У зв’язку із прийняттям
парламентом Грузії "Хартії Свободи",
котра, в тому числі, передбачає люстрацію колишніх співробітників спецслужб СССР,
а також колишніх вищих посадових осіб компартії та комсомолу, українськими ЗМІ прокотилась
легка дискусійна хвиля щодо доцільності проведення подібної процедури в Україні.
Розмаїття думок коливалось
від шкідливості, недоцільності та несвоєчасності започаткування люстраційних процесів
і до їх крайньої необхідності та нагальності.
Головним аргументом
противників люстрації є теза про загрозу апокаліптичного розколу і без того надзвичайно
нестабільного суспільства. При цьому якось забувається досвід нині демократичних
країн, в котрих така болюча операція була здійснена.
Наприклад, не така
вже й давня люстрація в країнах Східної Європи та Балтії, попри певні особисті потрясіння
для окремих громадян, нічого іншого окрім очищення від сумнівної публіки органів
влади і деяких суспільних інститутів та розуміння громадськістю "who is who"
не викликала.
Апологети ж люстрації
вважають її чи не єдиною панацеєю задля лікування усіх сутніх суспільно-державних
болячок в Україні. При чому багато-хто із них страждають на грубий примітивізм –
мовляв, "комуняку на гілляку і буде нам щастя".
При цьому знову ж
таки забувається досвід інших, зовсім недемократичних країн, якими вони стали, в
тому числі, і завдяки ось такій примітивній люстрації.
А найхитромудрішим
в підходах до цього питання виявився Леонід Кравчук. В якомусь ефірі він висловився
в сенсі, що люстрація була потрібна десь на початку 90-тих, але тоді її здійснити
було неможливо (треба розуміти тому, що саме Леонід Макарович в той час президентствував?),
а сьогодні вже запізно.
В принципі, погоджуючись
із першою частиною кравчуківської тези, абсолютно не згоден про сьогоденну запізнілість
і не нагальність цієї процедури, про що мова трохи нижче.
А ще дехто уїдливо
так запитується, мовляв, а хто власне люструвати буде, хто до отих самих люстраційних
комісій входитиме?
А ніхто, бо й самих
комісій не повинно бути. А мусить бути прийнятий відповідний закон, котрий безумовно
мусить виконуватись, а за його дотриманням мусять наглядати відповідні, передбачені
чинною Конституцією органи.
А інколи виникає враження,
що багато-хто просто не розуміє сучасної суті означення люстрація. Тому невеличка
довідка.
Люстрація (від латинського Lustratio – очищення через
жертвоприношення) – в сучасному трактуванні політична практика законодавчого обмеження
прав деяких категорій осіб (за партійно-ідеологічними, професійно-посадовими, релігійними
та іншими ознаками) на:
- заняття державних посад;
- професійну практику;
- недоторканність приватного життя (допускається публічне
розповсюдження будь-якої інформації щодо походження, подробиці біографії тощо).
Метою люстрації є очищення держапарату та деяких важливих
суспільних інституцій (ЗМІ, адвокатура, церква тощо) від осіб, що дискредитували
себе належністю до певної політичної сили, соціальної верстви або ж таємною співпрацею
із спецслужбами.
Взагалі-то люстрація
вигадка не нова.
Після 1917 року протягом
короткого часу практично усі старі кадри пройшли ротацію, яка тоді мала вигляд тривіального
знищення. Інакше кажучи, старих кадрів просто повбивали. Нічого дивного у цьому
нема – червоні притримувалися такої самої методи і згодом, скажімо, в тій же Камбоджі.
Дав лопатою по голові,
рештки землею присипав – ось, власне й уся червона люстрація.
Та й нацисти від комуністів
мало чим відрізнялись, люструючи в досить специфічний спосіб комуністів, пацифістів,
євреїв та інших неарійців. Втім, опісля війни Німеччина пережила очищувальний процес
зворотної люстрації – денацифікацію.
А там де червоних
чи коричневих не було, також бувало по-всякому.
Довга боротьба за
англійську корону, що отримала назву війни Алої та Білої троянд, врешті-решт одну
"троянду" позбавила геть усього. Натомість "троянда", що перемогла,
отримала усе. Чим вам не люстрація у чистому вигляді?
Надзвичайно суттєвий момент
Потреба в люстрації
виникає і ця операція може дати необхідний ефект лише за умови проведення докорінних
суспільно-політичних та економічних, революційних системних змін.
Коли руйнується стара
система влади, а натомість починає будуватися нова, апріорі вважається, що неандерталець
чи кроманьйонець не здатні зробити ракету або комп'ютер, якими б вони не були старанними
учнями. Бо, коли курс міняється кардинально, треба інших людей.
Але якщо люстрація
не супроводжується радикальними системними перетвореннями – то це не більше ніж
шкідливі для самого ж існуючого режиму репресії. Безвідносно який той режим тоталітарний
чи демократичний.
Згадайте хоча б скільки
шкоди завдали: репресії 37-38 років самому ж сталінському режимові чи "культурна
революція" в Китаї режиму Мао, або ж маккартизм у США чи "заборона на
професії" у ФРН демократіям цих країн.
За всю історію незалежної
України питання люстрації гостро поставало двічі.
Вперше, коли руйнувалася
"страна совєтов" та компартія СРСР. Чи скоріше навпаки – компартія та
її страна совєтов?
Чого ми бажали після
здобуття Україною незалежності? Певна річ, крім високих і світлих цілей, ми ще дуже
хотіли люстрації. Нас переповнювало гаряче бажання, щоби уся та комуняцька сволота,
що паскудила наше життя, усі ті люди, яким вільна Україна була наче кістка в горлі,
щоби усі вони залишили нас назавжди.
Щоби зникли та не
відвідували нас навіть у спогадах.
На суто емоційному
рівні хотілося лишити їх усього, заробленого неправедним шляхом, тобто шляхом приниження
особистості та народу.
Здавалося, що треба
було волею суверенного українства винести вердикт, згідно з яким екс-комуняки решту
життя мусили прожити у брудній канаві під парканом.
А щасливі та вільні
ми ходили би повз той паркан, зверхньо дивилися на бувших володарів світу казали
б їм без особливої злості: "Тьху на тебе". Та не судилося.
З трьох причин. По-перше,
ті ж таки комуністи в своїй більшості залишились при владі. А спробуй кого-небудь
пролюструвати, коли він у більшості.
По-друге, самі опозиціонери
переважно не дуже й то прагнули люстрації – їм здалося, що співпраця із екс-номенклатурою
перспективніша. І найголовніше, отримання незалежності, за великим рахунком, не
супроводжувалось кардинальними системними перетвореннями.
Вдруге потреба в люстрації
виникла опісля Майдану. Коли здавалось, що ось-ось на руїні старої системи влади
виникне потреба будувати щось нове, а старі кучмівські кадри можуть стати цьому
на заваді.
І за великим рахунком
певна люстрація – у вигляді широкомасштабної кадрової ротації тоді таки відбулась.
Але не дивлячись на звільнення/мобілізацію десятків тисяч чиновників із цієї затії
вийшов помаранчевий пшик імені Ющенка.
В першу чергу, через
те, що очікуваних суспільством системних перетворень, хоча би паралельно із кадровими
змінами, не трапилось.
Зараз такий же самий
пшик очікує і однотулубного
сіамського близнюка Ющенка – братана Януковича. І не в останню чергу через оту
саму біло-блакитну "люстрацію" своїх попередників, яка не супроводжується
системними перетвореннями.
А мо’ , ну її до трясці
тую люстрацію, мо’ вона в Україні не потрібна буде?
Та ні, все ж таки
потрібна і більш жорстка, глибинна і комплексна ніж, приміром, у Східній Європі.
Люструвати доведеться
не лише екс-кагебістів із сексотами чи колишню комуністичну номенклатуру, але в
першу чергу ту компрадорську панівну верству, що сформувалась в Україні за часи
її незалежності. Бо цей умовно поділений на владу та опозицію прошарок владоможців
апріорі ні в якому разі існуючий в Україні стан речей змінювати не хоче, і не буде.
Тому, якщо в Україні
в решті-решт визріє в ендогенний спосіб чи сформується за допомогою екзогенних чинників
суспільно-політична потуга, котра спроможеться започаткувати системні перетворення,
то без люстрації їй не обійтись.
І під цю процедуру
мусять потрапити не лише вже згадувані екс-номенклатурники чи кагебісти, але й:
- депутати усіх рівнів
і усіх скликань за часи незалежної України, починаючи з міського та районного рівнів
і до ВР України із забороною їм обіймати як мінімум на найближчі 10 років будь-яку
державну посаду, а в першу чергу, виборну;
- держчиновники верхньої
та середньої ланки за ознаками їх корумпованості та профпридатності;
- держслужбовці за
ознакою їх належності до спецслужб іноземних держав.
Але ці заходи дадуть
свій позитивний результат лише за умови, якщо люстрація буде однією із передумов
та складовою радикальних системних суспільно-політичних та економічних перетворень.
Як то, приміром, відбувається в Грузії.
В іншому випадку –
це буде усього лише мстивими та безглуздими репресіями.
17 червня 2011 р.
Валерій Семиволос, вільний журналіст, Харківська область,
село Губарівка, Товариство "Малого Кола", для УП //www.pravda.com.ua/columns/2011/06/17/6277022/
|
Карикатура "Люстрація"
//tazar.kg/index.php?dn=news&to=art&id=1561
|
Немає коментарів:
Дописати коментар