четвер, 7 червня 2012 р.
Степан Гавриш: Реальна Конституційна асамблея передбачає розпуск парламенту
Відповіді на всі
запитання
щодо нової Конституції дадуть парламентські вибори. Таку думку в
новому номері журналу "Країна"
висловив колишній перший заступник секретаря РНБО, політичний експерт Степан
Гавриш.
Навіщо міняти Конституцію?
– Головна причина:
нинішній Основний закон в редакції 1996 року був відтворений
Конституційним судом позаторік незаконно. Це підриває легітимність політичного режиму,
робить низькою законність влади та її дій. У майбутньому, коли до управління країною
прийдуть інші політичні сили, всі або окремі рішення теперішнього режиму можуть
бути визнані неконституційними і незаконними. Друга проблема: низька ступінь легітимності
самої Конституції. Це турбує владу, і вона хоче внести в неї зміни легітимним шляхом.
Окрім того, Основний
закон розглядають і як політтехнологію. Скажімо, Конституцію Франції
1958 року ефективно використали для утвердження президентської форми правління –
на хвилі популярності де Ґолля. У нинішній Україні прийняття нової Конституції
врешті-решт має привести до суспільно-правового договору.
Досвід Франції
важливий нам, бо тамтешня нова Конституція модернізувала політичну систему, запустила
судову, податкову та інші реформи й вивела країну з глибокої кризи після Другої
світової війни та втрати Алжиру.
Чи може бути суспільно-правовий договір без участі опозиції у
Конституційній асамблеї, створеній президентом?
– Питання про суспільний
договір влада не ставить, бо не розуміє, що це таке і навіщо воно їй потрібно. Вона
намагається закріпити свій статус і максимально забезпечити його юридичну, а потім
і політичну легітимність.
Назва Конституційна
асамблея – некоректна. У традиційному розумінні така інституція має характер установчого
органа з найвищим законодавчим статусом. Його завдання – підготувати та схвалити
Конституцію і винести її на всенародний референдум. У нашому випадку Конституційна
асамблея є лише дорадчим органом при президентові.
У Південноафриканській
Республіці 1990 року Конституційну асамблею створили з двох палат парламенту, долучили
представників усіх партій, провели три раунди складних переговорів за участю іноземних
спостерігачів. У підсумку вийшли на революційне рішення – ліквідацію апартеїду.
Українській владі
зараз не вдасться досягнути суспільного консенсусу. Відмова опозиції брати участь
у Асамблеї означатиме невисоку легітимність ухвалених нею рішень. Бо опозиційні
сили мають підтримку понад половини населення. Це значить, нова Конституція не об'єднуватиме
суспільство, а поглиблюватиме розкол.
Які повноваження у Конституційної асамблеї?
– У положенні про
неї записані речі, які викликають величезні запитання. Наприклад, підготовка законопроектів
про внесення змін до Конституції та їх попереднє схвалення. Але ж вона не має функцій
установчого органа. Отже, у державі встановлюються правила, які виходять за межі
європейських традицій. Дорадчий орган при президентові не може нічого схвалювати.
Так само, як і президент. Він може тільки подати законопроект до Верховної Ради.
Зміни до Конституції можна вносити тільки так само, як вона була прийнята, – за
участю парламентської конституційної комісії.
Влада не визначилася:
ми матимемо новий Основний закон чи тільки зміни до нього. Голова Асамблеї Леонід
Кравчук сказав, що зміни ухвалюватимуть у два етапи. Про які етапи йдеться? Якою
буде модель державного устрою? Чи це буде президентська республіка, і глава держави
має намір у майбутньому очолити уряд? Чи президентсько-парламентська республіка,
як у Франції, коли повноваження президента роблять його главою держави й лідером
нації? Чи матимемо м'яку президентсько-парламентську модель, яка була запущена 2005
року в результаті політреформи?
Чи, може, прийдемо до парламентсько-президентської моделі, коли президента обиратиме
парламент. І чи робиться це задля 2015 року – наступних виборів глави держави?
Але в будь-якому разі
для прийняття змін до Конституції потрібно понад 300 голосів у Верховній Раді. Сьогодні
це неможливо. Тому мені здається, що Конституційна асамблея – це лише спосіб перечекати
бурю. Влада хоче показати Заходу готовність шукати вихід із низької легітимності
конституційного керування країною.
Чи зможе функціонувати Конституція в українських реаліях,
адже її порушують за кожної влади?
– Часті зміни Конституції
свідчать про нестабільність не тільки політичної системи, режиму, еліт, громадянського
суспільства, відсутність реальної політичної нації, а й про слабку державність.
Тому нам доводиться весь час шукати відповіді на виклики часу, змінювати конституційний
формат. Але зараз мова має йти не про конституційний дизайн, а про радикальні зміни.
Конституція 2005 року – це поворотний момент нашої історії. Ми суттєво обмежили
владу однієї людини й наказали їй стати політичним арбітром, маневруючи між конфліктами
й об'єднуючи ресурси для модернізації країни. Але потім повернулися до 1996 року.
Конституційну дискусію
в країні ніхто не веде. Ніхто не говорить про те, що дії органів влади, судів, прокуратури
тощо не відповідають Основному закону. Суд може винести будь-яке рішення, і сказати,
чому він використав такі аргументи, неможливо. Та й сам законодавець, ухвалюючи
закони, не орієнтується на Конституцію. Парламент приймає рішення, виходячи з політичної
доцільності та інтересів олігархічних груп, які представлені у владі. Управління
державою здійснюється по типу фінансово-промислових корпорацій. Завданням Конституції
має бути роз'єднання політики й бізнесу – щоб унеможливити політичну, економічну
та інші види корупції. Тому потрібні революційніші й масштабніші рішення. Але організувати
їх і очолити нинішня влада не зможе. Бо еліти, владна й опозиційна, радикально протистоять
одна одній.
Якою має бути наступна Конституція?
– Між суспільством
і владою в Україні існує кардинальний конфлікт. Тому зараз важко зрозуміти, якою
має бути наступна Конституція. Перед тим як говорити про Конституційну асамблею,
президенту варто було б виступити з ключовими тезами. Пояснити, чому нам потрібна
нова Конституція чи зміни до неї. Наприклад, що стара дистанціює владу й суспільство.
Для нас який державний устрій був би оптимальний?
– Треба звернутися
до наших національних традицій. До Конституції Пилипа Орлика
XVII століття, яка була договором між гетьманом і старшиною. До Конституції 1918 року,
прийнятій Центральною Радою після IV Універсалу.
Треба визначитися: варто базуватися на цих документах, чи світ так змінився, що
не обійтися без урахування сучасного досвіду передових країн. Варто також узгодити,
яку державу хочемо збудувати – національну чи модернову, максимально вбудовану в
глобалізований світ. Хтось говорить про необхідність зберегти суто національні традиції.
Хтось волає про Лі Куан Ю і "сингапурське диво". Чи все-таки нам треба
ґрунтуватися на досвіді сучасної Європи, де влада є непомітною, наймається виборцями
для виконання певних обов'язків, громадяни мають високий рівень контролю над нею.
Скажімо, посадовець, який заявив, що жінкам місце на кухні, а не у владі, має піти
у відставку. До того ж європейці добре усвідомлюють, що владу треба постійно міняти,
бо потрібна політична конкуренція.
Ще одна проблема державного
будівництва – створення системи стримувань і противаг. Як зробити так, щоб інститути
влади не домінували над суспільством і не були зосереджені в одних руках? Сьогодні
в Україні влада сконцентрована в одному центрі. Навіть її судова гілка підпорядкована
адміністрації президента. А парламент не веде ніяких дискусій щодо законодавчих
планів. Тому не маємо жодних реформ – тільки спроби будь-яким чином утримати ситуацію.
Мета нової Конституції?
– По-перше, перезавантаження,
тобто перезаснування держави. Україна вже 20 років знаходиться в глибокій кризі.
Держава була заснована важким компромісом
між комуністами й націоналістами. Але цей компроміс ні до чого доброго не привів.
Французи в аналогічній ситуації подібну угоду швидко розірвали. Вони прийняли Конституцію
1946 року на великому демократичному майдані. Були дискусії, установчі збори, компроміс
трьох провідних політичних сил. За 12 років замінили новою. І зробили правильно,
бо країна була розшарпана, билася в усіх куточках сама із собою. Причому мети цієї
битви ніхто не знав – ні французи, ні сторонні спостерігачі. І тільки криза в Алжирі
та фігура де Ґолля, героя Опору нацистам, дозволили рішуче натиснути на суспільство
й провести одну з кращих у Європі Конституцію.
Друга мета – замінити
політичні еліти, до яких нема довіри громадян. Я думав, Юлія Тимошенко напише з
тюрми для опозиції план перебудови країни. Бо всі кажуть, що вона працює над Конституцією.
Але ми почули тільки гасла, вирвані з контексту.
Як посилити незалежність Верховної Ради?
– Однопалатний парламент
завжди буде філією Адміністрації президента. Потрібно дві палати. Треба дати можливість
олігархам обиратися до сенату – верхньої палати, яка безпосередньо не займається
законодавчою роботою, але може накласти вето на закони. У нижню палату – Національні
збори – мають обиратися люди з професійною юридичною чи економічною освітою. Я з
подивом вивчаю біографії наших депутатів. У декого нема навіть вищої освіти, зате
є дисертації.
Де приймати нову Конституцію: у парламенті, після референдуму,
на Конституційній асамблеї?
– Реальна Конституційна
асамблея передбачає розпуск парламенту. Потім обирають делегатів на Асамблею, яку
скликаютья лише задля одного: розробки й ухвалення Конституції. Після цього проходить
всенародний референдум. Україна поки що не знала такого способу. Політики, які приватизували
політичний мандат на 20 років, бояться дати можливість приймати Конституцію виборцям.
Інший спосіб – піти
за чинним законодавством. Утворити конституційну комісію парламенту, яка розгляне
президентський законопроект, доопрацює і внесе його на розгляд Верховної Ради. Але
запевняю: як тільки він з'явиться в парламенті, зроблять стільки поправок, що зруйнують
будь-яку концепцію. До того ж після першого читання проект треба відправляти до
Конституційного суду, потім приймати в другому читанні. У наших умовах це може розтягнутися
на рік. Але такий спосіб найвірогідніший.
Відповіді на всі питання
дадуть парламентські вибори. Якщо вони будуть Заходом визнані демократичними, то
в нас з'явиться шанс на конституційний діалог. Якщо вибори визнають нелегітимними
і вони закінчаться революційним потрясінням, то маємо очікувати принципово нової
Конституції, яка буде затверджена на всеукраїнському референдумі.
Текст: Олександр ГУНЬКО, фото: Сергій СТАРОСТЕНКО
Журнал
"Країна" № 22 (125) за
07.06.2012
//gazeta.ua/articles/opinions-journal/_stepan-gavrish-odnopalatnij-parlament-zavzhdi-bude-filieyu-administraciji-prezid/439198
//gazeta.ua/articles/politics/_realna-konstitucijna-asambleya-peredbachae-rozpusk-parlamentu/439906
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар