Головним завданням цього органу Ющенко
визначив «підготовку концепції системного оновлення конституційного регулювання
суспільних відносин в Україні та проекту нової редакції Конституції України».
Віктор
Янукович іде тим самим шляхом, але дещо швидше: не минуло й двох років його владарювання,
як в Україні з’явився указ про створення Конституційної асамблеї з практично тими
самими завданнями; щоправда, поки що невідомо, хто її очолюватиме – чи «сам», чи
колишній Президент Леонід Кравчук.
Слід зауважити, що
потреба у створенні спеціального органу для розробки Основного Закону України є
цілком об’єктивною. У будь-якій країні, де нову Конституцію чи істотні зміни до
чинної ухвалює парламент, у депутатів завжди наявна підсвідома настанова на створення
Основного закону «під себе». Тим більше, коли йдеться про законодавчий орган, який
розчахнутий між владою та опозицію, що перебувають у перманентному конфлікті.
Зрозуміло, що наразі
в Україні неможливо досягнути такого парламентського і суспільного консенсусу, як,
скажімо, в Іспанії після смерті Франко, коли за розроблений парламентаріями проект
Конституції 31 жовтня 1978 року з 350 депутатів нижньої палати Кортесів «за» проголосували
325, а з 239 сенаторів – 226. А на додачу існує проблема того, як зробити букву
і дух Конституції максимально легітимними з формального і неформального боків. Бо
задекларувати повагу до Основного Закону мало – його слід зробити нормою поведінки
громадян держави, а це неможливо, якщо творці тексту Конституції мають замало поваги
у суспільстві чи не мають її взагалі, як-от Верховна Рада України. В Іспанії, попри
значно вищий рівень довіри до парламенту, така легітимація все одно була завершена
за допомогою прямого звернення до народу як до джерела влади: після схвалення Кортесами
6 грудня 1978 року іспанці сказали на референдумі «так» Конституції, яка відтоді
витримала чимало випробувань. Але ж Україна – не Іспанія…
Згадаймо, що після
проголошення незалежності проекти Конституції України дискутувалася у політично
активних колах громадськості п’ять років, в обговоренні взяли участь сотні тисяч
людей. Врешті-решт все завершилося драматичною «конституційною ніччю» з 27 на 28
червня 1998 року, коли абсолютна більшість депутатів та президент продемонстрували
здатність бодай у критичні моменти ставати над вузькопартійними настановами, керуючись
національними інтересами. «Імпульсу легітимності» вистачило на якийсь час, аж поки
влада не почала відверто нехтували конституційними нормами і намагатися переписати
їх собі на користь. І пішло-поїхало…
Конституційні ігрища
на несвіжому повітрі
Детально описувати
нинішню ситуацію з дотриманням Конституції владою і ставленням до неї з боку посполитого
люду, очевидно, не має сенсу. І справа тут не тільки в чиємусь суб’єктивному ставлення
до Основного Закону; суть проблеми полягає в тому, що чимале число конституційних
норм справді потребує корекції – від списку щедрих соціальних гарантій, яких не
могла б собі дозволити й високорозвинена держава, до плутанини з місцевим самоврядуванням
(до якого чогось віднесли і муніципалітети, і сільради, й обласне самоуправління).
І президентські повноваження виписані не надто чітко: практика минулих років довела,
що глава держави – якщо має бажання – може втручатися у будь-які справи, але ні
за що не відповідати.
Відтак постає закономірне
запитання: чи здатна Конституційна асамблея створити новий Основний Закон, який
би мав найвищу юридичну силу в очах як пересічних українських громадян, так і представників
політичної та бізнесової верхівки? Відповідь опозиційних політичних сил однозначна
– ні. В силу двох причин: по-перше, чинна влада постійно й брутально порушує діючу
Конституцію, то з якого дива вона дотримуватиметься нової, якщо неповага до закону
закладена в неї, так би мовити, генетично? По-друге, нова Конституція, створена
й ухвалена зусиллями найменш популярної за роки незалежності влади, автоматично
приречена залишатися тільки на папері – поваги до неї бути не може. По-третє, Конституційна
асамблея, абсолютну більшість членів якої становлять чиновники та фахівці з бюджетних
установ (тобто люди, напряму залежні від тієї-таки влади), творитимуть Основний
Закон, виходячи зовсім не з інтересів українського народу. Тому опозиційні партії
відмовилися брати участь у Конституційній асамблеї.
Відповідь владних
речників повністю підтвердила поставлений діагноз: що ж, ми напишемо нову Конституцію
і без опозиціонерів. Зважаючи на те, що електоральна підтримка опозиційних партій
щонайменше у півтора рази більша, ніж провладних, це яскраво засвідчує намір нав’язування
суспільству Основного Закону, який матиме тільки паперову, а не реальну легітимність.
Але постає закономірне
запитання: невже вся сутність позиції опозиції – попри істотно відмінну ідеологічну
спрямованість партій, що належать до неї, – зводиться до сакраментального «ні»?
Інвективи на адресу організаторів Конституційної асамблеї виглядають справедливими
– але що натомість? Адже Україні й справді потрібна нова чи істотно оновлена Конституція,
яка користуватиметься повагою основної маси громадян і виконувати яку громадянське
суспільство змусить будь-які владні органи і бізнес-структури.
Отож – чого ж опозиційним партіям не створити – на громадській основі – паралельну конституанту, яка розроблятиме свій проект Основного Закону з метою винесення його на всенародний референдум?
Чи використають свій шанс
опозиціонери і громадські активісти?
Власне, ця ідея не
нова – щось подібне обговорювалося у ЗМІ в 2008-2009 роках, коли очевидною стала
повна неспроможність створеної Ющенком Національної конституційної ради. Але все
закінчилося на рівні розмов – настала світова фінансова криза, насунулися президентські
вибори… Але ж ніхто не забороняв опозиційним партіям та структурам громадянського
суспільства повернутися до ідеї «громадського Конституційного конвенту» (назва,
звісно, морже бути й іншою) після того, як стало зрозуміло, що нова влада прагне
переписати Основний Закон «під себе». Ба більше: це був би сильний хід на випередження
бюрократичних ініціатив, який привернув би увагу всіх зацікавлених у відновлення
української демократії.
Утім, започаткувати
паралельну конституанту не пізно й зараз. В Україні є чимало кваліфікованих експертів
– правників, політичних аналітиків, філософів, міжнародників, готових пожертвувати
кар’єрними перспективами й ризикнути своїми статками, пішовши проти волі влади.
Та й філологи тут знадобляться – адже неоковирно й неоднозначно виписані статті
чинної Конституції (що зрозуміло – значна її частина ухвалювалася поспіхом, щоб
уникнути політичного конфлікту в Україні, адже Леонід Кучма тоді виніс на референдум
суто авторитарний Основний Закон) вже не раз викликали потребу роз’яснення їх Конституційним
Судом (який в останні пару років геть утратив авторитет у суспільстві і став об’єктом
загального глузування)…
Такий хід з боку опозиційних
партій та незалежних структур громадянського суспільства був би дуже сильним з кількох
причин. По-перше, опозиція показала б суспільству, що вона має реальну програму
очищення країни, в основі якої лежить, використовуючи формулювання Тарас Шевченка,
«новий і праведний закон». По-друге, навіть первинний проект нової Конституції був
би вагомим козирем на парламентських виборах, які мають відбутися цієї осені. По-третє,
формування та робота громадського Конституційного конвенту стали б тим лакмусовим
папірцем, який засвідчив би – перед українськими громадянами і європейською спільнотою
– здатність (чи нездатність) чинних політичних опозиціонерів та громадських активістів
діяти спільно, в ім’я національних інтересів. По-четверте, реалізація такого проекту
незмірно підвищило б рейтинг української опозиції і громадянського суспільства в
очах західних партнерів України. Нарешті, творці паралельного до владно-бюрократичного
проекту Основного Закону продемонстрували б готовність узяти на себе відповідальність
за долю країни.
Утім, поки що схоже
на те, що українська політична опозиція та структури громадянського суспільства
знову – вкотре вже! – втрачають свій історичний шанс змінити плин подій та вивести
країну з манівців. Чи так це насправді – покаже найближчий час.
22.03.2012
Сергій Грабовський – кандидат філософських наук, член
Асоціації українських письменників
|
//zlyuk.ru/ |
Немає коментарів:
Дописати коментар