вівторок, 16 жовтня 2012 р.

Леонід Кравчук: Янукович помиляється і буде помилятись


Немає жодного у світі Президента, який би повністю довіряв своєму оточенню

КИЇВ. 16 жовтня. УНН. Конституційна асамблея запрацювала і вже навіть є перші результати її діяльності. Радчий орган розглянув пропозиції щодо змін до статті 98 Конституції України. Тепер Президент має подати законопроект на розгляд парламенту. Коли очікувати подання законопроекту Президентом, які інші зміни до Конституції планує розглянути Конституційна асамблея найближчим часом, чи залучиться до роботи в асамблеї опозиція та яких помилок не варто робити чинному Президенту Віктору Януковичу - на всі ці питання в інтерв'ю УНН відповів перший Президент України, голова Конституційної асамблеї Леонід Кравчук.

- Леонід Макаровичу, чи були Ви впевнені у своєму оточенні в часи Президентства?

- Ні, не був. Я не знаю такого чоловіка, який був би впевнений у своєму оточенні. Один з українських Президентів, не буду називати його прізвища, сказав мені: я більше за все боюся Службу безпеки України. А вона охороняє Президента. Ми не знаємо, хто там працює, які можливості, тощо. Немає жодного у світі Президента, який би сказав, що він повністю довіряє своєму оточенню.

Особливо видно поведінку оточення, коли під Президентом починає рухатись крісло. Коли я йшов на вибори з Кучмою, я знав хто з мого оточення, де зустрічається, в тому числі з Кучмою, на якому пеньку в лісі.

Апарат завжди був дуже складною структурою. Апарат – це оточення, яке робить короля. Наші не роблять короля, а вбивають короля, тому що вони не є політично переконані. Дуже багато з тих чиновників, які оточують Президента мають іншу політичну точку зору, ідеологію, віру, але роблять вигляд, що одностайні.

- На Вашу думку, Віктор Янукович може сьогодні бути спокійний за своє оточення?

- Я дуже часто працюю з Льовочкіним. Я впевнений, що він не просто служить Президенту - він служить державі. Я бачу по його поведінці. Він піднявся над проблемами свого чиновництва. Це дуже непросто.

Про тих людей, з якими я працюю, не можу сказати, що вони мають якусь відмінну від Президента позицію. Вона є відмінною, але вона не є загрозливою. Робота в рамках даного завдання.

Демократія – це процедури, спілкування, зустрічі, відкриті розмови. Інакше людина замкнеться в собі і від неї нічого доброго не візьмеш. Тому цей процес складний і ми маємо ще йому вчитись.

- Ви вже мали розмову з Президентом стосовно внесення змін до Конституції на розгляд парламенту?

- Президент буде готовий тоді, коли в нього на столі буде лежати проголосований проект нашого документу. Це можливо буде десь після 20 жовтня, а можливо буде після виборів на початку листопада. Ми хочемо все-таки подивитись на вибори.

Якщо ми встигнемо ще до кінця жовтня розглянути одне з цих питань (або реформи місцевого самоврядування, або судова реформа) – ми розглянемо. Коли обговоримо, проголосуємо, як належить підпишемо документ Президентові, тоді Президент внесе його на розгляд парламенту.

Про те, що Президент готовий до конституційної реформи, він заявляв не одноразово перед світом і перед Україною. Але якщо брати практичні кроки Президента, то звичайно він готовий внести конкретний документ з конкретними пропозиціями, з конкретними змінами.

- Леонід Макаровичу, Конституційна асамблея розпочала свою роботу та провела перші засідання. Чи є вже певні результати цих засідань?

- Після організаційного засідання, в якому брав учать Віктор Федорович, в нас вималювались картина. По-перше, Президент сказав, що на Конституційній асамблеї будуть дискутуватися та обговорюватися всі проблеми, пов‘язані з реформуванням Конституції. І тому підтвердженням засідання (Конституційної асамблеї – Ред.) 21 вересня цього року, де ми розглянули питання про внесення конкретних змін до 98 статті Конституції.

Крім того, Кабінет Міністрів за підписом першого віце-прем‘єра Валерія Хорошковського подав документ щодо необхідності змін до 98 статті Конституції в частині розширення парламентського контролю за використанням та надходженням бюджетних коштів. Раніше та стаття в Конституції була, але коли повернулась Конституція 1996 року, вона (98 стаття – Ред.) пропала. Цілком природно, що постало питання про поновлення.

Я навіть сам не очікував наскільки жваво обговорювалася ця тема. Ми винесли дане питання на голосування після обговорення, і 66 членів Конституційної асамблеї проголосували "за".
Якщо брати цю частину засідання, то в підсумку ми ухвалили рішення щодо змін до 98 статті Конституції, ухваливши рішення запропонувати Президенту України подати цей проект до Верховної Ради.

- Окрім 98 статті Конституції, які ще планується розглядати на Конституційній асамблеї зміни до Конституції? Чи вже є якийсь план?

- Найближчими планами щодо Конституційної асамблеї буде 2 питання: це реформування місцевого самоврядування і реформа судової системи. З цих питань у нас вже напрацьовані серйозні проекти.

Наразі, Марина Іванівна (Ставнійчук – Ред.), як член Венеціанської комісії знаходиться в Страсбурзі. Вона буде вести розмову, щоб консультанти та експерти і Ради Європи, і Венеціанської комісії брали участь в підготовці двох важливих тем: місцевого самоврядування і судової реформи.

Якщо ми будемо сьогодні працювати над реформою судової системи і місцевого самоврядування – це зовсім не завадить працювати над концепцією в цілому і внесенням змін до Конституції в цілому. Це два паралельні процеси, які допомагають глибше та серйозніше бачити, що відбувається в Україні. Якщо Конституційна асамблея відокремиться від життєвих процесів української дійсності, вона багато втратить.

Крім того, можливо, в перспективі будемо слухати доповіді про реформу правоохоронної системи. Але це буде дещо пізніше. Зараз на часі дві важливих сегменти щодо конституційної реформи України.

- А чи не могли би Ви повідомити нам, які саме це пропозиції щодо реформи місцевого самоврядування та судочинства?

- Я б не хотів передчасно акцентувати на конкретних пропозиціях. Це делікатні питання. Поки ми не узгодимо в цілому на Конституційній асамблеї… Ми навіть поставили питання, щоб Рада регіонів, яка працює при Президенті, також розглянула ці питання, а також глави адміністрацій, і голови рад. Аби ми усі пропозиції розглянули на Конституційній асамблеї, прийшли до якихось оцінок та висновків, які відповідають потребам життя.

- Як Ви ставитесь до ув‘язнення Юлії Тимошенко?

- Це помилка того, що в Україні 15 чи 18 років не змінювалось Кримінально-процесуальне законодавство відповідно до демократичних норм. Це недогляд вищих посадових осіб України, що вони не набрались мужності переступити в даному разі через якісь огріхи минулого і сказати: ми будемо діяти по-новому. Політик відповідає за політичну діяльність. Також це недостатня політична воля та сміливість, і рішучість так діяти.

Я не думаю, що ми багато виграли в світі від того, що Юлія Тимошенко сидить у в‘язниці. З одного боку ми можемо думати, що це кримінал, з іншого – це політика. Я не хочу говорити це кримінал, чи політика. Я не аналізував документи. Я ставлю питання по-іншому: виграли ми, чи програли. Я скажу, що програли...

- Президент України нещодавно заявив, що дуже хотів би бачити у Конституційній асамблеї представників опозиції. На Вашу думку, чи зможе змінитись ситуація після виборів? Чи вели Ви перемовини з представниками опозиції щодо їхньої роботи у асамблеї?

- У Верховній Раді я зустрічався з опозицією саме з цього питання і цю зустріч проводив Яценюк. Я до них звернувся з пропозицією, оскільки Конституція – це не документ, який торкається однієї частини виборців, а інших не торкається, це основний закон життя, народу, нації, увійти до складу Конституційної асамблеї. А якщо ви не хочете входити, приходьте на засідання, і ми надамо вам можливість виступити перед Конституційною асамблеєю, висловити свою позицію.

- Леонід Макаровичу, чи у всіх ідеях зміни Конституції Ви погоджуєтесь з Президентом України? Чи повністю погоджуєтесь з курсом В.Януковича щодо конституційної реформи?

- Віктор Федорович з самого початку сказав: не ходіть до мене за директивами. Є частина членів Конституційної асамблеї, які весь час кажуть, що давайте підемо, запитаємо, сядемо та будемо виконувати. Він (В.Янукович – Ред.) сказав: ви найвищі експерти України. 70 осіб – це доктори, академіки саме з питань Конституційного процесу, правового, юридичного. Ми можемо залучити будь-яких експертів світового масштабу. Тому, коли ми запропонуємо Президентові, тоді будемо розглядати.

Я навіть не хочу ставити таке некоректне питання перед Президентом: Віктор Федорович, скажіть нам що робити, і ми негайно засучимо рукави і будемо робити? Ми будемо робити те, що вважаємо за важливе, стратегічно важливе для українського народу, для української держави. Які будуть там варіанти – будемо дивитись.

- Ви, як перший Президент України, щоб Ви порадили чинному Президенту? Чого можливо, йому не варто робити?

- Я за природою все-таки демократ. Знайдіть бодай одну людину, яку б я сьогодні образив. Ви її не знайдете. Але я б сьогодні порадив би Президенту Януковичу порадив би бути більш жорстким. Не дивлячись на будь-які заслуги, якщо людина причетна до корупції, до порушення Конституції, закону, якщо це в його повноваженнях, він повинен негайно звільняти його з роботи. Негайно. Такі можливості для посилення жорсткості в Президента є.

- Леонід Макарович, які, на вашу думку, чинний Президент України скоїв помилки. Які не варто було б робити?

- Помилки роблять усі. Наприклад, якщо б сьогодні приймали податкову реформу, то закон був би інший, і Президент вніс би більш аргументовані і більш глибокі пропозиції. Якщо б сьогодні приймались Харківські угоди, Президент би їх ніколи не підписав. Ніколи. Якби сьогодні приймалась судова реформа, а вже ми її починали, вона була б зовсім іншою. І Портнов, і Вища Рада юстиції по іншому на неї подивились. Все було б по-іншому.

Не можна в казати: чому він не бачить? Одна людина бачить, а друга не бачить. Художник бачить більше кольорів, ніж я. А я бачу в документі трохи більше, ніж Павличко, який пише вірші. … І не потрібно відразу звинувачувати усіх, що вони мають ворожі наміри. Помилки є і вони будуть. Проте суть не в помилках, а в здатності виправити їх і відверто, щиро визнати перед народом. Здатність виправити помилку і не повторювати її, не наступаючи двічі на ці граблі, це сила керівника.

Янукович помиляється і буде помилятись. Треба, щоб ми разом усі працювали і виправляли ці помилки заради інтересів України.

Денис Шпігов, 16 жовтня 2012 р.
//www.unn.com.ua/uk/publication/956518-l.kravchuk:-nemae-geodnogo-u-sviti-prezidenta,-yakiy-bi-povnistyu-doviryav-svoemu-otochennyu
Фото Володимира Заїки
//ukurier.gov.ua/uk/articles/leonid-kravchuk-virishalne-slovo-bulo-za-narodom/

13.03.2013 Микола Мельник. Конвертаційна Асамблея?
07.12.2012 Томас Маркерт. Схоже, завдання Конституційної Асамблеї - затверджувати ідеї Банкової 
06.12.2012 Мария Бровинская. Главная дверь 
06.12.2012 Леонид Кравчук. Конституционная Ассамблея вам не скорая помощь! 
05.10.2012 Лілія Гришко. Конституційній асамблеї доручають законодавчий «мотлох» 
28.09.2012 Виталий Червоненко. Игорь Колиушко. Конституционная ассамблея по вызову 
25.09.2012 Елена Геда. Во ВСЮ меняются 
07.03.2012 Конституционная Ассамблея второй свежести

//kp.ua/daily/040311/269436/

Немає коментарів: