Вчора Віктор Янукович,
перебуваючи в Об'єднаних Арабських Еміратах, підписав закон "Про всеукраїнський
референдум". У ньому зокрема передбачено, що через референдум можна змінювати Конституцію і територію України.
"Закон про Референдум,
порівняно з яким Харківські угоди - весняні квіточки. Тепер за ініціативою "дяді
Васі", без всяких там Рад і опозицій можна мєнять всьо - від Конституції до
територіальної цілісності", - написав на своїй сторінці у Facebook координатор
громадського руху "Чесно", керівник ГО "Центр UA" Олег Рибачук.
iPress.ua розпитав у нього, чому новий закон може бути
загрозою для України і чим він буде корисний владі.
Навіщо цей закон владі і які у ньому заховані
ризики?
- Складно знаходити
логічність у діях президента. Влада і Партія регіонів говорять: ніхто так, як ми
не зацікавлений в тому, щоб вибори відбулися прозоро. Але вони терплять вдень, а
вночі зриваються. І зараз маємо ситуацію, коли увесь світ говорить про те, що вибори
пройшли за одним сценарієм, а підрахунок голосів - зовсім інший.
Зрозуміло було, що
команда використовувати "Беркут" давалася саме владою. Логіку в цьому
шукати складно.
Небезпека закону в
тому, що у ньому передбачено організацію референдуму виключно при підтримці влади.
За словами досвідчених юристів, без представника Центральної виборчої комісії, місцевих
органів влади, центральної влади організувати референдум неможливо. Повністю випадає
парламент. Існує безліч розмитих речей, як наприклад, група, яка може ініціювати
закон або теми – Конституція може напряму бути зміненою за народним волевиявлення
і для цього не потрібний парламент.
Референдум перевіряється
та узаконюється виключно органами влади. У неї просто з’явився ще один серйозний
інструмент. Фактично, сьогодні можна звертатися до Ради Нацбезпеки і говорити про
те, що президентом підписаний закон, який реально загрожує національній безпеці
України.
Зараз будь-яка група
сепаратистів, чи не зовсім психічно здорових людей, чи будь-кого, при бажанні, може
провести референдум, який закінчиться кроками, що загрожують територіальній цілісності,
Конституційному ладу і, взагалі, спокою країни.
Ми знаємо, як у нас
рахують голоси. Мабуть, воно так і задумувалося ініціаторами.
Які питання можуть першими прийматися через референдум?
- Конституція, релігійні,
мовні, територіальні питання. Тут можна лише здогадуватися. Це інструмент, який
дозволить рвати Україну по живому. Закон, так як він зараз написаний, є великою
загрозою. Харківські угоди в порівнянні з ним – дійсно квіточки.
Чому Віктор Янукович вирішив вдатися до цього кроку
саме зараз?
- Думаю, розраховано
було так, що старий парламент вже практично не працює, а нового ще немає. Сам Янукович
їздить по закордонах і не перебуває в країні. Очевидно, існує декілька центрів впливу.
Такі резонансні законопроекти випадково не з’являються. Час підібраний досить вдало.
У президента був час
до 4 грудня на підписання цього закону. Він міг ще його притримати. Але, мабуть,
вирішили, що саме зараз вдалий момент.
Що такий інструмент дає владі?
- Тут складно щось
прогнозувати. Владі це точно нічого не дасть. Нестабільність або загострення протистояння
не в інтересах влади, яка, особливо, не вийшла переможцем цих виборів.
Таке враження, ніби
їм пороблено. Вони приймають законопроекти, які суттєво ускладнюють їх власне життя
і працюють на тих, хто виступає проти чинної влади. Причому влада це робить самостійно.
Скажімо, було проаналізовано,
що закон про
мову владі нічого не додав, а лише підняв напруження. Спроба приймати закони
про мирні зібрання тощо, налаштовують проти влади активну громадськість. Спроба
залізти до кишені студентів, применшити роль студентського самоврядування чи зменшити
їхню стипендію – виводила на вулицю студентів.
Цей закон (про всеукраїнських
референдум – ред.) написаний дуже складною мовою і це потрібно розуміти. Він суперечить
Конституції. Наприклад, він прибирає парламент в процедурі прийняття змін до Конституції.
Водночас самою Конституцією цього не передбачено. Чечетов, наприклад, казав, чому
б не провести референдум і не обирати президента в парламенті.
Сьогодні у нас абсолютно
дискредитована система проведення виборів. Ми бачили, як "Беркут" рахував
голоси, референдум – це ж також підрахунок голосів.
Влада, яка повинна
ініціювати реформи або зміни, коли їй довіряють, то зараз довіра до того, що влада
врахує голоси українців у референдумі дуже низька. Механізми рахування мало чим
будуть відрізнятися. Перед очима і "Беркут", який виносить ящики, і результати
у мажоритарних округах, рішення судів, які є спотвореним волевиявленням народу.
І тут ще закон, який дозволяє змінити будь-що цією системою, яка показала всю свою
привабливість декілька тижнів тому.
Розмовляв Богдан Швед, 28.11.2012
//ipress.ua/articles/oleg_rybachuk_harkivski_ugody__tse_kvitochky_u_porivnyanni_z_zakonom_pro_referendum_12081.html
Фото Анатолія Медзика
//novynar.com.ua/analytics/government/47811
Немає коментарів:
Дописати коментар