середа, 30 травня 2012 р.
Символічна політика
За відсутності особливих
досягнень у царині реальної політики діюча влада на чолі з президентом Януковичем
все більше вдається до експлуатації символів у своїй буденній роботі.
Наявність безпрецедентної
повноти влади жодним чином не спонукає вище державне керівництво до впровадження
успішних практик державного управління, подолання кризових явищ у суспільстві та
економіці.
І навіть попри такі
очевидні, здавалося, провали у сфері державного будівництва, рейтинги президента
та очолюваної ним партії стабільно перевищують психологічну планку в 20%.
Відповідно до даних
останніх соціологічних опитувань, якби вибори президента відбувалися на початку
травня 2012 року, майже 22% виборців (з тих, хто готовий взяти участь у виборах)
віддали б свої голоси діючому главі держави.
Ув’язнена лідерка
опозиції Тимошенко могла б розраховувати лише на 16% голосів. З огляду на такі електоральні
реалії, які жодною мірою не корелюють зі станом справ в економічній, соціальній
і гуманітарній сферах, виникає закономірне запитання: завдяки чому маятник суспільної
підтримки такий поблажливий до нинішніх владоможців?
Відповідь на це питання,
очевидно, лежить поза межами раціонального сприйняття дійсності.
Маючи засоби для тотального
домінування в політичному дискурсі на тлі інтелектуального та ідеологічного примітивізму
учасників опозиційного руху, партія влади вдало продукує смисли, засновані на традиційних
політичних символах.
І не важливо, що використовувані
владою політичні та ідеологічні маркери є пустою обгорткою, в яку можна загорнути
будь-що, навіть тотальне обмеження громадянських прав і свобод, як це відбувається
нині, – значна частина суспільства, в силу історичного досвіду та політичної інерції,
звикла сприймати символи в якості елементів реальної політики.
В перекладі з грецької
термін "символ" означає "об’єднання, з’єднання" і походить від
грецького "symbolon" – умовний речовий розпізнавальний знак для членів
певної групи людей, таємного товариства; речовий або умовний код, що позначає або
нагадує певне поняття, образ, втілює якусь ідею.
Політичні символи,
які впливають переважно на емоційну складову людської сутності, є потужним інструментом
здійснення політичної влади через значний потенціал психологічного впливу, адже
люди інстинктивно вірять в їх важливість.
Наприклад, в 1903
році завдяки виходу з 2-го об’єднавчого з’їзду РСДРП опозиційних до Леніна делегатів,
"ленінці", які перебували в меншості, почали іменувати себе "більшовиками".
Від самого початку
президентства Януковича його супроводжували не надто прихильні символи: то двері
парламенту зачинилися прямо перед його носом в ході інавгурації, то вінок впав під
час спільної з Медведєвим церемонії покладання квітів. Проте в подальшому президент
та його оточення почали використовувати символи на свою користь.
Головним символом
в діяльності президента став символ реформ – не самі реформи, але всього лише їх
віртуальний образ. Спекуляції на термінології дозволили не лише переконати частину
суспільства в проведенні якихось позитивних перетворень, але й повсякчас лякати
чиновників невідворотністю відповідальності за провал цих же таємничих реформ.
Насправді ж, гучним
словом "реформи" декорували будь-які законодавчі ініціативи незалежно
від їх спрямування і отриманих результатів.
Це стосується так
званих адміністративної (звільнення частини держслужбовців), пенсійної (підвищення
пенсійного віку), судової (нівелювання ролі Верховного Суду) та низки інших "реформ".
Чільне місце в пантеоні символів діючої влади посідає
конституційна реформа.
Під її прапором в
Україні вже третій рік відбувається поступова трансформація конституційно закріпленої
форми державного правління – чи не основної складової конституційного ладу, право
на зміну якого, відповідно до 5 статті Конституції,
належить виключно народові і не може бути узурповане державою, її органами або посадовими
особами.
Відбувається це шляхом
революційних в масштабах світової правової доктрини рішень Конституційного суду,
ординарних законів і підзаконних актів.
Символічна конституційна
реформа ще на етапі формування складу уповноваженого на розробку проектів цієї самої
реформи органу – конституційної
асамблеї – зайшла так далеко, що незабаром, на підставі прийнятого 17 травня 2012 року закону,
всі органи державної влади включно з парламентом зобов’язані будуть буквально ловити
слова президента про напрями бюджетної політики і на їх основі готувати проекти
бюджетів всіх рівнів.
Важко навіть уявити,
яких масштабів набуде конституційна реформа після початку активної роботи конституційної
асамблеї.
Вочевидь, навіть "трійки
НКВС" видаватимуться дитячими пустощами у порівнянні з конституційними новелами,
пропонованими членами конституційної асамблеї за результатами "узагальнення
практики реалізації Основного Закону України, з урахуванням досягнень та тенденцій
розвитку сучасного конституціоналізму".
Маємо визнати, що
провідні державні інститути (президент, парламент, Конституційний суд), які відповідають
за правотворення, не розглядають право в якості санкціонованих державою загальнообов’язкових
норм поведінки.
Вони маніпулятивно
розширюють фокус праворозуміння за рахунок існуючих моделей суспільно-політичних
відносин, наявного рівня правової культури в державі та практики вибіркового правозастосування.
Все це дозволяє не
просто де-факто змінювати модель взаємодії органів державної влади, але й нав’язувати
елементи російської моделі керованої (або фасадної) демократії з президентом-арбітром
на чолі держави, формуючи символ всесильного батька-президента.
Не даремно в російській
правовій науці вже давно дискутуються питання, пов’язані з необхідністю виокремлення
в окремий вид президентської гілки влади. Не виключено, що на часі з’явитися схожим
процесам й в Україні.
Не менш показовим
символом, експлуатованим владою, є фінальна частина Чемпіонату Європи з футболу.
Повторюючи словосполучення "Євро-2012" й граючи на європейських амбіціях
частини українського суспільства, очільники держави вивели з економіки безпрецедентні
кошти, не спромігшись натомість завершити навіть першочергові приготування.
Останні реляції віце-прем’єра
Колеснікова про намір "доробити" трасу Київ-Житомир вже після футбольного
чемпіонату не лише дисонують з попередніми бравурними запевняннями про нібито повну
готовність України до зустрічі іноземних гостей, але й значно розширюють відомі
горизонти чиновницького лицемірства.
Адже жодні "недопрацювання"
не можуть перекрити собою ефект самого факту проведення Євро в Україні, завдяки
чому кожен українець може не лише відчути себе трішки ближче до Європи, але й стати,
нехай на місяць, цією самою Європою.
Неможливо не згадати
й символічну "мовну реформу", яка стала чи не єдиною можливістю для кількох
не обтяжених жодними позитивними почуттями до своєї країни регіоналів триматися
в центрі суспільної уваги.
"Борці"
за права всіх не україномовних громадян під акомпанемент підбадьорливих вигуків
ідеологів формування "Русского мира" пропонують перетворити Україну на
унікальну в світовому вимірі територію без будь-яких мовних обмежень – такий собі
рай для космополіта.
І дарма, що Європейська
хартія регіональних мов або мов меншин містить норму про те, що її положення не
повинні шкодити офіційним мовам і необхідності вивчати їх. В Україні, нагадаємо,
єдиною державною мовою, відповідно до статті 10-ї Конституції,
є українська.
Що казати, якщо навіть
боротьба з корупцією у виконанні представників правлячого режиму, носить суто символічний
характер і подається громадянам так, ніби після "посадки" останнього члена
уряду екс-прем’єра Тимошенко саме явище "корупція" зникне з політичного
лексикону.
І якби не Інтернет,
ЗМІ та поки ще наявна можливість подорожувати до більш розвинених країн, які, на
превелике щастя, стараннями влади ще не перетворилися на символи, українці б ніколи
не дізналися, що Україна посідає 152 місце з 183 в рейтингу сприйняття корупції
(або 41 місце з 43 за опитуваннями топ-менеджерів, поступаючись лише Колумбії та
Бразилії).
163 місце з 179 за
рівнем економічної свободи, 145 місце (серед 183 країн) за сприятливістю умов для
підприємницької діяльності, а податкова система України за витратами часу і ресурсів
займає 181 місце з 183 (гірше тільки у Венесуелі і Білорусі).
Лише завдяки символам
нинішні політичні лідери мають можливість створювати видимість роботи, повністю
ігноруючи реальний стан справ в державі і суспільстві.
Адже самі по собі
символи вже виступають сформованими феноменами політичної системи, які виконують
свою функцію в силу смислового навантаження.
Інша річ, що використання
символів у політичній діяльності має бути спрямоване на підвищення рівня власної
легітимності та досягнення позитивних результатів.
А от з цим у влади
суттєві проблеми: неподоланний когнітивний дисонанс, який виникає у більшості українців
від споглядання прірви між дійсністю та офіційними рапортами українських чиновників,
провокує не лише загострення психічних хвороб, але й відчуження влади від її суверенного
джерела – народу. Символічна влада має символічну
легітимність.
Сергій Балан, 30 травня 2012 р.
//www.pravda.com.ua/articles/2012/05/30/6965594/
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар