понеділок, 25 червня 2012 р.

Георгій Крючков: Подібні до Конституційної Асамблеї органи повинні формуватися спільним рішенням Верховної Ради і Президента


Конституційна Асамблея поставить все на місця

Днями в Адміністрації Президента відбулося перше засідання Конституційної Асамблеї, створеної для зміни Конституції України. Але, не встигла Асамблея запрацювати, як навколо неї виникли дискусії і конфлікти. Багато політичних сил заявило, що після створення такого дорадчого органу парламент втратить право вносити зміни до Конституції. А опозиція переконує, що втрачаючи рейтинг, Президент намагається змінити Основний закон країни «під себе». Те, якими повноваженнями наділена Конституційна Асамблея і яким може бути результат її роботи, кореспондент «ГолосUA» вирішив з'ясувати у члена ЦК КПУ, народного депутата попередніх скликань Георгія Крючкова.

- Георгіє Корнійовичу, відбулося перше засідання Конституційної Асамблеї. Які питання обговорювалися?

- Це засідання складалося з двох частин. Перша - урочиста, під час якої виступив Президент України, спікер парламенту і решта учасників. Друга частина була робочою і на ній обговорювалося розподіл членів Асамблеї по 7 робочих комісіях. Розглядалися технічні питання: обрання голів комісій, заступників, складався план роботи. Так, згідно з планом, перший етап роботи Асамблеї повинен завершитися прийняттям концепції модернізації Конституції. Члени Асамблеї також висловили деякі зауваження. Наприклад, ми прийшли до висновку, що будемо обговорювати будь-які питання і приймати рішення тільки спільно.

- Сьогодні на адресу Конституційної Асамблеї звучить дуже багато критики. Так, депутати від опозиції, вважають, що такий державний орган перебере на себе повноваження парламенту і той не зможе вносити зміни до Конституції. Чи справді це так?

- Коли декларувалося створення Асамблеї, не зовсім було зрозуміло, як збираються імплементувати її пропозиції. Саме тому виникло багато питань. Крім того, чинна Конституція України не передбачає такого органу. Не було також зрозуміло, що буде робити Асамблея - вносити окремі зміни, створювати нову редакцію чи це буде як окремий інститут. Під час всієї цієї плутанини з'явилися прогнози про те, що Верховна Рада буде відсторонена від прийняття рішень по Основному закону країни. Зараз, коли Асамблея вже створена, все встало на свої місця.

- Чи не можна докладніше ...

- Принциповим є те, що в указі Президента про створення цього органу чітко записано, що він повинен напрацювати пропозиції про внесення змін для того, щоб Президент міг їх потім внести на розгляд Верховної Ради. 13 розділом Конституції України Президент наділений правом законодавчої ініціативи щодо внесення змін до Основного закону. Таке ж право є у 150 депутатів. Згідно зі ст. 102 Конституції України, глава держав також має право створювати дорадчий орган.

- Таким чином, формально тут немає ніяких порушень?

- Формально так, але є деякі нюанси. [] такі назви, як «асамблея» відносяться до таких понять, як Генеральна Асамблея ОНН, Парламентська асамблея Ради Європи ... Я вважаю, що назва не зовсім вдала, але повторююсь це формальності. Друге - це, той факт, що вказується, що це дорадчий спеціальний орган. Але в Конституції, таких понять немає.

До мінусів я також віднесу і те, що подібні органи повинні формуватися спільним рішенням Верховної Ради і Президента, а цього не було зроблено. З іншого боку, глава держави пішов на те, що в Конституційній Асамблеї є представники всіх фракцій парламенту, інше питання, що не всі захотіли входити до її складу. Звичайно, це право опозиції, але вона повинна була б контролювати всі процеси.

- Якщо можна розкажіть детально про процедуру внесення змін. Хто буде ставити останню крапку?

- Президент повинен погодитися з результатами роботи Конституційної Асамблеї, внести проект змін до Конституції в парламент. Потім Верховна Рада, створює Конституційний суд. Для цього знадобиться не менше 226 голосів. Якщо Конституційний суд вирішить, що проект не порушує закон - проект повертається в парламент і там його ще раз приймають, але вже 300 голосами. Але й це не все. Якщо зміни будуть стосуватися розділів 1, 3 або 13, тоді їх виносять на всеукраїнський референдум.

- Скажіть, у міжнародній практиці зустрічається подібна асамблея?

- Важко сказати, оскільки в кожній країні свої особливості. Є різні правила і норми, тому порівнювати буде не зовсім правильно ...

Ольга Каретнікова, 25.06.2012
//ua.golosua.com/intervyu/20120625_g-kryuchkov-konstitutsionnaya-assambleya-postavit-vse-na-mesta

Немає коментарів: