середа, 11 січня 2012 р.

Рада Європи спіймала Януковича на брехні


В 2012 році на Україну продовжать сипатись розгромні резолюції. Не встигнемо отямитись від новорічно-різдвяних свят, а політики від показового купання в ополонках на Водохреще, як Рада Європа виплесне на Україну чергову порцію критики. Одним з основних питань найближчої сесії Парламентської асамблеї Ради Європи в кінці місяця стане саме Україна, а 26 січня з українського питання вже заплановане ухвалення надзвичайно жорсткої резолюції

«Главком» вже писав про зміст цього документу на 14 пунктів, проте нещодавно ми отримали повний звіт Моніторингового комітету Ради Європи щодо функціонування демократичних інститутів в Україні. В ньому європейці надзвичайно відверто та в найяскравіших фарбах змальовують ситуацію з дотриманням прав людини в Україні, звичайно, надаючи особливої ваги політичним переслідуванням опозиції. Документ перед ухваленням ще може зазнати змін, проте навряд чи головні його положення будуть переписані, навіть під тиском представників української влади.

Декриміналізувати статті Тимошенко

У вступі до звіту співдоповідачі Майліс Репс (Естонія) та Марієтта де Порбе-Лундін (Швеція) одразу ж вказали на політичні мотиви кримінального переслідування Юлії Тимошенко. А тому і головна вимога до України одразу ж озвучується: «Закликаємо українську владу прибрати статті Кримінального кодексу, які дозволяють криміналізувати нормальний процес ухвалення політичних рішень та просить, щоб всі звинувачення, ґрунтовані на цих статтях, проти членів колишнього уряду були зняті».

Щоб не бути голослівними європейські експерти неодноразово наголошують на тоталітарному походженні 364 та 365 статей КК України. «Стаття 364 (зловживання службовим становищем) та 365 (перевищення повноважень) Кримінального кодексу України є рудиментом Радянського Кримінального кодексу, де ці статті були запровадженні Йосипом Сталіним», - йдеться у звіті Ради Європи.

Після провалу декриміналізації статей Тимошенко й підтвердження апеляційним судом вироку екс-прем’єру, в Європі почали перешіптуватись, мовляв, Янукович порушив свою обіцянку. Адже Президент дійсно говорив, що ситуацію вирішить апеляція. У звіті Ради Європи щодо України вперше все назвали своїми іменами й відверто оцінили ситуацію – Янукович пообіцяв декриміналізувати статті Тимошенко, проте свого слова не дотримав:

«Президент Янукович казав, що він впевнений, що вирок буде оскаржено в апеляції, а «рішення, яке ухвалить апеляційний суд, та у відповідності з яким законодавством – має величезну важливість». Це було сприйнято як показник того, що влада мала волю змінити Кримінальний кодекс задля виключення або декриміналізації 364 та 365 статей Кодексу. Відповідні зміни були розроблені та затвердженні Комітетом з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Верховної Ради, але їх ухвалення парламентом було спочатку перенесене, а 15 листопада 2011 року їх відхилили», - вказано у звіті.

Луценко і Іващенко можуть не вижити

Чи не найбільше занепокоєння експертів Ради Європи викликав стан здоров’я опозиційних лідерів та членів уряду Юлії Тимошенко. Якщо в тексті проекту резолюції ПАРЄ Тимошенко в цьому контексті не згадується, то в повному звіті саме проблема зі здоров’ям екс-прем’єра приділена значна увага.

«Пан Луценко та пан Іващенко мають важкі захворювання та потребують невідкладної медичної допомоги, яка не може бути надана на достатньо кваліфікованому рівні медичною службою СІЗО. За відсутності кваліфікованої допомоги, їх здоров’я, як повідомляється, швидко погіршується з перспективою не пережити це випробування. Враховуючи відсутність законного обґрунтування їх тримання під вартою, а також дуже малий ризик, що вони сховаються від правосуддя, Луценко та Іващенко мають бути негайно звільненні з-під варти», - висунули сувору вимогу до України в Раді Європи щодо Луценка та Іващенка.

«Крім того, у пані Тимошенко також з’явилися серйозні проблеми зі здоров’ям у в’язниці, після падіння, від якого вона пошкодила спину. Як вказує український Омбудсман Ніна Карпачова, яка відвідувала пані Тимошенко у в’язниці, Юлія Тимошенко потребує медичного обстеження та лікування поза межами місць ув’язнення. Вона рішуче засудила той факт, що незважаючи на стан здоров’я пані Тимошенко, слідчі почали допитувати її прямо в камері у зв’язку з новими обвинуваченнями в межах нової кримінальної справи. У відповідь на це Президент Янукович 22 листопада 2011 року оголосив, що пані Тимошенко буде дозволено пройти лікування за межами в’язниці», - вказали на проблеми зі здоров’ям Юлії Тимошенко, послуговуючись не заявами в пресі, а офіційним повідомленням українського омбудсмана. Звіт складався ще до «новорічного етапування» Тимошенко до харківської в’язниці. Очевидно, це також буде відображене в звіті Ради Європи.

Онопенко виторгував свободу зятю

Судові процеси над Тимошенко, Луценком, Іващенком та Корнійчуком отримали найжорсткіші оцінки Ради Європи, членами якої ми є вже понад 17 років. Дійшло до того, що європейці формально натякнули на порушення Європейської Конвенції з прав людини при судовому розгляді цих кримінальних справ.

«Моніторинговий комітет відзначає, що численні недоліки в судових процесах проти колишніх урядовців могли позбавити їх можливості отримати справедливий розгляд справ, як це передбачає стаття 6 Європейської конвенції з прав людини, - відверто вказують експерти, а також відзначають неприховані політичні мотиви справ проти колишніх міністрів Тимошенко, - ці процеси були оцінені як політично мотивовані з реваншистською метою та викликали багато питань щодо вибіркового правосуддя та криміналізації політичних рішень».

Показово, що навіть в Європі відверто говорять про політичний шантаж опозиціонерів в Україні. На фоні постійних запевнень Віктора Януковича, що він не має жодного впливу на судову систему та правоохоронні органи, експерти Ради Європи чітко вказали на взаємозв’язок справи проти Євгена Корнійчука з діяльністю його тестя, екс-глави Верховного Суду Василя Онопенка.

«Пан Корнійчук є зятем глави Верховного Суду України Василя Онопенка, якого вважали близьким до пані Тимошенко. Корнійчук був першим заступником Міністра юстиції в 2007-2010 роках. Його звинуватили за статтею 365 (перевищення повноважень) КК через те, що на своїй посаді дав дозвіл, який надав можливість міністру економіки укласти контракт без тендеру з юридичною фірмою, в якій раніше був партнером. Його заарештували 22 грудня 2010 року та тримали за гратами до 14 лютого 2011 року, коли його випустили після зустрічі Президента Януковича з тестем Василем Онопенком», - натякнули в Раді Європи на причини швидкого звільнення Корнійчука з в’язниці. Очевидно, врахують європейські експерти і те, що за відмову Онопенка від головування у Верховному Суді Корнійчука вже амністували і всі справи проти нього закрили.

Взагалі, практику необґрунтованого тримання під вартою урядовців Тимошенко в Європі розцінили як умисну, задля залякування звинувачених: «Є твердження, що тримання під вартою використовується для переслідування цих осіб, щоб унеможливити їх діяльність як політичних лідерів. Повідомлення заслуговують на довіру та викликають глибоку стурбованість».

У справі ЄЕСУ сплив термін давності

Нові справи проти Юлії Тимошенко взагалі збили з пантелику законослухняний європейців, які звикли вірити обіцянкам, які дають найвищі посадові особи держави. Не дивно, що епізоди щодо діяльності ЄЕСУ тут розцінили досить скептично.

«Для багатьох стали сюрпризом, особливо на фоні обіцянок української влади декриміналізувати 364 та 365 статті КК, нові звинувачення проти Юлії Тимошенко в розкраданні державної власності», - ще раз натякнули на недотримання свого слова Януковичем у Європі. А потім, не вдаючись в деталі справ, вказали на те, про що давно говорять в Україні – термін давності в епізодах щодо ЄЕСУ давно минув.

«Дуже багато запитань вникає щодо природи нових звинувачень Юлії Тимошенко з боку прокуратури. У справі щодо розкрадань не зрозуміло, коли злочин був вчинений: в 1996 році, коли держава надала державні гарантії для постачання газу, чи в 2000 році, коли контракт був розірваний через неплатежі компанії ЄЕСУ. Це важливо в контексті строків давності щодо такого роджу злочину. Чинний Кримінальний кодекс визначає 15 річний термін давності для зловживань, пред’явлених Тимошенко. Новий кримінальний кодекс був ухвалений в 2001 році, але в попередній редакції, чинній на момент укладення контракту, термін давності для цього злочину складав 10 років. Тому виникає логічне припущення, що термін давності для нових звинувачень проти Тимошенко минув», - припустили експерти Ради Європи, зауваживши, що це комплексне питання потребує глибокого вивчення.

Суди грають на боці прокуратури

Українська судова система стала окремою темою для звіту Ради Європи щодо функціонування демократичних інституцій в Україні. Не добираючи слів, завжди стримані європейці одразу винесли їй свій вердикт: «Незалежність судової системи України продовжує бути головною проблемою. Судочинство є залежним та служить політичним інтересам».

Детально розписуючи всі прогалини українського правосуддя, особливу увагу у звіті звернули на так званий «казус Кірєєва», коли гучні політичні справи розглядали судді, тимчасово призначенні на судові посади.

«Враховуючи вразливість суддів, призначених на пробний 5-річний термін, розгляд ними дуже чутливих політичних справ у суді дуже суперечливий. Та обставина, що більшість суддів зазначених справах, включно з справою Юлії Тимошенко, досі перебувають на 5-річному випробувальному терміну, постають питання щодо незалежності цих судів та їх захищеності від політичних впливів правлячої більшості», - недвозначно вказали в звіті на залежність суддів, що розглядали справу Тимошенко та її соратників.

Викликає занепокоєння в Європі й порушення принципу розподілу гілок влади. Зокрема, міністр юстиції є членом Вищої кваліфікаційної комісії суддів, що має вплив на дисциплінарне покарання суддів. «Участь представників прокуратури, включно з Генеральним прокурором, у Вищій раді юстиції не тільки порушує принцип розподілу гілок влади, а й доводить близькі функціональні зв’язки між суддями та прокуратурою», - підсумовують європейці.

Щоб проілюструвати таку функціональну близькість у звіті навели дуже показовий приклад: «У справі проти Юрія Луценка Генеральний прокурор наказав його заарештувати на 13-й день, ґрунтуючись на тому, що Луценко недостатньо швидко ознайомлювався з понад 6000 сторінок кримінальної справи»

Мета правлячої коаліції – конституційна більшість

Досить детально розклавши по полицях судову систему, оцінили європейці і потуги України в проведені чесних виборів. Вкотре вказавши на значні порушення на місцевих виборах в жовтні 2010 року, європейці висловили глибокий жаль з того, що наша держава проігнорувала всі рекомендації щодо ухвалення виборчого кодексу і виборчої системи з відкритими списками: «В світлі найближчих виборів комітет висловлює жаль, що у новому виборчому законі не врахували головні рекомендації ПАРЄ та Венеціанської комісії»

Причина цього для європейців очевидна, в принципі, як і для більшості українців – Партія регіонів не бажає втрачати більшість в парламенті. Більше того, на думку європейців, за допомогою нового закону про вибори влада хоче отримати конституційну більшість, щоб змінювати Конституцію без врахування думки опозиції.

«Нам повідомили, що конституційна реформа буде ініційована тільки після наступних парламентських виборів, запланованих на жовтень 2012 року. Влада нібито сподівається, що правляча коаліція отримає конституційну більшість після парламентських виборів, що дозволить їм ухвалювати Конституцію без потреби проводити консультації з опозицією», - записали настільки жорстке формулювання укладачі звіту Ради Європи з моніторингового комітету.

Якими б обережними у формулюваннях не були європейці, в кінці свого звіту вони чітко описали проблеми, які можуть виникнути в України, якщо вона і далі буде ігнорувати рекомендації європейських інституцій.

«Очевидно, що довіра до України як до демократичної держави та відносини з ПАРЄ безумовно постраждають, якщо хоч когось з названих політиків буде не допущено до участі в найближчих виборах, ґрунтуючись на їх засудженні за завідомо політичними звинуваченими під час дуже сумнівних з точки зору справедливості судових процесів», - висунула сувору умову Рада Європи. Укладачі звіту вже констатують, «що судові процеси проти колишніх урядовців вже призвели до напруження в стосунках ЄС та України, а також підірвали європейські прагнення України». Крім того, у звіті вказано, «що використання судової системи в політичних цілях в країні-члені Ради Європи не може бути сприйнято».

Як бачимо, проект звіту щодо ситуації в Україні, як і пов’язаний з ним проект резолюції щодо функціонування демократичних інституцій, надзвичайно жорсткий. Цей документ далеко не перший, і, очевидно, не останній. Ось тільки чи цікаві такі звіти українській владі? Можливо, реакції посадовців, і, передусім Віктора Януковича, ми дочекаємось тільки тоді, коли щодо України почнуть запроваджувати реальні санкції. До того моменту подібні звіти та резолюції сприймаються владою в Україні як нікому не потрібні фантики.

Віталій Червоненко, «Главком», 11.01.2012 р.
//glavcom.ua/articles/5843.html

Немає коментарів: