Виходить, що влада в Україні працювала кілька років на підставі неконституційної Конституції. І це створює проблему легітимності її дій і взагалі легітимності... Дуже незвична ситуація, нічого подібного в Європі не було...
Рішення Конституційного суду від 1 жовтня, яким фактично
було скасовано Конституцію 2004 року і відновлено дію Конституції 1996 року, викликало
багато обговорень та запитань, як в Україні, так і в світі. Хтось каже про державний
заколот, хтось навпаки, про відновлення стабільності та керованості. Влада активно
намагається зменшити негативний ефект від рішення Конституційного суду, активно
проводячи роботу із західними партнерами. Втім, один з найважливіших партнерів –
Венеціанська комісія, поки, здається, залишилася поза увагою МЗС. Принаймні, до
сьогодні цей орган Ради Європи який як в цій організації, так і в ЄС вважається
найважливішим відповідальним за конституційні реформи, і досі немає пояснень з Києва
щодо здійснених змін. Про це, а також про те, які наслідки може мати рішення Конституційного
суду України проекту “УНІАН-Новини ЄС” Секретар Венеціанської комісії Томас МАРКЕРТ.
УНІАН: Як би ви могли оцінити рішення Конституційного суду України? Багато українських
експертів кажуть, що суд, в принципі, міг визнати зміни 2004 року неконституційними,
однак не міг своїм рішенням відновити дію Конституції 1996 року. Чи згодні ви з
такими оцінками?
Т.М.: Я згоден, що це рішення є досить незвичним, тому що минуло практично 6 років
з моменту схвалення змін і це дуже незвично, щоб зміни скасовувалися після настільки
тривалого періоду часу. Це створює багато проблем, які ми обговорюватимемо пізніше.
Я менш впевнений в тому, що проблема є у відновленні Конституції 1996 року, є і
багато інших наслідків скасування поправок до оригінального тексту. І ви не можете
цього уникнути. Тому, ця критика , можливо, не найважливіша.
УНІАН: Що ж тоді найважливіше?
Т.М.: Я маю сказати, що ми поки не аналізували це рішення, воно, наскільки мені
відомо, не було офіційно перекладено англійською, але ця ситуація, звичайно, турбує,
бо, виходить, що влада в Україні працювала кілька років на підставі неконституційної
Конституції. І це створює проблему легітимності її дій і взагалі легітимності. Так,
наприклад, на попередніх виборах виборці голосували за кандидатів на підставі нової
Конституції, як під час парламентських, так і президентських виборах.
УНІАН: Це стосується і місцевих виборів, які відбудуться невдовзі?
Т.М.: Можливо, тут немає прямого зв’язку з місцевими виборами, тому що конституційні
зміни не стосуються напряму місцевих виборів.
УНІАН: Ви сказали, що плануєте обговорити зміни до Конституції...
Т.М.: Так, наприкінці наступного тижня у Венеції відбудеться чергова сесія, і наша
комісія, передусім буде поінформована про це рішення. Потім буде можливість обговорити
його. Яким буде продовження цих дискусій я поки не готовий сказати, це може також
залежати від інформації з боку української влади, від того, наскільки вона захоче
співпрацювати з Венеціанською комісією в імплементації цього рішення.
УНІАН: Президент Парламентської Асамблеї Ради Європи Мевлут ЧАВУШОГУ взаявив, що
Асамблея очікує на роз’яснення від української влади. Ви, зі свого боку, будете
просити українську сторону про певні роз’яснення?
Т.М.: Я думаю, що звичайно, було б бажано мати таку додаткову офіційну інформацію,
зокрема, переклад рішення, а також, можливо, певну інформацію щодо намірів на майбутнє.
УНІАН: Які конкретні кроки українська влада мала б здійснити, щоб спробувати, скажімо
так, забезпечити певну легітимність схваленого рішення на майбутнє?
Т.М.: Я думаю, що поки завчасно перед засіданням Комісії давати всеосяжну відповідь
на це запитання. Але, що точно має бути зроблено, і це виходить напряму зі схваленого
рішення, це те, що окремі закони мають бути гармонізовані тепер з текстом Конституції
1996, яка знову набула чинності.
УНІАН: Опозиційні лідери в Україні кажуть, що після рішення Конституційного суду
Президент і парламент мають бути переобрані. Це, певною мірою, співзвучно з тим,
що ви сказали про питання їхньої легітимності. Чи згодні ви з тим, що нові вибори
були б кращим варіантом?
Т.М.: Думаю, це дуже складне питання, оскільки ми маємо дуже незвичну ситуацію.
Ми дійсно не маємо європейського досвіду щодо цього. І тому я би не хотів казати
нічого до нашого наступного засідання.
УНІАН: Така ситуація вперше в європейській історії?
Т.М.: Принаймні, мені не відомо про такі ситуації.
УНІАН: Ви особисто добре знаєте обидва варіанти української Конституції. Який з них,
на вашу думку, потребує менших змін?
Т.М.: Дуже важко дати кількісну відповідь. Але я думаю, що Конституція 1996 року
була більш послідовною і узгодженою. Більше того, вона була зовсім непоганою, однак
вона вела до надмірної концентрації влади в руках Президента. З іншого боку, Конституція
2004 року мала певні суперечливі моменти в тексті. Не кажучи вже про традиційно
складний момент щодо повноважень прокуратури. Таким чином, я думаю, що ідеальним
рішенням було б схвалення третього варіанту.
УНІАН: Президент України вже заявив про намір розпочати конституційну реформу. Чи
будете ви співпрацювати з Києвом?
Т.М.: Якщо вони нас попросять, то ми, звичайно, готові до співпраці.
04 жовтня 2010 р.
Розмовляв Сергій Воропаєв.
Фото Юрія Пінського.
//eunews.unian.net/ukr/detail/194425
Немає коментарів:
Дописати коментар