують на тому, що вони живуть в умовах беззаконня; в умовах
вседозволеності чиновників; в умовах, коли їхні конституційні права постійно порушуються,
причому на всіх рівнях влади. Можливо, саме тому я це свято Конституції сприймав
і сприймаю досить умовно. Хоча цілком зрозуміло, що добре, коли держава має Конституцію,
яка не дає ні владі, ні політичним силам розхитувати державу.
Але, на мій погляд,
поки що в Україні буква закону і виконання закону — це різні речі. Ви знаєте, я
навіть можу сказати, що влада відійшла від всіх тих «високих» декларацій, які ми
чули у 2004 році, а вони справді були і «високі», і благородні. Влада просто до
них навіть не прийшла. Тому вже не дивує, що багато людей в державі кажуть: що жити
стало набагато гірше, ніж за часів так званої «злочинної влади». В чому причина?
Можу сказати просто і зрозуміло: Президент України, правоохоронні органи не забезпечили
дотримання Конституції і законів у нашій державі.
До того ж, в Україні,
на жаль, чиновникам і особливо тим, хто стояв на Майдані поруч з Президентом, «закони
не писані». Якби вони знали, що за незаконне рішення, за свавілля, хабарі настане
покарання, якого не можна уникнути в жодному випадку (не має значення, відрубати
руку, голову, посадити на кіл чи просто звільнити з посади), то, можливо, був би
толк. Чиновник проштрафився, у даному випадку порушив Конституцію, — відразу звільняється
з роботи, а Президент публічно оголошує, що, наприклад, такий-то високопосадовець
порушив закон і поставив Україну в незручне або навіть у важке політичне або економічне
становище, а тому звільняється з ганьбою. Якщо центральна влада знає, що діється
у вищих ешелонах влади і з якихось невідомих або незрозумілих суспільству причин
закриває на це очі, то про що тоді загалом може йти мова, про яке правове суспільство?
Л.Школьник:
Можливо, новостворена коаліція, яка сама себе вже охрестила «демократичною»,
зможе знайти вихід із цієї ситуації, тим більше в коаліційній угоді йдеться про
проведення широкої судової реформи в Україні?
Л.Кравчук: Я думаю, що тут не доречні прогнози або епітети. Є
реальний факт — спроба сформувати більшість. Якщо їм вдасться це зробити і дійсно
буде створена більшість, не якась там fata morgana,
а реальна, на основі нової Конституції, і яка буде служити народові, виконувати
свої обов’язки, боротися з корупцією і так далі, то у такому випадку ми їм поаплодуємо.
Я не хочу зараз говорити, добра ця більшість чи погана, протримається вона рік,
два або три. Я не знаю, це вже із сфери фантастики. Я зараз кажу, виходячи із реальних
фактів. А скільки часу «помаранчева коаліція» протримається, залежить від неї самої.
От чи стане ця коаліція дійсно демократичною, а, вибачте, поки що я її демократичного
обличчя не бачу — це також покаже саме життя. Поки що у вождів очі світяться, але
тільки не демократією.
Л.Школьник:
Леоніде Макаровичу, Ви прекрасно пам'ятаєте, що більшість народних депутатів у
грудні 2004 року голосували за внесення змін
у Конституцію, в тому числі і Ви, і Ющенко. Пізніше Президент України В. Ющенко
неодноразово висловлювався про те, що необхідно переглянути ці зміни, адже він
не погоджувався з деякими із них. На Ваш погляд, чому саме в рік 10-річчя
Конституції виникло дуже багато охочих нею маніпулювати, включаючи власне і
самого гаранта Конституції?
Л.Кравчук: Дійсно, за зміни до Конституції проголосувало 402
народних депутати, що перевершило конституційну норму більш ніж у 100 голосів. Я
теж голосував «за» і брав участь у всіх переговорних процесах. Я пам'ятаю, як Віктор
Андрійович активно виступав за зміни. Правда, він мав свої слушні зауваження. І
те, що він не погоджується з багатьма її положеннями, не означає, що все слід розпочинати
заново. Що тут сказати? Я також не з усім погоджуюсь, але давайте спробуємо рік-два
пожити за цією Конституцією. На якій підставі, скажіть мені, будь ласка, не проживши
жодного дня за новою Конституцією, ми вже кажемо про те, що вона не годиться. Так цьому ж не буде кінця!
Президент, Верховна Рада мають забезпечити гармонізацію законодавчого поля і справи
зміняться накраще.
Мене дивують розмови,
що комусь мало влади. Скажіть, мало або багато — це скільки? Може, всю владу — у
тому числі і законодавчу, і судову — треба віддати? То тоді це вже буде диктатура,
зовсім інша форма правління.
Ми ж будуємо демократичну
державу і про це вже голосно заявили на весь світ, так давайте будемо не лише говорити,
а будемо будувати.
Л.Школьник:
Я далекий від того, аби ідеалізувати все те, що було до осені 2004 року, втім
те, що відбувається у нас в країні в останні часи, зовсім не піддається ніякій
логіці. І це, до речі, бачать і на Заході. Євросоюз, наприклад, планує
витратити 3 млн. євро на становлення недержавної системи захисту прав
споживачів в Україні, а США виділили 45 млн. доларів ( у 15 разів більше) на
боротьбу з корупцією. Чи допоможуть такі благі наміри навести порядок у державі
в цих найболючіших для нас проблемах? Невже вони дійсно бачать, що нинішній
режим найбільш недосконалий і корумпований за усі роки незалежності України, а
положення пересічного громадянина-споживача сьогодні найуразливіше, бо він не
захищений як від свавілля чиновників, так і від бізнесу?
Л.Кравчук: Я думаю, що тут питання не стільки у виділенні коштів,
скільки у бажанні подолати корупцію. Оці 45 млн. можуть бути розкрадені за місяць,
що власне і станеться, тому що вже є люди, які чекають на те, щоб ці гроші прийшли
якомога швидше.
По-друге, я думаю,
що частина цих грошей залишиться в самій Америці, як було завжди. Тобто вони призначать
власних консультантів із своєї країни і призначать їм зарплату по 5 тис. доларів
на місяць, а то й більше, і вони прийдуть і будуть вчити, як долати корупцію. Корупція
в Україні набрала загрозливого для національної безпеки держави характеру. Проблема
у тому, що в нашій державі люди поділяються на дві частини: одні шукають, де працювати
і як заробити, інші — як украсти. І обидві категорії вдосконалюють технології. Хто
кого. Візьмемо будь-яку сферу і ми це побачимо. І тому повірити у те, що ці 45 млн.
принесуть Україні дійсно реальні можливості для подолання корупції, неможливо. Корупція
— це система, а не поодинокі бажання окремих людей. Щодо захисту прав споживачів,
то, будучи Головою Верховної Ради УРСР в радянські часи, я був переконаний, що,
якщо ми хочемо побудувати дійсно демократичну державу, громадянин-споживач повинен
відчувати себе впевнено. А тому Україна першою серед усіх республік СРСР ще у 1991
році прийняла Закон «Про захист прав споживачів», потім першою створила державний
орган, який займався цими питаннями. На жаль, навіть ці надбання були загублені
владою.
Л. Школьник:
До речі, в США Президент Рузвельт серйозно займався подоланням корупції і
виступив проти зрощування криміналітету з державним апаратом. Його дії у цьому
напрямку були публічними, і саме через це він привернув на свій бік симпатії
американського народу.
Л.Кравчук: На жаль, у нас в суспільстві немає інститутів контролю
за владою, а точніше — немає розвинутого громадянського суспільства. У нас є демократія
для посадовців і немає демократії для народу, тому що посадовці «граються» в демократію.
Тому я впевнений: доки не буде загального системного контролю над діями влади і
головне — реакції влади на цей контроль, ми не зможемо побудувати дійсно розвинуте
демократичне суспільство.
Л.Школьник:
В той же час аналіз Конституції України доводить, що вона найдемократичніша за
всі попередні конституції, і свого часу навіть Рада Європи визнала, що
положення нашого Основного Закону не поступаються багатьом європейським.
Л.Кравчук: Я особисто брав участь разом з іншими державними діячами,
народними депутатами, політиками у розробці Конституції 1996 року. Це дійсно була
колективна праця, а сам процес був доволі непростим.
Конституція демократична, і заслуга українського парламенту, що він її розробив
і прийняв. Але, повторюся ще раз, що Конституція може бути майже ідеальною, втім,
якщо вона не виконується, паплюжиться і нехтується, то, як кажуть, «грош їй ціна».
Тут потрібно, аби було поєднання тексту Конституції, духу суспільства і активних
дій влади на виконання Основного Закону.
Л.Школьник:
Леоніде Макаровичу, що для Вас означає День Конституції і як Ви його святкуєте?
Л.Кравчук: Я особисто кожен день свого життя святкую Конституцію.
А от що стосується дня її прийняття, то скажу відверто: не буду накривати стола,
не буду урочисто проголошувати, що живу в демократичній державі. 26 числа я піду
на круглий стіл в парламент, щоб ще раз сказати: давайте ми припинимо фарисействувати,
обдурювати один одного і не поважати власний народ, а почнемо жити по совісті, жити
за Конституцією.
Розмову записала Оксана РАКОВА,
Потребитель + Власть,
07.08.2006
//press.org.ua/politics/moskva-pytaetsya-stolknut-kiev-s-evropeiskogo-puti-zayavlyaet-leonid-kravchuk
Виктор
Мусияка. Гарантом Конституции
должен быть не Президент
Кирило
Рубановський. Потрібні
реальні правові механізми самозахисту людини та громадянина
Леонід Кучма. Переконаний, що маніпулювати Конституцією неприпустимо
Павло
Євграфов. У конституційному
процесі вирішальна роль має бути за народом
Немає коментарів:
Дописати коментар