Народним депутатам України
ЗВЕРНЕННЯ
Коаліції громадських
організацій
«За чесний референдум» щодо Закону України
«Про
всеукраїнський референдум»
6 листопада 2012
року Верховна Рада України несподівано повернулась до розгляду законопроекту «Про
всеукраїнський референдум» (реєстр. N6278 від 29.04.2010, внесеного народним
депутатом Д. Шпеновим) та за 10 хвилин прийняла його в цілому як Закон в
редакції першого читання (зі слів головуючого на засіданні А.Мартинюка).
Проведення
всеукраїнського референдуму відповідно до положень Закону України «Про всеукраїнський
референдум» (далі – Закон) може призвести до повного руйнування правової
системи України, збудованої на основі положень Конституції України, виходячи з
наступного.
По-перше, цим Законом всупереч положенням Розділу XIII
Конституції України встановлюється можливість зміни Конституції України (в тому
числі прийняття її в новій редакції) на референдумі за народною ініціативою без
участі Парламенту. Саме з мотивів невідповідності Конституції України Верховна Рада
10 липня 2010 року при розгляді законопроекту в ІІ читанні вилучала з нього
статтю 16 (про референдуми щодо зміни Конституції України). Очевидно через цю
обставину тепер прийняли Закон в редакції першого читання.
По-друге, Закон дозволяє скасування чинних законів про внесення змін до Конституції
України на референдумі без прийняття нових конституційних положень, а з
відновлення попередніх конституційних положень. Це може мати непередбачувані
наслідки: або відновлення Конституції УРСР 1978
року, що є нонсенсом, або конституційний вакуум, що фактично означатиме
ліквідацію держави, оскільки вся сьогоднішня правова система заснована на
Конституції України і не допускає можливості існування без неї. Саме тому
Конституція України не передбачає скасування конституційних положень з
автоматичним відновлення попередніх конституційних положень.
По-третє, Закон закріплює можливість ухвалення на всеукраїнському референдумі нової
Конституції України без врегулювання порядку підготовки, обговорення проекту
нової Конституції України. Це може призвести до узурпації
влади шляхом проведення маніпулятивного референдуму. При чому, Закон
встановлює, що порядок ухвалення нової редакції Конституції України
встановлюється лише цим Законом. Це суперечить Рішенню
Конституційного Суду України від 16.04.2008 р., за яким Український народ
має право приймати Конституцію України на всеукраїнському референдумі за
народною ініціативою в порядку, встановленому Конституцією та законами України.
По-четверте, Закон встановлює неконституційний порядок набрання
чинності новою Конституцією та законами України. Вони за цим Законом набувають
чинності з дня оголошення Центральною виборчою комісією результатів
всеукраїнського референдуму. Цим проігноровано конституційні приписи статей 57 та 94 Конституції
України щодо заборони введення в дію неопублікованих чи недоведених до відома
населення законів.
По-п'яте, Закон суперечить європейським стандартам організації та проведення
референдумів. Зокрема [див. коментар] Закон не відповідає положенням Резолюції Парламентської Асамблеї Ради
Європи N1121 (1997) «Про інструменти участі громадян у представницькій
демократії», Керівних
принципів для конституційних референдумів на національному рівні, ухвалених
Венеціанською Комісією 6-7 листопада 2001 року (Венеція), Кодексу належної
практики щодо референдумів, ухваленому Радою з демократичних виборів та
Венеціанською комісією 16-17 березня 2007 року (Венеція) щодо:
- необхідності
врегулювання в Конституції положень щодо конституційних референдумів;
- предмету
конституційного та загального референдумів;
- предметної та
процедурної придатності текстів, що виносяться на референдум;
- ролі парламенту
при ухваленні на всеукраїнському референдумі законів (включаючи закони про внесення
змін до конституції);
- порядку
формування персонального складу окружних та дільничних комісій референдуму;
- публічного
фінансування та здійснення агітації референдуму.
По-шосте, Закон закріплює недемократичну систему проведення всеукраїнського
референдуму. Органи державної влади та місцевого самоврядування зможуть
безпосередньо впливати на результат референдуму практично на всіх етапах його
проведення.
Так,
встановлюється недемократичний порядок формування персонального складу окружних
та дільничних комісій референдуму. Відповідно до Закону склад комісій
формується за поданням керівників відповідних органів місцевого самоврядування
і затверджується вищестоячими комісіями. Закон, не передбачає у процесі
формування комісій референдуму участі політичних партій та навіть можливості
мати для них власних офіційних спостерігачів. Це не відповідає положенням статті 36
Конституції України, за якою політичні партії сприяють формуванню і вираженню
політичної волі громадян.
Встановлений
Законом порядок здійснення агітації референдуму не гарантує право доступу до
засобів масової інформації на рівних умовах всім зацікавленим групам, порушує
конституційне право фізичних осіб на свободу думки і слова (стаття 34). ЦВК
наділяється повноваженнями здійснювати агітацію за питання референдуму за
рахунок коштів Державного бюджету України, виділених на організацію і проведення
всеукраїнського референдуму.
Закон не містить
норм про мінімально необхідну кількість учасників референдуму для визнання його
правової значимості. Тобто як завгодно малої кількості осіб, що проголосують,
достатньо для результативності референдуму.
В цілому
встановлений Законом порядок проведення всеукраїнського референдуму не
спрямований на отримання результату, який буде відображати реальне
волевиявлення Українського народу, не містить належних та ефективних механізмів
реалізації конституційного права громадян на участь в управлінні державними
справами.
По-сьоме, голосування за Закон відбулося з порушеннями Регламенту Верховної Ради
України. Фактично голосувався законопроект у невідомій редакції, оскільки
тексту, підготовленого до другого читання, із пропозиціями суб'єктів права
законодавчої ініціативи підготовлено і роздано депутатам не було. Тоді як за
рішенням від 10 липня 2010 року, його було направлено на повторне друге
читання, оскільки частина його норм не відповідає Конституції України.
Таким чином,
Закон «Про всеукраїнський референдум» суперечить Конституції України та
європейським стандартам, проголосований з порушеннями Конституції України та
Регламенту Верховної Ради України й проведення всеукраїнського референдуму
відповідно до норм цього Закону призведе до викривлення результату
волевиявлення народу, а також завдасть непоправної шкоди конституціоналізму та
правовій системі України.
Тому закликаємо:
- Парламент
скасувати Закон України «Про всеукраїнський референдум» шляхом прийняття
законопроекту [див. коментар] «Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України «Про
всеукраїнський референдум», внесеного народним депутатам України В. Яворівським (N1088 від 13.12.2012 р.).
- Народних
депутатів України як суб'єкта права на конституційне подання відповідно до статті 150
Конституції України, статей 13, 15, 39, 40, 71 Закону України «Про
Конституційний Суд України» звернутися до Конституційного
Суду України з відповідними конституційними поданнями.
Коаліція громадських
організацій «За чесний референдум»:
Центр
Політико-Правових Реформ, [І. Коліушко]
Лабораторія
Законодавчих Інінціатив, [І. Когут]
Інститут виборчого
права, [Ю. Ключковський]
Центр ЮЕЙ, [О. Рибачук]
Український Незалежний
Центр Політичних Досліджень
[К. Михайличенко]
04 квітня 2013 року
//blogs.pravda.com.ua/authors/sokolenko/515d933d83f4e/
//www.pravo.org.ua/politicreformandconstitutionslaw/2011-12-14-18-24-53/1322-zvernennia-shchodo-zakonu-ukrainy-pro-vseukrainskyi-referendum.html
30.09.2013 Звернення щодо
Закону України «Про всеукраїнський референдум» Коаліції громадських організацій
«За чесний референдум»
2 коментарі:
Резолюція Парламентської Асамблеї Ради Європи № 1121 (1997) «Про інструменти участі громадян у представницькій демократії»
http://assembly.coe.int/Main.asp?link=/Documents/AdoptedText/ta97/ERES1121.htm
Рекомендація Парламентської Асамблеї Ради Європи 1821 (2007) «Про Кодекс належної практики щодо референдумів»
http://assembly.coe.int/Main.asp?link=/Documents/AdoptedText/ta07/EREC1821.htm
CDL-AD (2007) 008-е
Кодекс належної практики щодо проведення референдумів, прийнятий Радою з демократичних виборів на 19-му засіданні (Венеція, 16 грудня 2006) і Венеціанською комісією на її 70-му пленарному засіданні (Венеція, 16-17 березня 2007)
http://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-AD(2007)008-e
ПРОЕКТ ЗАКОНУ УКРАЇНИ
від 13.12.2012 р. N 1088
Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про всеукраїнський референдум"
Суб'єкт законодавчої ініціативи: Народний депутат України
Автор законодавчої ініціативи: В. Яворівський
Відповідальний комітет: Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування
Голова комітету: О. Омельченко
Проект
вноситься народним депутатом України
Яворівським В. О. (N 167)
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про всеукраїнський референдум"
Верховна Рада України постановляє:
I. Визнати таким, що втратив чинність, Закон України "Про всеукраїнський референдум" N 5475-VI від 06.11.2012.
II. Прикінцеві положення
1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.
2. Кабінету Міністрів України протягом двох місяців з дня прийняття цього Закону підготувати та винести на розгляд Верховної Ради України новий проект Закону України "Про всеукраїнський референдум".
3. Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, у невідкладному порядку, підготувати та винести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України "Про місцевий референдум", який прийнятий у першому читанні Верховною Радою України 6 скликання.
Голова Верховної Ради України
http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/JG0U800I.html
http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/JG0U800A.html
Дописати коментар