У Конституції слід записати: за вплив на суддю
настає відповідальність, передбачена законом
У 2010-му був проведений «косметичний ремонт»
судової системи, а в цьому році влада вирішила розпочати процес глобальних
змін. У травні 2012-го Президент видав указ про створення Конституційної
асамблеї, яка має розробити зміни до Основного Закону. Питанням оновлення
судової системи займається комісія КА з питань правосуддя, яку очолює суддя у
відставці, Голова Верховного Суду у 2002—2006 рр., доктор юридичних наук Василь МАЛЯРЕНКО. Сьогодні до комісії
вже надходять пропозиції, як і що потрібно змінити в розд.VIII Конституції «Правосуддя». Про
ці ідеї та про думки комісії щодо змін кореспондентці «ЗіБ» і розповів Василь
Тимофійович.
На жаль, сьогодні в суд ідуть ті, у кого не
склалося в прокуратурі, міліції, адвокатурі
— Василю Тимофійовичу, у Положенні про
КА записано, що вона спочатку повинна узагальнити практику реалізації Основного
Закону, підготувати концепцію внесення до неї змін, а потім — законопроект.
Чому, на вашу думку, сьогодні, коли ще немає
концепції, з’являються проекти законів про внесення змін до Конституції?
— Розпочну так: до комісії
надійшли листи голови асамблеї Леоніда Кравчука та глави Адміністрації
Президента Сергія Льовочкіна. До них був приєднаний проект закону «Про внесення
змін до Конституції України щодо посилення гарантій незалежності суддів». У
листах пояснюється, чому є необхідність унести саме такі зміни. У них не
зазначається, чому це питання потрібно вирішити швидко. Швидше за все, це
вимога європейських структур, які постійно нагадують Україні про необхідність
прискорення демократичних змін.
Комісія
розглянула цей проект. У ньому є ряд слушних пропозицій, але є й такі, які
потребують концептуального вирішення й не можуть бути відірваними від загальних
уявлень. Тому я від імені комісії пишу листа голові КА про те, з якими
пропозиціями ми погоджуємося, а з якими — ні.
— Згаданим проектом закону пропонується підвищити
віковий ценз для суддів з 25 до 30 років. Комісія підтримує таке нововведення?
— Так, комісія
погоджується.
— Чим комісія аргументує свою думку?
— Аргументів
небагато. Найголовніший — суддею повинна бути зріла людина. Не лише з точки
зору освіти, а й з погляду життєвого досвіду. До слова: Ісус Христос розпочав
свою діяльність саме в 30 років. У російського поета Сергія Єсеніна є така
сентенція:
Видно, так
заведено навеки —
К тридцати годам
перебесясь,
Все сильней,
прожженные калеки,
С жизнью мы
удерживаем связь.
30 років — це
визначальний період у житті людини, це перехід від юнацького максималізму до
зрілості.
Проте не всі погоджуються
з підвищенням вікового цензу. Як правило, в 30 років юрист уже знаходить своє
місце в житті: працює або в юридичній компанії, або в прокуратурі, або
займається адвокатською діяльністю. Не кожний погодиться в 30 років зриватися з
місця та починати все з нуля в суді. На мій погляд, суд збіднюватиметься, бо
туди йтимуть невдахи, які до 30 років не знайшли себе в житті.
Крім того, в
такому віці людині буде значно складніше пройти тестування та скласти іспит. До
досягнення цього віку багато хто вже захищає кандидатські дисертації, є й такі,
котрі докторські захищають. Але в суд вони не підуть. Уявіть собі: доктор наук
подасть документи, складатиме екзамен. А потім виявиться, що він його не склав.
Тоді така людина стане посміховищем для своїх колег. Звичайно, вона на це не
піде.
У той же час у
багатьох країнах світу робота в суді — найвища сходинка для адвоката,
прокурора, професора. Там мріють про суддівську кар’єру, адже посада судді —
престижна й високооплачувана. У нас поки що ні того, ні іншого немає. Тому, на
жаль, усе — за залишковим принципом: у суд ідуть ті, у кого не склалося в
прокуратурі, міліції, адвокатурі. Ось так.
— Вимога досягти 25-річного віку для зайняття
посади судді — вже традиція для України. Це було записано в законі «Про статус
суддів» від 15.12.92 та й у радянські часи суддями ставали у 25 …
— Я став суддею,
коли мені виповнилося 32. У 38 років був уже суддею Верховного Суду. Та мій
випадок — швидше виняток, аніж правило. У радянські часи на роботу в суд брали
кращих студентів. Кожен студент міг проявити себе з найкращого боку протягом
5-річного терміну навчання. Ось так було і в моєму випадку: щоразу, коли я
складав іспити, екзаменатори казали: «Вам потрібно йти в суд».
Комісія не згодна з тим, щоб суддів призначав
глава держави, навіть у церемоніальному порядку
— Повернімося до законопроекту. Також ним
пропонується, аби суддів призначали відразу безстроково, без 5-річного
«випробувального» строку. Яка думка комісії щодо цього?
— Ми вважаємо, що
цього робити не бажано. Протягом перших 5 років роботи суддя старається,
боїться, намагається дотримуватися букви закону, бо знає: закінчиться цей строк
— і він постане перед «контролерами», звітуватиме про свою діяльність. У
радянські часи суддю через кожні 5 років переобирали. На наш погляд, скасування
першого призначення судді строком на 5 років буде помилкою, яка завдасть багато
шкоди.
— Тобто комісія рекомендує відхилити цю
пропозицію?
— Так.
— Ви сказали, що в радянські часи суддів
переобирали через кожні 5 років. Можливо, варто й сьогодні повернутися до
цього?
— Є й такі
пропозиції: спочатку на 5 років обирати суддю, потім — на 10. На думку людей,
які багато років пропрацювали в судовій системі, обрання судді на 5, 10 років є
механізмом стримування його від певних спокус.
— Законопроектом передбачається, що парламент не
братиме участі в обранні суддів. Усе вирішуватимуть Вища кваліфікаційна комісія
суддів та Вища
рада юстиції, а Президент виконуватиме церемоніальну функцію —
підписуватиме укази про призначення. Чи погодилася комісія із цією ідеєю?
— Комісія
погодилася з тим, аби Верховна Рада не займалася цим питанням. Але комісія не
згодна з тим, щоб суддів призначав глава держави, навіть у церемоніальному
порядку. На наш погляд (думки щодо цього питання розділилися), суддів має або обирати
народ, або призначати ВРЮ, більшість членів якої б становили судді.
— Тобто пропозицію щодо суддівської більшості у
ВРЮ ви підтримуєте.
— Так, ми
погоджуємося, що ВРЮ повинна складатись із 20 осіб, із них 15—16 осіб — судді,
решта — юристи-науковці. Жодних прокурорів (окрім Генпрокурора), адвокатів,
представників ВР, Президента й т.д. в її складі не повинно бути.
— Ще одна новела — пропонується, щоб не указами
Президента створювалися, реорганізовувалися та ліквідовувалися суди, а актами
ВР.
— Ми підтримали
цю ідею та доповнили її: не просто парламент повинен вирішувати це питання,
мережа судів має бути визначена законом. Так само створювати, реорганізовувати,
ліквідовувати суди потрібно законом, а не указом глави держави.
— Чим надалі займатиметься комісія?
— Ми розглянули
проект, але це не значить, що поставили крапку. Починаємо роботу із самого
початку: обговорюватимемо від першої до останньої букви розд.VIII Конституції.
Будемо шліфувати, думати, як розв’язати головні проблеми: забезпечити незалежність
судді, підкорити його лише закону, зменшити навантаження на нього тощо.
— Чи розроблятиме комісія свою концепцію?
— Концепції не
писатимемо. Будемо йти від окремого до загального. Коли ми окремі питання
вирішимо, тоді вималюється й загальна картина. Ми не пишемо концепцій, бо
останніх у нашій державі було вже дві. А
чи реалізовані вони? Ні. Навіщо писати третю концепцію? Краще прописати
конкретні норми Конституції — те, що підказує життя.
Ось, наприклад,
наразі в Україні на 45 млн населення — 8,5 млн справ у судах. В інших країнах
світу ситуація інакша: населення більше, а справ набагато менше, ніж у нас.
— Мабуть, у тих країнах більше справ вирішується в
досудовому порядку.
— Так. Тому й ми
передусім повинні поміркувати, як зробити так, аби навантаження на суддю було
меншим, щоб до суду не зверталися з безконфліктними справами. Навіщо приходити
в суд зі справою, де немає спору? Мені це важко збагнути.
Уявімо собі таку
ситуацію в США: їдете ви на автомобілі, потрібно десь зупинитися. Паркуєтеся
біля узбіччя й не звертаєте уваги, що там стоїть гідрант. Ідете до магазину,
через 10 хв. повертаєтесь, а у вас під склоочисниками — квитанція на сплату
штрафу: не можна зупинятися біля гідранта. Ви берете квитанцію та йдете в банк
платити. Якщо не погоджуєтесь із виписаним штрафом, ідете в суд.
А в нас? Водій
зупиняється в забороненому місці, його чекає інспектор, складає протокол.
Буває, зчиняється сварка. Після цього протокол поштовим зв’язком відправляють
до суду. Такими протоколами завантажується і пошта, і суд. Суддя викликає на
засідання людину і т.д.
Задумайтесь,
скільки непотрібної роботи?! Звідси — і мільйони справ. У судах 4 млн «справ
про порушення Правил дорожнього руху», в яких немає спору. Перевищив швидкість,
тобі виписали штраф — плати. Навіщо справу передавати до суду, якщо особа
погоджується з тим, що здійснила правопорушення?!
Тому сьогодні
завдання комісії — запропонувати такі зміни до розд.VIII Конституції
«Правосуддя», аби були вирішені питання, про які я вже згадував: гарантувати
суддям незалежність, але щоб у «стані цієї незалежності» вони не робили
дурниць, несли певну відповідальність. Відповідальність повинні нести й ті, хто
впливає на суд. В Основному Законі записано: «Вплив на суддів у будь-який
спосіб забороняється». Однак ні слова про те, які наслідки настануть для того,
хто вплив чинить. Це те саме, що записати: проїзд на червоне світло
заборонений, але не встановити покарання за порушення правила.
— Після цих змін потрібно буде коригувати й чинні
закони.
— Так.
Обов’язково. Думаю, члени комісії
погодяться, що в Конституції слід записати: за вплив на суддю настає
відповідальність, передбачена законом. І будемо вимагати, щоб у Кримінальному
кодексі з’явилася відповідна норма.
Повноваження ВККС і ВРЮ фактично дублюються. Це
призводить до конфліктних ситуацій
— До речі, стосовно відповідальності. У
законопроекті, розробленому в АП, передбачено, що суддя не може бути без згоди
ВРЮ (за поданням кваліфікаційної комісії суддів) затриманий чи заарештований до
винесення обвинувального вироку судом. Яка думка комісії з цього приводу?
— Комісія
погоджується з тим, аби це робила ВРЮ, а не парламент (як записано в чинній
Конституції). Але ми не погоджуємося, щоб подання вносила кваліфкомісія суддів.
Вона не є конституційним органом. Тому, перш ніж передбачати, щоб ця комісія
вчиняла певні дії, потрібно в Основному Законі записати, що ця комісія діє в
державі.
Однак є одне
«але». Ми запитуємо: навіщо в державі дві структури, які паралельно вирішують
питання добору кадрів та дисциплінарної відповідальності суддів? Повноваження
ВККС і ВРЮ фактично дублюються. Це призводить до конфліктних ситуацій, появи
суперечностей, різних підходів у напрацюванні підстав притягнення до
дисциплінарної відповідальності тощо. В інших країнах діє одна структура (у
багатьох країнах вона має назву «магістратура»), до компетенції якої належать
як питання добору суддів, так і питання притягнення їх до дисциплінарної
відповідальності.
Навіщо дві
структури з великим апаратом, навіщо витрачати так багато грошей на їх
утримання? У комісії є пропозиція створити один орган, який би займався цими
питаннями.
— А чи впорається один орган з такими обов’язками?
— А чому у
Франції, Польщі чи в Італії один орган справляється?
— Можливо, до цих структур надходить не так багато
скарг на дії суддів. Наприклад, ВККС за рік отримує майже 20 тис. скарг.
— Справа не в
тому, впорається чи ні, а в тому, щоб не було суперечностей, був один підхід у
вирішенні одних і тих самих питань.
— Які ще ідеї щодо внесення змін до Конституції є
в комісії?
— 16 листопада
відбудеться чергове
засідання комісії. Ми обговорюватимемо конкретні пропозиції, працюватимемо
над власним проектом унесення змін. Він розроблятиметься й на основі
законопроекту, який надійшов до нас із АП, і на основі інших проектів.
Наприклад, члени Конституційної асамблеї: Микола Оніщук, Микола Мельник,
Валерій Євдокимов, Василь Сіренко — запропонували своє бачення того, які зміни
потрібно внести до Основного Закону. У кожному із цих проектів є плюси й
мінуси. Тому ми збираємо всі проекти й на їх основі розробимо проект, в якому
будуть зібрані найкращі пропозиції. У комісії немає політизації, конфліктності,
суперечностей. У нас є принципова професійна дискусія у спокійному, виваженому
тоні.
Перш ніж розглядати питання інстанційності,
потрібно визначитися зі статусом Верховного Суду
— Як ви вважаєте, після внесення змін до
Конституції судовій системі важко буде адаптуватися до них?
— Думаю, що ні.
Адже сьогодні не пропонується щось відірване від життя. У засіданнях нашої
комісії беруть участь судді, вони знають і бачать, що потрібно змінювати.
— Що робитимете, якщо до деяких пропозицій чи
зауважень комісії не дослухаються?
— Можливо, буде й
таке. Та ми не будемо страждати від цього. Спокійно все сприймемо. У кожного
своє бачення: є люди, які глибоко знають проблематику, а є й такі, що
поверхово. Тих, хто не дуже добре знається на проблемі, може бути більшість.
Класик азербайджанської літератури Мірза Шафі писав:
Среди глупцов
блеснув умом,
Прослыл я первым
дураком.
Но, притворясь
глупцов глупей,
Я стал умнейшим
из людей!
Тобто сотня людей
може не сприйняти одного мудреця. Ти можеш кричати та пропонувати що завгодно,
але тебе не почують. І ти повинен із цим змиритися.
Так чи інакше,
але, крім нашої думки, є політична воля, певні інтереси. Ми сумлінно робимо
свою справу, а приймати закон буде ВР.
— Влітку Конституція «відсвяткувала» 16-ліття.
Думаєте, вже настав час її змінювати?
— Справа в тому,
що в правосудді час для змін давно настав. Ось, наприклад, створення мирових
судів на часі вже багато років. Така система судів діє в багатьох країнах
світу. І діє успішно. Більш ніж половина з 8,5 млн справ, які перебувають на
розгляді в судах, — дрібні, з якими може впоратися мировий суддя. Ним може бути
юрисконсульт. У деяких державах мировими суддями стають не юристи. У радянські
часи судочинство могли здійснювати народні засідателі (коли суддя захворів або
пішов у відпустку). Звичайно, до такого ми вже не повернемося.
Сьогодні
пропонується записати в Основному Законі, що система судів загальної юрисдикції
в Україні будується за принципами територіальності, спеціалізації та
інстанційності. Здавалося б, усе дуже просто з територіальністю: у кожному
районі — суд. Але погляньмо на Європу. Там є таке поняття, як екстериторіальний
суд: аби зменшити ймовірність тиску на суддів з боку місцевої адміністрації,
суди створюються в округах, до складу яких можуть уходити частини різних
районів. У такому разі суддя не залежить від районного керівництва. Чому б у
нас не запровадити екстериторіальний спосіб побудови судової системи? Будемо й
це обговорювати.
Можна вийти й за
межі теперішньої спеціалізації, можна її розширити. Наприклад, в Італії,
Франції є суди, які спеціалізуються на розгляді конкретних питань: соціальних,
податкових, земельних, ювенальних. У нас є багато соціальних спорів, то чому б
не створити соціальний суд? Багато є і податкових спорів — можна говорити і про
створення податкового суду.
Перш ніж
розглядати питання інстанційності, потрібно визначитися зі статусом Верховного
Суду: є він окремою інстанцією чи ні, яка його роль у судовій системі.
Очевидно, що змін
до Конституції буде запропоновано багато. Кожне слово, записане в Основному
Законі, повинне бути продуманим, перевіреним експертами, лінгвістами,
філологами. Адже це — акт найвищої юридичної сили! Все потрібно робити, добре
обдумавши, зваживши всі «за» і «проти». Як казали древні, festina lente (поспішай
поволі).
МАРИНА БОЙКО
«Закон і
Бізнес» №46 (1085) 17.11—23.11.2012
//zib.com.ua/ua/12693-vasil_malyarenko_u_konstitucii_slid_zapisati_za_vpliv_na_sud.html
22.02.2013 Проект Закону України
«Про внесення змін до Конституції України щодо удосконалення судової системи та
засад здійснення правосуддя в Україні» (КАЯК)
31.01.2013 Василий
Маляренко. Конституция пишется для народа, для Украины
Немає коментарів:
Дописати коментар