понеділок, 10 грудня 2012 р.
Звернення представників громадськості щодо неконституційності Закону України «Про всеукраїнський референдум»
Суб’єктам права на конституційне подання:
Президентові України
Віктору Януковичу
Народним депутатам
України
Уповноваженому Верховної
Ради України з прав людини
Звернення
представників громадськості
щодо неконституційності
Закону України «Про
всеукраїнський референдум»
6 листопада 2012 року
Верховна Рада України з порушеннями процедури, встановленої у Конституції України
та Регламенті Верховної Ради України, прийняла Закон України «Про всеукраїнський
референдум» (далі – Закон), 27 листопада 2012 року Президент України його підписав
і 28 листопада 2012 року після опублікування в «Голосі України» він набув чинності.
На наш погляд, є підстави
визнати Закон неконституційним в цілому, оскільки:
1) Закон
встановлює механізм проведення всеукраїнського референдуму, який не відповідає
Конституції України.
Закон визначає організацію
та порядок проведення всеукраїнського референдуму у спосіб, що належним чином не
забезпечує право народу здійснювати владу безпосередньо шляхом реалізації громадянами
свого конституційного права брати участь у всеукраїнському та місцевому референдумах,
оскільки не гарантує відображення реального волевиявлення Українського народу на
всеукраїнському референдумі, що не відповідає положенням частини другої статті 5, частини
першої статті 38,
статті 69 Конституції
України. Так, відповідно до частини другої статті 5, частини першої статті 38, статті
69 Конституції України народ здійснює владу безпосередньо, зокрема шляхом здійснення
народного волевиявлення через референдум та відповідно реалізації свого конституційного
права.
2) Закон
містить багато неконституційних положень, зокрема:
- Законом всупереч
положенням Розділу
XIII Конституції України встановлюється можливість зміни Конституції України
(в тому числі прийняття її в новій редакції) на референдумі за народною ініціативою
без участі Верховної Ради та Конституційного Суду.
- Закон всупереч положенням
Розділу XIII Конституції України встановлює можливість зміни Конституції України
шляхом скасування законів про внесення змін до Конституції України з автоматичним
відновленням дії попередніх положень Конституції.
- Закон закріплює
можливість ухвалення на всеукраїнському референдумі нової Конституції України без
врегулювання порядку підготовки, обговорення та попереднього схвалення проекту нової
Конституції України. Це може призвести до узурпації влади шляхом проведення маніпулятивного
референдуму.
Порядок ухвалення
нової Конституції України встановлюється лише цим Законом, що суперечить Рішенню
Конституційного Суду України від 16.04.2008 р., за яким Український народ має
право приймати Конституцію України на всеукраїнському референдумі за народною ініціативою
в порядку, встановленому Конституцією та законами України.
- Закон встановлює
неконституційний порядок набрання чинності законами України – з дня оголошення Центральною
виборчою комісією результатів всеукраїнського референдуму. Цим проігноровано конституційні
приписи статей 57
та 94 Конституції
України щодо заборони введення в дію неопублікованих чи недоведених до відома населення
законів. Такий же порядок встановлено для набрання чинності новою Конституцією України.
3) Закон
позбавляє громадян конституційного права брати участь у місцевому референдумі.
Закон позбавляє громадян
права вирішувати місцеві питання через місцевий референдум, що суперечить положенням
частини першої статті 38, згідно з якими громадяни наділяються правом брати участь
у місцевих референдумах.
4) Закон
прийнято з порушенням встановленої Конституцією України процедури розгляду та
ухвалення.
Закон було прийнято
у редакції першого читання, оскільки тексту, підготовленого до другого читання,
із пропозиціями суб’єктів права законодавчої ініціативи, роздано депутатам не було.
До прийняття Закону 06.11.2012 р. останній раз цей законопроект розглядався парламентом
10 липня 2010 року, після чого його було направлено на повторне друге читання, оскільки
частина його норм не відповідає Конституції України.
На момент розгляду
законопроекту Верховною Радою парламентський комітет не розглянув його і не підготував
законопроект до повторного другого читання. Прийняття законопроекту відбулося без
обговорення, без розгляду внесених народними депутатами численних поправок, чим
порушено закріплене статтею
93 Конституції України за народними депутатами право законодавчої ініціативи.
Також звертаємо увагу,
що Закон суперечить європейським стандартам організації та проведення референдумів.
Зокрема [див. коментар] Закон не відповідає багатьом положенням Резолюції Парламентської Асамблеї
Ради Європи 1121 (1997) «Про інструменти участі громадян у представницькій демократії»,
Рекомендації Парламентської Асамблеї Ради Європи 1821 (2007) «Про Кодекс належної
практики щодо референдумів» від 23.11.2007 та Декларації Комітету Міністрів Ради
Європи «Про Кодекс належної практики щодо референдумів» від 27.11.2008.
Таким чином, Закон
«Про всеукраїнський референдум» суперечить Конституції України та європейським стандартам,
проголосований з порушеннями процедури, встановленої Конституцією та Регламентом
Верховної Ради України, й у разі його застосування може завдати непоправної шкоди
конституціоналізму та правовій системі України.
Тому закликаємо Вас
як суб’єктів права на конституційне подання відповідно до статті 150 Конституції
України, статей 13, 15, 39, 40, 71 Закону України «Про Конституційний Суд України»
звернутися до Конституційного Суду України з конституційним поданням про визнання
Закону України «Про всеукраїнський референдум» від 06.11.2012 № 5475-VI (опублікованого
у «Голосі України» від 28.11.2012 № 226) таким, що не відповідає Конституції України
(є неконституційним) в цілому.
Ініціатори конституційного подання:
Центр політико-правових
реформ
Центр UA
Український незалежний
центр політичних досліджень
Лабораторія законодавчих
ініціатив
Український центр
економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова
Український громадський
рух на підтримку європейської інтеграції «Ми – Європейці»
Transparency International
Україна
Інститут Медіа права
Центр Громадянських
Свобод
ВГО «Не будь байдужим»
Громадянський рух
ВІДСІЧ
ВГО «Комітет виборців
України»
Центр політичних студій
та аналітики
Фундація «ПАУСІ»
Фундація «Суспільність»
Фонд «Демократичні
ініціативи» ім. Ілька Кучеріва
Всеукраїнська ініціатива
«Рух Державотворців»
Фундації «Відкрите
суспільство»
ВМГО «Дебатна Академія»
Рух добровольців «Простір
свободи»
ГО «Воля XXI»
Центр Громадянських
Свобод
ГО «Європа без бар'єрів»
Регіональний центр
громадянського представництва «Життя»
ГО «Центр інформації
про права людини»
ЛМГО «Центр Політичного
Аналізу та Виборчого Консалтингу»
Вінницька ГО «Інформаційно-просвітницький
центр «Вісь»
Громадська правозахисна
організація «Христинівчани»
Поліський фонд міжнародних
та регіональних досліджень
Об'єднання громадян
«Громадянська Європейська Співпраця»
ГО EUROPEAN CHOICE
Інформаційно-правовий
центр «НАШЕ ПРАВО» (Львів)
Харківська правозахисна
група
ГО Інформаційний центр
«Майдан Моніторинг»
БФ «Творчий центр
ТЦК»
Кіровоградська обласна
організація «Асоціація Політичних Наук»
Центр протидії корупції
Східноукраїнський
центр громадських ініціатив
МГО «Інтерньюз-Україна»
Міжнародний інститут
демократій
ВМГО «Молодь Демократичного
Альянсу»
Всеукраїнська екологічна
громадська організація «МАМА-86»
Інститут Євро-Атлантичного
співробітництва
Інститут
демократії імені Пилипа Орлика
Звернення відкрите
до приєднання інших громадських організацій. Зголошуйтеся, будь ласка, на адресу
centre@pravo.org.ua
10 грудня 2012 року
//pravo.org.ua/209-slaider-novyn/1245-zvernennia-hromadskosti-shchodo-nekonstytutsiinosti-zakonu-ukrainy-pro-vseukrainskyi-referendum.html
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
1 коментар:
Резолюція Парламентської Асамблеї Ради Європи № 1121 (1997) «Про інструменти участі громадян у представницькій демократії»
http://assembly.coe.int/Main.asp?link=/Documents/AdoptedText/ta97/ERES1121.htm
Рекомендація Парламентської Асамблеї Ради Європи 1821 (2007) «Про Кодекс належної практики щодо референдумів»
http://assembly.coe.int/Main.asp?link=/Documents/AdoptedText/ta07/EREC1821.htm
CDL-AD (2007) 008-е
Кодекс належної практики щодо проведення референдумів, прийнятий Радою з демократичних виборів на 19-му засіданні (Венеція, 16 грудня 2006) і Венеціанською комісією на її 70-му пленарному засіданні (Венеція, 16-17 березня 2007)
http://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-AD(2007)008-e
Дописати коментар