пʼятниця, 6 липня 2012 р.
Володимир Полочанінов: Поганому чиновнику й Конституція заважає
Не треба соціологічних досліджень, щоб зрозуміти:
другою, після футболу, темою, яка жваво обговорювалася у вітчизняному
політикумі, цими днями стала доля вітчизняної Конституції. І хоча дата не
“кругла” — сьогоднішньому Основному Закону, за яким живуть, чи, принаймні,
мають жити українці всередині минулого тижня виповнилося шістнадцять — та
підвищений інтерес до цієї теми цілком зрозумілий: у повітрі запахло осінніми
парламентськими виборами. А тут ще напередодні сказала своє перше “а” освячена
чинною владою Конституційна Асамблея...
Втім, перший
публічний обмін думками на визначену тему представників різних політичних
сил ясності у питання, які хвилюють багатьох співвітчизників не додав: чи
потрібно взагалі змінювати Конституцію? А якщо потрібно, то як і хто, зрештою,
повинен освячувати новий головний документ держави: парламент чи народ?
У голови Київської обласної організації Політичної
Партії “Фронт Змін” Володимира
Полочанінова газета поцікавилася думками про доцільність конституційної
реформи та можливі варіанти її проведення.
ПЖ.: - Володимире Геннадійовичу, День Конституції
— “червоний” день у нашому календарі. Як його сприймаєте ви — як всенародне
свято чи просто додатковий вихідний?
- Для мене це,
перш за все, день критичного усвідомлення: ані влада, ані народ не
дотримуються, не знають і не поважають своєї Конституції.
ПЖ: - “Приклад”, як завжди, подає влада?
- Авжеж.
Фактично, Конституція має бути своєрідною Біблією
держави — і для тих, хто її сьогодні уособлює, — маю на увазі представників
влади на різних щаблях, і громадян цієї держави. Тому дуже прикро, коли в цю
Біблію намагаються внести зміни, дуже далекі від змісту і суті Основного закону.
Досі
конституційні зміни здебільшого мали на меті задоволення політичних амбіцій тих
чи інших політиків. Ті, хто втрачали владу, хотіли переписати Конституцію і
відібрати повноваження у тих, хто цю владу отримували. Ті, хто отримували
владу, вважали, що їм не вистачає конституційних повноважень і діяли відповідно
до своїх побажань — робили все, щоб отримати ці повноваження, забувши при цьому,
що народ України ними їх не наділяв. Прикро, що в питанні впровадження т.зв.
конституційних змін і Верховна Рада — вищий законодавчий орган, і
Конституційний Суд — орган конституційної юрисдикції, який, за логікою, повинен
захищати Конституцію, насправді стали могильниками цієї Конституції.
ПЖ: - Вам відомі конкретні факти порушення
Конституції?
- Конкретний
приклад — передвиборна програма чинного президента «Україна для людей», яку на
місцях мають реалізовувати його повпреди — голови обласних адміністрацій, але
цього, на жаль, не відбувається. І всі задекларовані в ній обіцянки: про
безкоштовну якісну медицину, доступну освіту, що є правами громадян згідно
Конституції, так і залишаються ними лише на папері. Покажіть мені хоч одну
область чи місто, де президентська програма реалізована.
ПЖ: - Одразу після прийняття в 1996 році наш
Основний закон називали одним з найдосконаліших і
найдемократичніших не тільки на пострадянському просторі, а й у Європі. Трохи
пізніше і документ, і умови, в яких він приймався, стали мішенню для критики
різними політичними силами. Спочатку його змінювали, потім повертали початковий
вигляд — і те, й інше освячувалось Конституційним судом. Нині часто можна
почути думки, що наша Конституція вичерпала себе. У чому причина: це в нас
такий поганий Основний Закон, чи просто ми не вміємо за ним жити?
- Конституції США
вже 230 років, і вона себе не вичерпала, а наша за 15 років вичерпала?!
Зрозуміло, жити за нею влада не хоче, вона хоче писати та підлаштовувати закони
під себе.
ПЖ: - Чому ж опозиція відмовилася від участі в
роботі створеної Президентом Конституційної асамблеї?
- А давайте
спробуємо відповісти: для чого взагалі сьогоднішня влада затіяла весь цей
процес: з Конституційною асамблеєю, внесенням змін до Конституції? Хіба не для
того, щоб втримати владу, яка вислизає з рук? Мова там йде про зміну порядку
обрання президента, про перерозподіл повноважень різних гілок влади, про
вірогідність федералізації країни, можливість введення другої державної мови
(перший крок у напрямку розколу суспільства провладна коаліція вже зробила,
проштовхнувши з великими порушеннями т.зв. мовний
законопроект), зрештою, усунення народу України від процесу внесення змін
до Конституції.
Об’єднана
опозиція не має намірів брати участь у цій імітації демократії. Якщо в країні
немає довіри до влади, як можна довіряти їй розробку змін до Конституції?
Президент вже створив в країні Антикорупційне Бюро, членами якого є...
чиновники різних рівнів. Борються самі проти себе?
ПЖ: - Часто можна почути, що конституція пишеться
під ту чи іншу конкретну особу. Що потрібно зробити, щоб схвалений сьогодні
документ не довелося переписувати завтра, коли в країні зміниться влада, або
щоб він не перетворився на макулатуру, як т.зв. “Народна
конституція В.Ющенка”, яку колишня владна команда намагалася провести в
останні місяці його президентства?
- Життя триває і
змінюється, тому і закони мають відповідати викликам сучасності. Можна
змінювати певні технічні деталі, але тільки не основні принципи Конституції,
які забезпечують рівні права наших громадян.
ПЖ: - У програмі дій
об’єднаної опозиції теж є низка положень, реалізація яких потребує внесення
змін до Конституції. Ви насправді розраховуєте мати конституційну більшість у
новому парламенті чи це такий тактичний передвиборний хід?
- Об’єднана
опозиція обов’язково матиме більшість у новому парламенті. А чи буде вона
конституційною, дізнаємося 29 жовтня. У будь-якому разі, якщо опозиція покаже
злагоджену, якісну роботу, вона зможе мати і конституційну більшість.
ПЖ: - Якщо все-таки приймати нову Конституцію, то
як: в парламенті чи на референдумі?
- Тільки на референдумі,
результати якого стали б обов’язковими для законодавців! Люди повинні розуміти,
що голосують за своє майбутнє та майбутнє своїх дітей. Ніякі аргументи, на
кшталт, велика за обсягом, важко розібратися і т.д., до уваги не беруться.
Треба набратися терпіння і прочитати головний документ держави. Бо якщо у людей
не знайдеться терпіння та часу на прочитання,
якщо вони готові віддати іншим право вирішувати за них їхню долю, вони
приречені.
ПЖ: - Конституційні зміни — все-таки тема, яка
ділить країну. А хотілося б завершити цю розмову на мажорній ноті. З пам’яті ще
не встигли “вивітритися” емоції від недавнього чемпіонату Європи з футболу.
Якраз виступ національної збірної на Євро-2012, хай і не такий вдалий, об’єднав
українців різних регіонів, різних політичних поглядів, віку, матеріального та
соціального становища. Що ще, на Вашу думку, могло б об’єднувати, а не
роз’єднувати країну?
- Футбольний
чемпіонат Європи вкотре довів: ніщо так не гуртує націю, як протистояння
зовнішньому супротивнику. А хочеться аби нас об’єднувало щось більше. Такою
цілком може стати національна ідея — боротьба за гідне місце України в
сучасному світі, як конкурентоспроможної, суверенної та демократичної держави.
Розмовляв Сергій
ПАРАМОНЕНКО
«Київська правда» № 26 (22797),
06.07.2012
//kiev-pravda.info/26-22797/volodimir-polochanіnov-“poganomu-chinovniku-j-konstitutsіya-zavazhaє”
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар