пʼятниця, 29 червня 2012 р.

Олександр Башкаленко: Модернізація Конституції як модернізація країни


У свято основного Закону України я з прикрістю думаю, чому для більшості з нас це – не більше, як додатковий вихідний? Чому своєю Конституцією ми не пишаємося так, як це роблять німці, французи, американці? Тому, що вже на другий день після прийняття у 1996-му, її затаврували як списану з чужих і пророкували нежиттєздатність? Чи тому, що багато норм Конституції і по сьогодні мають декларативний характер? Або через те, що ми просто не знаємо своєї Конституції? Напевно, все з переліченого потрохи має місце.

Кажуть, що для народу добра та Конституція, до якої він звик. На мою думку, це – безвідповідальне твердження. Що ж виходить: ніколи не жили добре, не треба й починати? Побутує думка, що кожна політична сила, яка приходить до влади, намагається внести зміни до Основного Закону. Справді, прецеденти були. Але апелюю до вислову Черчіля – «Політик думає про наступні вибори, а державний діяч про наступні покоління». «Конституція не повинна писатися «під» будь-який орган влади, політичну силу чи окремі персоналії. Це – безперспективно», – твердо і чітко заявив Глава держави.

Модернізація Конституції України, ініційована Президентом, не самоціль. Це – прагнення досягти відповідності основного Закону держави реальним потребам часу і запитам народу. «Наша мета – утвердження Конституції України як реального сучасного загальнонаціонального політико-правового договору, основоположного Закону національного права, що буде надійним фундаментом майбутнього Української держави», – наголосив Віктор Янукович.

За 16 років, відколи була прийнята Конституція України, суттєво змінився світ, а також – наші країна і суспільство у цьому світі. Відтак, з часом необхідно закріплювати в правовому порядку, так би мовити, інші правила співжиття, нові права і свободи людини, що, до речі, і передбачає діюча Конституція України.

Вимагає вдосконалення виборче законодавство, законодавство про місцеве самоврядування (воно і досі багато в чому декларативне), розмежування повноважень між центром та місцевим рівнем (зокрема: децентралізація у вирішенні соціально-економічних, фінансових, правових, культурних та інших питань розвитку суспільства), позиціонування нашого пенсійного і трудового законодавства на рівні сучасних міжнародних стандартів, ефективною повинна бути інтеграція України у процес глобалізації, мають посилитися законодавчі вимоги до політичних партій і громадських організацій.

Перелік можна продовжити. «Процес розвитку громадянського суспільства, реалізація нашої зовнішньополітичної стратегії та зміни в економічному житті України, реформування системи органів влади вимагають відповідного конституційного регулювання. Наша головна мета – модернізувати країну. І зробити це можливо лише за рахунок зміцнення демократичної, соціальної та правової держави», – зазначив Глава держави.

Головне, на чому наполягає Президент, це те, що оновлена Конституція України має бути орієнтована на утвердження людини, як найвищої цінності суспільства та держави. На це спрямовані соціальні ініціативи Президента, для цього необхідно в Основному Законі посилити захист прав дітей, жінок, пенсіонерів, інвалідів. Загалом підвищити ефективність захисту соціально-економічних прав громадян, в тому числі, і в умовах економічних криз та інших викликів, на зразок кримінальних чи терористичних.

«Пріоритетом передусім є посилення конституційних гарантій прав і свобод людини та громадянина, у тому числі – реального забезпечення ефективного і незалежного судового захисту прав і свобод», – зазначив Віктор Янукович.

Будь-яка правотворчість, а надто, коли йдеться про Конституцію держави, не терпить поспіху, стихійності, кулуарності. Потрібні чіткість, стратегія, визначення пріоритетів і, без сумніву, публічність процесу. Саме тому Віктор Янукович приділяє особливу увагу підготовці науково обґрунтованої цілісної концепції модернізації Основного Закону України, а на її основі – відповідних законодавчих пропозицій про внесення змін до Конституції.

«Окрім того, ми обираємо для реалізації необхідних конституційних змін формат Конституційної Асамблеї – щоб створити всі необхідні умови для прямої участі в обговоренні та прийнятті рішень представників громадськості, науковців, експертів», – зазначив Президент. Він також звернувся до керівництва Європейської комісії та Ради Європи із запрошенням долучитися до роботи Конституційної Асамблеї. Глава держави переконаний, що процес реформування Конституції має об’єднати суспільство.

Планується, що до кінця 2012 року Конституційна Асамблея сформулює концепцію змін до Основного Закону, а, починаючи з 2013 року, працюватиме над текстом цих змін. Найпізніше на початку 2014 року проект Закону «Про внесення змін до Конституції України» має бути поданий Президентові та до Верховної Ради. Ці терміни красномовно заперечують можливі закиди про зміни Конституції «під себе». До того ж розпочати конституційну реформу в Україні до парламентських виборів рекомендували і Венеціанська Комісія, і Парламентська Асамблея Ради Європи.

На завершення своїх міркувань процитую іще одну сучасну приповідку: «Проблема не в тому, що у нас погані закони, а в тому, що ми їх не виконуємо».

Оновлення Конституції – нагальна потреба часу. Але якість стосунків суспільства з Основним Законом – не менш актуальна сьогодні. Відповідально ставитися до визначальних правил державно-суспільного життя не лише має, а й повинен кожен із нас! Саме ця ознака є головною у визначенні «держава з верховенством права». У нас буде така держава!

З вірою і щирістю –

Олександр БАШКАЛЕНКО,
голова Волинської обласної організації Партії регіонів, перший заступник голови Волинської ОДА.

29.06.2012
//www.vk.volyn.ua/news_52_352_OleksandrBashkalenko:ModernizatsiyaKonstitutsiiyakmodernizatsiyakraini.html
//volynrada.gov.ua/blogs/oleksandr-bashkalenko-modernizatsiya-konstitutsiyi-yak-modernizatsiya-krayini

Довідка

Башкаленко Олександр Костянтинович. Народився 16 травня 1961 року в місті Махачкала Російської Федерації. Здобув вищу освіту в Ризькому вищому військово-політичному Червонопрапорному училищі ім. Маршала Радянського Союзу Бірюзова С.С. Трудову діяльність розпочав курсантом Ризького вищого військово-політичного Червонопрапорного училища імені Маршала Радянського Союзу Бірюзова С.С. Працював начальником відділення Збройних Сил Радянського Союзу, заступником командира групи - старшим інженером Збройних Сил Радянського Союзу, командиром групи Збройних Сил Радянського Союзу та начальником штабу - заступником командира дивізіону Збройних Сил Радянського Союзу. З 1992 року займався підприємницькою діяльністю. Очолював мале підприємство «Літа», ТзОВ «Стиль плюс» та ТзОВ «Екопрод». Перший заступник голови Волинської обласної державної адміністрації. Голова Волинської обласної організації Партії регіонів. Депутат Волинської обласної ради.

//www.volynnews.com/files/bashkalenko_oleksandr_kostyantynovych/

Володимир Войтович: Провести конституційну реформу через спеціальний орган установчої влади - Конституційну Асамблею України

//caricatura.ru/art/Sayenko/url/parad/Sayenko/5742/

Немає коментарів: