пʼятниця, 24 червня 2011 р.
До нашої Конституції – ЧОМУ? Або політичні сумніви щодо її досконалості
Попри всі та скрізь заяви авторів нашого Основного
Закону щодо його досконалості, знайомлячись з його проектами, починаючи від винесеного на всенародне обговорення у липні 1992 року і до оприлюдненого перед першим читанням
та доопрацьованого всіма можливими комісіями, проглядаючи стенограми парламентських
засідань, на яких постатейно, а то й дослівно готувався остаточний текст нашої Конституції,
не знаходжу відповіді на ці питання. Вони збиралися роками ще відтоді, як у мене
появилися сумніви щодо цієї "досконалості". Але, правду кажуть, навіть найдосконаліший закон опускається до
вершків свого виконання.
Отож...
Не зрозуміло,
чому у більшості цивілізованих країн Конституції приймаються народом на загальнодержавному
референдумі з тим, щоби кожен мав право своєї прямої участі в договорі громадянин-суспільство-держава,
а у нас це вирішилося за посередництвом неупевненого у своїх діях парламенту;
чому у нас не так: "державна влада ґрунтується на довір’ї народу, її авторитет
виходить від народу, її повноваження та функції здійснюються представниками народу,
а благами її користується народ" (з інших конституцій);
чому незалежні, поділені за Конституцією гілки влади, насправді так переплітаються,
що депутати з міністрами, міняючись навипередки місцями, безперешкодно перелазять
з гілки на гілку, спотворюючи дерево влади;
чому строки владних повноважень президента і парламенту не надаються відповідно
до рівня підтримки їхнього представництва за народним волевиявленням: скажімо, підтримка
більше половини народу – п’ять років представництва, менше половини від тих, хто
прийшов до дільниць, – три роки;
чому президент не несе відповідальності за зменшення чисельності народу, державою
якого йому доручено правити;
чому щирий українець за кордоном не може бути ще й громадянином своєї неньки-України
за другим громадянством, якщо воно там дозволене;
чому Україна насправді не дбає про задоволення національно-культурних і мовних потреб
українців, які проживають за межами країни, – і не має за її межами власних шкіл,
бібліотек, театрів;
чому за такої гучної боротьби з корупцією в Конституції немає жодної про це прямої
засади;
чому чиновники і судді при своїх скромних заробітках, геть не соромлячись, вибудовують
собі котеджі-палаци та вільно роз’їжджають на наддорогих власних автомобілях;
чому бізнес рідні президента процвітає та множиться за часів його правління;
чому забуто, що Україна – споконвіку аграрна сторона, а держава Україна нині не
знає, як бути з цілющим для економіки чорноземом та що робити з селом і селянами;
чому не внесено до Основного Закону окремо особливу важливість для нас землі, води,
повітря, лісу, Карпат, Чорного та Азовського морів;
чому безперечне право на житло у нас таке, що коли воно навіть є єдиним засобом
для проживання, все одно може бути примусово відчудженим або закладеним у заставу,
а спадкове право на таке житло оподатковується та обкладається зборами;
чому таємне голосування – основна умова проведення демократичних виборів – запроваджується
лише на виборчих дільницях, якщо виборчий процес починається з дня оголошення виборів,
а висування кандидатів – це вже вибори;
чому конституційні засади щодо політичних партій такі, що їх у нас аж під дві сотні,
через що виборчі бюлетені стають несприйнятними для свідомого голосування;
чому фізичну культуру – основу забезпечення здоров’я громадян – в Конституції записали
в одне речення із санітарно-епідемічним благополуччям;
чому влада така безвідповідальна перед народом, що депутата-неробу не можна відкликати,
а депутата-вбивцю не можна одразу ж заарештувати;
чому Конституцією не затверджено, що недоторканність не є привілеєм і встановлюється
виключно для належного та незалежного виконання представницьких і посадових повноважень,
і будь-хто у разі скоєння злочину відповідає перед законом нарівні з іншими;
чому Конституція допустила виборчий закон таким, що у парламенті сидять невідомі
народові його "представники", а вибори відбуваються за будь-якої явки
виборців (хоча би й геть за їх неявки) та за будь-якою фальсифікацією;
чому депутатів у нашому парламенті саме 450, як і в тій же Держдумі Росії, де виборців
утричі більше, і чому представництво не співставлено з певною достатньою кількістю
виборців чи населення, як це робиться в цивілізованому світі;
чому серед безпосередніх форм народного волевиявлення не значаться народна ініціатива,
всенародне обговорення, а особливо забуто про народний контроль;
чому куценький у шість статей розділ про вибори та референдум не забезпечив конституційними
положеннями незалежність виборчих комісій – від Центральної до дільничних;
чому всеукраїнський референдум неможливо провести за народною ініціативою, ба, навіть
і проведені у нас референдуми не мають жодних правових наслідків;
чому дароване Конституцією рівне для всіх виборців право бути обраним здійснюється
за виборчим законом опосередковано – через політичні партії, яким немає довіри,
і безпартійному громадянинові треба бути крутим підприємцем, банкіром чи популярним
народним артистом, щоб попасти у виборчий список;
чому ті, кого обирають, самі собі й визначають, у який спосіб їх обирати, і роблять
це, як їм за політичною доцільністю заманеться, щоразу до кожних виборів;
чому депутатські мандати розподіляються у такий спосіб, що залишаються мільйони
неврахованих виборчих голосів;
чому наобіцяне народові у передвиборних програмах не має правової відповідальності
чи хоча б оцінки;
чому Конституцією не забезпечена відповідальність набутого депутатами представництва
за вибором народу і його позбавлення за народною ініціативою;
чому держава байдужа до єдності сімей, соціального забезпечення громадян України,
які працюють за кордоном, не сприяє їх зв’язку з Україною і не допомагає їм при
поверненні в Україну;
чому поза волею народу йде сварка між політиками про НАТО, другу державну мову,
російський чорноморський флот у Севастополі;
чому військовий об’єкт, що стоїть на бойовім чергуванні, можна відключити від світла,
а головнокомандувачу "голова не болить";
чому країну "посадили на доларову голку", а можновладці знущаються над
народом, час від часу лаштуючи йому "ломку";
чому президентові у нас дозволено не представляти більшості бодай тих виборців,
які прийшли на виборчі дільниці, не кажучи про більшість народу;
чому ані президент, ані Верховна Рада не несуть відповідальності за прийняті укази
чи закони, які Конституційним судом визнаються неконституційними;
чому знята судимість сама по собі нічого не значить, наче відпущений навіки гріх,
бо ніби всі ми грішні;
чому політичні сили, винні у розпуску парламенту, за це ніяк не караються;
чому безкарно блокується трибуна вищого законодавчого органу і ведуться показові
на весь світ бої у стінах парламенту;
чому парламентові дозволено самовільно не збиратися протягом 29 днів однієї чергової
сесії, і він не розпускається, якщо не сформував уряд – вищий орган у системі органів
виконавчої влади;
чому парламент є повноважним за умови обрання не менш як двох третин від його конституційного
складу, а рішення про усунення президента з поста в порядку імпічменту приймається
Верховною Радою не менш як трьома четвертими того ж таки її складу; у кого тут проблеми
з арифметикою?
чому прописане особисте голосування депутатом безцеремонно ними ігнорується, і в
сесійній залі голова парламенту щоранку звикло відмічає: "зареєструвалися картками";
чому у наших сусідів – румунів, поляків, росіян та білорусів парламенти двопалатні
та діючі, а ми однопалатній Раді ради не дамо – може, друга палата пригамовувала
би першу;
чому законодавчою ініціативою позбавлено сам Український народ, і нею не володіють
представники судової гілки влади, Уповноважений з прав людини, як це робиться у
переважній кількості цивілізованих країн світу;
чому судді призначаються та ще й довіку, і ці кощії правосуддя не беруться за роботу,
поки не посієш у їх кабінеті;
чому бюджетні кошти місцевого самоврядування повертаються громадам милостинею з
Києва;
чому нарізаний радянським часом адміністративний поділ України так і залишився нам
у спадок – всупереч надбаному віками історичному поділу її територій;
чому в такій за Конституцією завзято унітарній державі Україна існує автономна республіка,
якій окремим розділом виділено місце в Основному Законі;
чому немає в Конституції положення щодо обов’язку вищого законодавчого органу відповідного
скликання, за якого стала чинною Конституція, прийняти всі закони, зазначені в Основному
Законі. Чому донині, на п’ятнадцятому році чинності Конституції, ще не прийняті
передбачені нею закони про парламентський контроль, про центральні органи виконавчої
влади;
чому високими фахівцями слова (нині класиками нашої літератури, а на час прийняття
Конституції запеклими депутатами) допустилися в основному юридичному документі і
блукають від того законами дошкульні тавтології "забезпечення безпеки"
і "відшкодування шкоди".
ЧОМУ?!
Нарешті,
чому автори нашої Конституції не заклали можливості
її перегляду за участю незалежних від влади представників народу – Конституційної
Асамблеї? Чи, може, й справді вважали її такою досконалою і неперевершеною?..
Сергій Каденюк, 24 червня
2011 р.
//pravda.com.ua/columns/2011/06/24/6324361/
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар