пʼятниця, 29 червня 2012 р.

Несуверенна Україна


Напередодні чергової річниці святкування Дня Конституції України Президент своїм указом створив Конституційну асамблею. На думку Глави Держави, Основний Закон повинен зазнати змін, які б об'єднали суспільство і посилили розпочаті в державі реформи. Опозиція ж оптимізму влади не поділяє і вважає, що конституційна реформа – лише привід для посилення і концентрації влади в одних руках, а однією із перших змін до Конституції може стати зрівняння у правах української і російської мов.

Питання внесення змін до Конституції постають в Україні із завидною регулярністю: одні президенти їх вносять задля виконання політичних зобов'язань перед партнерами за коаліцією, інші з такою ж легкістю домагаються скасування нововведень у Конституційному Суді. І вже цілком звично для держави гостра потреба у змінах постає саме напередодні чергових виборів: чи то парламентських, чи то президентських. Натомість, як свідчить соцопитування, проведене Центром Разумкова на початку червня, майже половина українців не вважають за потрібне щось міняти в Конституції (45,6%), понад 30% протилежної думки, а майже чверть опитаних досі не визначилися.

"Погляд" вирішив поцікавитися, чи потрібно міняти Конституцію, в тих, хто стояв біля витоків української незалежності, громадських і політичних діячів, Героїв України Левка Григоровича Лук'яненка та Ігоря Рафаїловича Юхновського.

Л.Лук'яненко:

Ми на проводі Української Республіканської партії розглядали питання про те, як нам поставитися до Конституційної асамблеї, яку доручили очолити Кравчуку. І вирішили, що вкрай негативно. Ми проти створення такої асамблеї, ми проти змін у Конституції. Мотиви: ця влада є цілком антиукраїнською, вона є промосковська, не демократична і якщо вона зможе змінити Конституцію, то тільки в гірший бік. Тобто в бік більшої концентрації влади в одних руках, у бік згортання демократії, у бік розширення, власне, підстав для продовження русифікації в Україні тощо. Антиукраїнська влада у принципі не може покращити Конституцію. Тому ми своє ставлення сформулювали і опублікували. І я дотримуюся тієї ж позиції, тому вважаю, що не слід міняти Конституцію, і не слід допускати цього. Звісно, Конституція сама по собі не є ідеальною. Можливо, дещо і слід було б змінити, але в основі вона є непоганою, проте найголовніше, що ця влада не може внести позитивні моменти. Вона може зрівняти у правах українську і російську мови тощо, що тільки погіршить ситуацію.

І.Юхновський:

Та Конституція, яка була написана 1996 року і до якої повернувся президент Янукович, є доброю. Вона давала дуже великі права Президенту і, безумовно, він не міг справитися з тою великою кількістю питань і мусів біля себе тримати цілу канцелярію, так звану Адміністрацію Президента. В Україні розвивається така собі тавтологічна система роздачі указів, коли є міністерства, є Кабінет Міністрів, є Адміністрація Президента і є Президент. Тобто чотири структури розв'язують одні і ті самі питання. Немає чіткого поділу повноважень між системами влади. А ще є парламент і депутати, комітети Верховної Ради.

Конституція 1996 року була демократичною у багатьох відношеннях, але все ж вона тоді не розмежовувала нормальним чином владних функцій поміж трьома основними гілками влади: парламентом, Президентом і Кабінетом Міністрів. Нині, насамперед, це слід упорядкувати. Згодом Мороз вніс свої абсолютно безглузді поправки, які фактично позбавляли Президента будь-яких прав. Зрештою це викликало зворотну дію, яку втілив у життя Янукович. Тому мені здається, що треба змінити Конституцію. Крім того, Президент і столиця Київ є фактично головними гегемонами усередині держави, а області не грають суттєвої ролі, відтак, відбувається дублювання влади між обласними радами і адміністраціями, районними радами і адміністраціями. Усе це вимагає поправки. Тому питання нової розумної Конституції є на часі. Україні потрібен двопалатний парламент і введенням адміністративної системи, адже нині в управлінні державою не вистачає ще однієї ланки. Усе це є наслідком того, що хтось вважає необхідним (чи то Верховна Рада, чи то Адміністрація Президента, чи то уряд) щось комбінувати і захопити собі якусь ділянку влади. Тому, мені здається, що Конституцію таки потрібно виправити і зробити в деяких місцях кращою. А крім того, безумовно, державу незалежну ми маємо, але вона не є суверенною. Народ не є сувереном у цій країні. Це означає, що судова влада не є незалежною владою в цій державі і залежить від Адміністрації Президента. Власне такі моменти й потрібно змінити у Конституції.

– Які найслабші місця має нинішня Конституція?

Л.Лук'яненко:

Про це не варто зараз говорити. Хоча я й брав активну участь у творенні Конституції і в мене було дуже багато різних поправок. Щось з цього врахували, щось не врахували, бо то, знаєте, над Конституцією працювали дві комісії і Верховна Рада. Звичайно, що могло щось бути по-іншому, але зараз про це не варто говорити. Конституція є нормальною і, власне, за такої Конституції можна довго працювати і вона не заважає роботі. Її просто треба втілювати в життя. Хотів би підкреслити дуже позитивний момент Конституції: в ній є стаття, яка проголошує українську мову державною, але ще важливішою є стаття одинадцята, яка зобов'язує державу проводити ідеологічну роботу, спрямовану на поширення національної свідомості, національної культури, традицій, усе це спрямоване на відродження українців як нації. Біда в тому, що влада геть нічого не робить в цьому напрямку, навпаки, вона старається робити все на зло українській мові, українській культурі, нашим традиціям.

І.Юхновський:

Найслабшим фактично є місце щодо адміністративного поділу України. Ми маємо 25 областей, в області – майже 25 районів, а в кожному районі є до 50-ти сіл, а села фактично не мають жодного права. Тобто на нижньому рівні держава не є організована. Друге – безумовно, області не мають нормального представництва в державі. Мені здається, щоби покращити представництво областей у державі, потрібно створити сенат, тобто двопалатний парламент. Ну, і дуже чітко треба визначити, раз і назавжди, функції і права Кабінету Міністрів, Президента, Верховної Ради. Фактично ось ці три речі є найважливішими. Коли буде сенат, то ми спокійно справимося із тим, щоби судова влада стала незалежною від Адміністрації Президента.

– Якщо нинішня влада таки доведе до логічного завершення конституційну реформу, то які статті насамперед з'являться в новій Конституції?

Л.Лук'яненко:

По-перше, вони внесуть зміни до десятої статті. Щоправда, це може звучати по-іншому, але, очевидно, російську мову вони проголосять другою державною. Далі вони підуть шляхом більшої концентрації влади в руках Президента. Якщо зараз у нас є президентсько-парламентська форма правління, то вони підуть шляхом збільшення повноважень Президента. Крім того, є проблема щодо роботи правоохоронних структур, прокуратури, судів тощо. Можливо, буде надано більше повноважень прокуратурі. Ну, а потім проблема із місцевими органами влади, виборчою системою. Найочевидніше, всі ці речі зміняться ще у гірший бік.

І.Юхновський:

Про парламент, тобто, як він має виглядати, про адміністративний поділ держави і про розподіл функцій між гілками влади. Що ж стосується нинішніх гасел про запровадження другої державної мови, то, я вважаю, це є звичайний агітаційний прийом і цього допускати в жодному випадку не можна. Країна повинна зберігати свої символи, ті, які є у Конституції 1996 року. Символи держави міняти не можна.

– Нинішня Конституція містить чимало чудових статей на кшталт права на безкоштовну освіту чи медичну допомогу, але на ділі українці цього не відчувають. Що потрібно, аби Основний закон нарешті запрацював?

Л.Лук'яненко:

Для того, щоби Конституція запрацювала, потрібно, аби в нас активізувався народ. Для цього слід реформувати політичну систему. В нас є понад 190 партій, а потрібно, щоби було штук п'ять ідеологічних. Необхідно роз'єднати бізнес і владу. У нашому суспільстві зрослися бізнес із владою, а влада із бізнесом. Це найгірший бур'ян для суспільства. Коли гроші і влада разом, то виникає беззаконність, бо тоді бізнес купує рішення судів. Виходить: хто заплатить більше, тому й карти в руки. Судова система в нас геть нікуди не годиться.

І.Юхновський:

Для того, щоби народ став законослухняним, насамперед його доходи повинні відповідати життєвим потребам. Тому проблема створення дієвого середнього класу в державі є дуже важливою. Якщо ми цей середній клас створимо, то закони і Конституція запрацюють.

Оксана ДУДАР, 
"Доки українці святкують, Президент думає, 
як змінити Основний Закон", 03.07.2012
//www.pohlyad.com/index.php?id=174&no_cache=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=5052&tx_ttnews%5BbackPid%5D=1&cHash=438d27a653

Немає коментарів: