Щодо порядку підготовки
змін до Конституції України
Підготовку змін
до Конституції України пропонується робити в такій послідовності:
1. Підготовка та використання єдиної методики
аналізу
статей Конституції:
в) розподіл членів
комісій для підготовки аналізу на основі єдиної методики;
г) обговорення наслідків
аналізу в комісіях та передача їх в бюро Конституційної Асамблеї;
2. Постатейний аналіз чинної Конституції на:
а) відповідність потребам
суспільства (людини) і держави;
б) пропозиції про
загальний характер вдосконалення кожної статті;
в) умови забезпечення
обов’язковості кожної норми для всіх суб’єктів правовідносин та відображення їх
в самій Конституції.
3. Формування загальної концепції
змін на основі аналізу:
а) обговорення змісту
обов’язкових змін в комісіях;
б) знаходження способів
узгодження змін поміж собою та з урахуванням змісту змінюваних норм Конституції;
в) розгляд пропозицій
щодо вилучення з тексту Конституції норм, які або зайві, або не можуть бути підтверджені
практикою, або їх використання робить неможливим взаємний зв’язок чи взаємне узгодження
норм Конституції;
г) формування загальної
концепції:
– підготовка пропозицій
щодо тексту від кожної комісії;
– узгодження єдиного
змісту на засіданні Конституційної Асамблеї з участю Президента як суб’єкта законодавчої ініціативи;
д) оприлюднення концепції
в ЗМІ.
4. Підготовка формування конституційних
положень відповідно
до загальної концепції:
а) підготовка пропозицій
до статей Конституції комісіями, залежно від предмету їх відання;
б) обмін проектами
пропозицій між комісіями для врахування «стиковочних» моментів;
в) обговорення і узагальнення
пропозицій в бюро Конституційної Асамблеї;
г) вивчення пропозицій
всіма членами Конституційної Асамблеї індивідуально;
д) обговорення тексту
пропозицій на пленарному засіданні Конституційної Асамблеї і схвалення їх змісту.
5. Визначення порядку прийняття
змін до Конституції:
а) обговорення порядку
в комісіях, аргументація пропозицій;
б) узагальнення пропозицій
в бюро Конституційної Асамблеї;
в) внесення пропозицій
Президенту в т.ч.:
– порядок, передбачений
ХІІІ розділом чинної Конституції, підготовка тексту закону про зміни до Конституції;
– розгляд (при потребі)
окремих положень референдумом з визначенням змісту питань для виборців;
- прийняття змісту
змін референдумом (реакційний, ризикований варіант);
г) підготовка закону
про порядок ведення в дію змін до Конституції.
На мій погляд, цю
роботу слід здійснити, не руйнуючи загальну структуру чинної Конституції, розширивши
загальні положення про основи конституційного ладу (економічні, політичні, соціальні,
духовні та інш.), а також реформуючи (при потребі, а вона є) кожен розділ чинної
Конституції.
Йдеться по те, що
на основі Конституції вже створена (хай і не досконала) система законодавства і
занадто радикальне втручання в структуру Основного Закону викличе складнощі, яких
бажано уникнути.
Саме тому в колективному
органі, яким є КА, слід мати єдиний центр для організації підготовки змін. Ним може
бути бюро КА при забезпеченні його ініціативності та оперативності. В іншому випадку
на успіх розраховувати важко. Образно кажучи, члени і комісії КА знають ноти, свої
партії, але оркестр – КА – може нефальшиво зазвучати тільки при талановитому диригуванні.
Олександр МОРОЗ, 21.01.2012
член Конституційної Асамблеї
|
//cartoon.kulichki.com/art/art002.htm |
Немає коментарів:
Дописати коментар